ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

تولید خودروهای صفر کیلومتر آلاینده؛ مردودی 62% خودروهای نو از تست آلایندگی معاینه فنی

در معاینه فنی برتر، خودروها براساس استانداردهای تازه و سختگیرانه تر حدود مجاز آلایندگی بررسی می شوند تا مسیر تحقق هدف اصلی اجرای طرح معاینه فنی خودروها که همان افزایش کیفیت گازهای خروجی از اگزوز ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۹ دی ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰

در معاینه فنی برتر، خودروها براساس استانداردهای تازه و سختگیرانه تر حدود مجاز آلایندگی بررسی می شوند تا مسیر تحقق هدف اصلی اجرای طرح معاینه فنی خودروها که همان افزایش کیفیت گازهای خروجی از اگزوز خودروها و در پی آن کاهش آلودگی هوای پایتخت است، محقق شود.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران اعلام کرد که از ۱۱۰ هزار خودروی مراجعه کننده به این مراکز که کمتر از ۴ سال از تولید آنها گذشته است تنها ۳۸ درصد توانسته ‌اند از تست آلایندگی با موفقیت عبور کنند.
نواب حسینی منش با بیان اینکه در پی اجرای طرح ترافیک جدید بسیاری از خودروهایی که مشمول معاینه فنی نبودند به مراکز معاینه مراجعه کردند، گفت: رانندگان این خودروها برای آنکه بتوانند از تخفیف ۲۰ درصدی معاینه فنی برتر طرح ترافیک جدید استفاده کنند به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند.

وی با بیان اینکه ۱۱۰ هزار خودرو که سن تولیدشان کمتر از چهار سال بود و بر اساس قانون مشمول معاینه فنی نمی شدند برای دریافت معاینه فنی برتر به این مراکز مراجعه کردند. افزود: از ۱۱۰ هزار خودروی مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی تنها ۴۲ هزار خودرو یعنی ۳۸ درصد آنها موفق شدند که تست ‌های معاینه فنی را پاس کنند.
کاتالیست تا ۹۰٪ گازهای سمی را بی‌ اثر می‌ کند به‌ گونه ‌ای که هیدروکربن‌ های نسوخته که از موتور خارج می‌ شوند را به آب و دی اکسید کربن تبدیل می‌ کند. علاوه بر این اکسید ازت را به گاز ازت تبدیل می ‌کند بنابراین کاتالیست در کاهش آلودگی هوا بسیار مؤثر است. طول عمر مفید کاتالیست ۵۰۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ کیلومتر است. مبدل‌ های کاتالیست که هم‌ اکنون بر روی خودروهای تولیدی در ایران نصب می ‌شود تا میزان آلایندگی آن‌ ها را کاهش دهد پس از ۸۰۰۰۰ کیلومتر پر شده و عملاً کارایی خود را از دست می‌ دهد و میزان آلایندگی خودرو تا پنج برابر افزایش می ‌یابد. متوسط عمر کاتالیست چیزی حدود ۴ سال است و پس از مدت زمان یاد شده باید قطعه مورد نظر تعویض شود.
حسینی منش با بیان اینکه ۶۲ درصد خودروهای مراجعه کننده که سن تولید آنها کمتر از ۴ سال بود نتوانستند استانداردهای آلایندگی زمان تولید را پاس کنند گفت: کاتالیست که حداقل باید سه سال گارانتی داشته باشد استاندارد ملی ندارد و تولیدکنندگان نیز هر چه دلشان می‌ خواهد به عنوان کاتالیست بر روی خودرو نصب می کنند.

معاینه فنی

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست در مورد وضعیت نامطلوب کاتالیست ها به وزارت صنعت، معدن و تجارت نامه نوشته و مدارک خود را ارسال کرده است، گفت: متاسفانه جواب سربالا شنیده شده است و خودروسازان نسبت به رفع این عیب اقدامی انجام نداده‌ اند.
حسینی منش با بیان اینکه شهروندان باید هشیار باشند، گفت: حالا که خودروساز توجهی به آلایندگی قطعات تولیدی خود ندارد بهتر است که شهروندان تا زمانی که گارانتی کاتالیست آنها به پایان نرسیده است به صورت داوطلبانه به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند تا اگر در تست های معاینه فنی مشخص شد که کاتالیست دارای عیوبی است تا زمانی که گارانتی آن به پایان نرسیده است خودروساز براساس قانون نسبت به تعمیر یا تعویض قطعه اقدام کند؛ در غیر این صورت شهروندان می بایست ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان بابت خرید کاتالیست از جیبشان هزینه کنند. کاتالیست اساسا نقش موثری در عدم آلودگی هوا ایفا می نماید اما بسیاری افراد معتقدند که کاتالیست خودروهای ایرانی کیفیت لازم را ندارد و به واسطه کیفیت نازل سوخت به سرعت کارایی خود را از دست می دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • pouya_zara
    pouya_zara | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

    زنده با تولید داخلی? ?

مطالب پیشنهادی