ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رییس مرکز ملی فضای مجازی: بین دو راهی وابستگی به غرب و مستقل شدن هستیم

رییس مرکز ملی فضای مجازی در مراسم رونمایی از پروژه ارتقای IP شبکه ملی اطلاعات در وزارت ارتباطات به ضرورت اهمیت دادن به حوزه فناوری تاکید کرد و اعلام داشت حوزه فناوری در تمام دنیا به ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۱ دی ۱۳۹۷ | ۱۳:۴۵

رییس مرکز ملی فضای مجازی در مراسم رونمایی از پروژه ارتقای IP شبکه ملی اطلاعات در وزارت ارتباطات به ضرورت اهمیت دادن به حوزه فناوری تاکید کرد و اعلام داشت حوزه فناوری در تمام دنیا به قدری پیشرفت کرده که جای سیاستگذاری را گرفته و باید آن را جدی گرفت. «ابوالحسن فیروزآبادی» صنعت فناوری کشور را در یک دو راهی توصیف نمود که فعالان آن باید تصمیم بگیرند به کدام سمت بروند؛ وابستگی به غرب یا تولیدات مستقل.

به گزارش دیجیاتو، فیروزآبادی با اشاره به هفتاد میلیون گوشی هوشمند در دستان مردم تاکید کرد که کشور ما در خیلی از موارد مهم صنعت فناوری عقب بوده و باید ضمن دقت به نکات مثبت فضای مجازی به دیگر مسائل پیرامون آن نیز توجه کرد: «در حوزه پیام‌رسان‌ها و سکوها عقب هستیم چرا که در دنیا سرمایه‌گذاری‌های کلانی روی این موارد می‌شود در حالی که در ایران این اتفاق نمی‌افتد.»

رییس مرکز ملی فضای مجازی باور دارد که امروزه در دنیا دو سه سکوی بزرگ وجود دارد ولی این موارد در سالهای آینده به زودی به ده دوازده سکو خواهد رسید و انحصاری بودن آنها می‌تواند مشکل ساز باشد. به گفته او سکوها روز به روز سرویس‌های بهتری ارائه می‌دهند و کاربران را به خود جذب می‌کنند و رییس آنها می‌شوند:

«آنها هم ابعاد جهانی دارند و هم ارزان هستند و هم اینکه اطلاعات و دیتای جهانی دارند و آن را در سریع‌ترین و بهترین شکل ممکن در اختیار کاربران می‌گذارند.  این مساله باعث شده که کاربران میلیونی جذب کنند و تبدیل به تصمیم گیران بزرگی شوند.»

به گفته فیروز آبادی تمامی این سکوهای بزرگ در آنور اقیانوسها قرار دارند و قصد دارند که به زودی جدا از حوزه پیام رسان که در کشور ما و خیلی کشورها سیطره پیدا کرده‌اند، در مواردی چون بیمه، حوزه آموزش و سلامت هم وارد شوند و آن را به کنترل بگیرند:

«ما در برابر یک تصمیم گیری تاریخی قرار داریم؛ می‌خواهیم مستقل بمانیم یا نمی‌خواهیم؟ جواب به این پرسش صرفا یک آره و نه ساده نیست و نیازمند مطالعات گسترده و تحقیق فراوان است. امروزه سکوهای بزرگ جهانی تبدیل به سیاستگذاران دنیا شده‌اند و عملا دنیا را با تصمیمات خود پیش می‌برند، آیا ما می‌خواهیم به این مساله بی‌تفاوت باشیم؟»

او باور دارد که وظیفه وزارت ارتباطات نیست که این موضوع را تحقق ببخشد و یا پیام‌رسان‌ها را تبدیل به پیام‌رسان اصلی کند چرا که در هیچ جای دنیا دولت‌ها از چنین برنامه‌ها و شرکت‌هایی حمایت نکردند که در ایران با مدل حمایت دولت بزرگ شوند:

«اما تا زمان رسیدن به دورانی که این شرکت‌ها در ایران تبدیل به بازیگر اصلی شوند و حرفشان بتواند در محافل رسمی به کرسی بنشیند و سرمایه‌گذاری‌های درست رویشان انجام شود، وظیفه دولت و حاکمیت این است که تا حد ممکن حمایت‌های لازم را انجام دهند و این روند را به سمت جهانی شدن و راه صحیح آن سوق دهند.»

فیروز آبادی باور دارد که دولت بسیار قدرتمندتر از جامعه مدنی است اما نباید جامعه مدنی را نیز کوچک شمرد؛ جامعه‌ای که به گفته او می‌تواند با چند توییت فرمانده جنگی کشور را تا چند هفته درگیر کند و یا نماینده مجلس را با یک ویدئو به دردسر بیندازد. او اما معتقد است که باید این جامعه مدنی به استانداردهای جهانی نزدیک شود و تکنولوژیست‌های ایرانی و مردمی نقش اصلی در کشور ایفا کنند و در گوشه و کنار نباشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Ali1988
    Ali1988 | ۱۱ دی ۱۳۹۷

    تا زمانی که مدیران نالایقی مثل شما و رفقاتون در راس امور قرار دارن وابسته به غرب میمونیم. یه آدم دانشمند و بدرد بخور پیش خودتون نگه نداشتین همه رو فراری دادین رفت. چه انتظاری دارین دیگه

  • enrix
    enrix | ۱۱ دی ۱۳۹۷

    مشکل اینجاس که نگاهتون به مستقل شدن ممنوعیت نمونه خارجیه!ولی وقتی بحث فنی برسه هیچ کاری انگار انجام نشده به جز چند مورد انگشت شمار....

  • m rb
    m rb | ۱۱ دی ۱۳۹۷

    به حد اعلا هم که مستقل بشیم، بازم با تکنولوژی بالای امریکا امکان هر اتفاقی وجود داره؛ استقلال با وجود دشمنی با کدخدا یه قماره دوسر باخته

مطالب پیشنهادی