ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نانسی گریس رومن
علمی

مادر تلسکوپ هابل درگذشت

« نانسی گریس رومن »، از مدیران سابق ناسا که با عنوان مادر تلسکوپ هابل شناخته می شود، در سن ۹۳ سالگی درگذشت. رومن که مدت زیادی در «اداره فضایی و هوانوردی ملی آمریکا» مشغول ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۹ دی ۱۳۹۷ | ۱۱:۳۰

« نانسی گریس رومن »، از مدیران سابق ناسا که با عنوان مادر تلسکوپ هابل شناخته می شود، در سن ۹۳ سالگی درگذشت.

رومن که مدت زیادی در «اداره فضایی و هوانوردی ملی آمریکا» مشغول فعالیت بود، نخستین زنی است که به سمت مدیریت در این سازمان رسید. او پس از اخذ مدرک Ph.D اخترشناسی از دانشگاه شیکاگو در سال ۱۹۴۹ به ناسا پیوست و یک دهه بعد به عنوان رییس بخش اخترشناسی علوم فضایی این سازمان انتخاب شد.

وی طی ده سال فعالیت در این سمت در برنامه های پیشگامی نظیر تلسکوپ «کاوشگر زمینه کیهان» و تلسکوپ هابل مشارکت داشت.نانسی گریس رومننانسی گریس رومن به خاطر ایجاد و تقویت فرصت های شغلی برای زنان شناخته می شود که از طریق انجمن زنان دانشگاهی آمریکا صورت می گرفت. وی در دوران تحصیل و اشتغال به ویژه زمانی که مدیریت امور را در دست داشت، موانع مهمی را از سر راه اشتغال زنان برداشت.

یکی دیگر از دستاوردهای او نقش مهم در برنامه هابل و به طور خاص ارائه طرح های پیشنهادی و تامین سرمایه برای توسعه آن بود. «رابرت زیمرمن» در کتاب «جهان در آینه» مدعی است که در دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ هیج کس به اندازه مادر هابل در تکمیل طرح های اولیه و تامین بودجه آن نقش نداشته است.

این تلسکوپ بودجه ای بالغ بر یک میلیارد دلار را به خود اختصاص داد و ناسا نیز برای تامین آن مجبور شد دست به دامن رقبای اروپایی‌ شود. هابل درک ما از چرخه عمر ستاره ها را متحول نمود و میزان ماده سیاه موجود در عالم را مشخص کرد.

رومن در طول فعالیتش به افتخارات بسیاری دست پیدا کرد که از این می توان به جوایز «یک عمر دستاورد هوا فضا»، «دستاورد علمی استثنایی» و «رهبری علمی ممتاز ناسا» اشاره کرد. لگوی وی نیز به مجموعه زنان پیشگام ناسا نظیر «کاترین جانسون»، «سال راید» و «می جمیسون» اضافه شده است.

 

تماشا کنید: ویدیوی ۲۸ سالگی تلسکوپ هابل از سحابی مرداب

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • min
    min | ۹ دی ۱۳۹۷

    خدارحمتش کنه
    و خدا لعنت کنه هرکس که فتنه و دشمنی رو توی دنیا رواج داد

مطالب پیشنهادی