ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

معرفی هلیکوپتر SB-1 با دو ملخ هم محور و سرعت 520 کیلومتر در ساعت

هلیکوپترها از زمان اختراع تا کنون دچار تحولات بسیاری شده اند و به خوبی تکامل یافته اند. در این بین هر از گاهی ایده های جدیدی در زمینه طراحی هلیکوپتر مطرح می شوند که طرح ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۹ دی ۱۳۹۷ | ۰۸:۳۰

هلیکوپترها از زمان اختراع تا کنون دچار تحولات بسیاری شده اند و به خوبی تکامل یافته اند. در این بین هر از گاهی ایده های جدیدی در زمینه طراحی هلیکوپتر مطرح می شوند که طرح سنتی را تغییر داده و محصول نهایی را برای مقاصد خاص بهینه سازی می کنند.

هلیکوپتر نظامی SB-1 محصول مشترک سیکورسکی و بوئینگ نیز یکی از همین موارد است که با استفاده از دو ملخ هم محور و یک پروانه دمی پیشران، ایده نسبتاً جدیدی را به میدان آورده و تلاش کرده با ترکیب فناوری های موجود، بر محدودیت های ذاتی هلیکوپترها غلبه کند.

هلیکوپتر

اگر به ساختار هلیکوپترهای سنتی دقت کرده باشید، حتماً پروانه دمی عمودی آنها را دیده اید که وظیفه اصلی آن، خنثی کردن گردش بدنه هلیکوپتر است که در خلاف جهت چرخش ملخ اصلی به وجود می آید. در واقع اگر این پروانه کوچک از کار بیفتد، هلیکوپتر شروع به چرخیدن به دور خود کرده و کنترل آن از دست خلبان خارج می شود.

چنین چیزی باعث توسعه طرح ملخ های هم محور و حذف پروانه دمی شد که نمونه عملیاتی آن را می توان در هلیکوپتر تهاجمی کاموف Ka-52 ملقب به تمساح (ساخت روسیه) مشاهده کرد.

هلیکوپتر
کاموف Ka-52

حالا شرکت های آمریکایی سیکورسکی و بوئینگ پیرو طرح پلتفرم X-2 (متعلق به سیکورسکی) هلیکوپتری با دو ملخ هم محور توسعه داده اند که از یک پروانه دمی پیشران نیز بهره برده و می توان گفت یکی از کامل ترین طرح های موجود تا به امروز محسوب می شود.

ملخ های هم محور مشکل گشتاور منفی و چرخش پرنده به دور خود را ندارند

هلیکوپتر مورد بحث با استفاده از روتورهای هم محور، دیگر محدودیت سرعت هلیکوپترهای سنتی را نداشته و قادر است تا 520 کیلومتر بر ساعت نیز سرعت بگیرد. ملخ های هم محور همچنین مشکل گشتاور منفی و چرخش پرنده به دور خود را نداشته و از این بابت نیز نسبت به هلیکوپترهای سنتی برتری دارند.

در کنار موارد فوق، پروانه دمی پیشران SB-1 نیز در سرعت های پایین و پس از برخاستن از محل، امکان حرکت رو به جلو بدون تغییر زاویه ملخ های اصلی را فراهم کرده و در سرعت های بالا نیز در کنار سطوح کنترل پرواز دم، پایداری بیشتری را برای ساخته بوئینگ-سیکورسکی فراهم می کند.

هلیکوپتر
SB-1

هلیکوپتر SB-1 ملقب به Defiant (جسور) علاوه بر برتری های پروازی، فضای بیشتری را هم در اختیار کاربران قرار داده و می تواند علاوه بر 4 نفر خدمه پرواز، 12 سرباز کاملاً مسلح را با خود به میدان نبرد ببرد. البته در حالت کاملاً تهاجمی فضای حمل سربازان به سوخت و مهمات اختصاص یافته که در کنار پوشش زرهی مستحکم تر، SB-1 را به رقیب سرسختی برای هلیکوپترهای دشمن تبدیل خواهد کرد.

گفتنی است بر اساس برنامه های سیکورسکی و بوئینگ، SB-1 تا سال 2030 برای تولید انبوه و ورود به ارتش ایالات متحده آماد خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • آریا
    آریا | ۹ دی ۱۳۹۷

    چه جالب . مثل هلیکوپتر کنترلی های اسبابازی ها

  • molavy
    molavy | ۹ دی ۱۳۹۷

    اون قسمت سخوت گیری آخرش خیلی خطرناک بود. پره ها بگیره به لوله سخت رسانی هیچی دیگه

    • min
      min | ۹ دی ۱۳۹۷

      داداش اینا کارشونو درست انجام میدن،
      فکرکردی کپی برداریه?

  • molavy
    molavy | ۹ دی ۱۳۹۷

    این بار از رویه تقلید کردن یعنی؟

  • s.s.b
    s.s.b | ۹ دی ۱۳۹۷

    ایده بسیار جالبیه

مطالب پیشنهادی