ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اپل بالاخره اعتراف کرد؛ درآمد فروش آیفون کمتر از حد انتظار بود

روز گذشته اپل یک نامه‌ی سرگشاده را برای همه‌ی سرمایه گذاران خود در وبسایت رسمی‌اش قرار داد. این نامه تحت عنوان «نامه‌ای از طرف تیم کوک برای سرمایه گذاران اپل» منتشر شد و مضمون آن ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۱۳ دی ۱۳۹۷ | ۰۹:۵۵

روز گذشته اپل یک نامه‌ی سرگشاده را برای همه‌ی سرمایه گذاران خود در وبسایت رسمی‌اش قرار داد. این نامه تحت عنوان «نامه‌ای از طرف تیم کوک برای سرمایه گذاران اپل» منتشر شد و مضمون آن عدم فروش قابل توجه اپل و تغییر انتظارات این شرکت در سال ۲۰۱۹ بود. اتفاقی نادر که عموما از طرف شرکتی مثل اپل سابقه نداشت.

در این نامه، اپل انتظارات خود نسبت به در آمدزایی در ربع اول سال ۲۰۱۹ را کاهش داده. به طور دقیق این انتظار از درآمدی بین ۸۹ تا ۹۳ میلیارد دلار به ۸۴ میلیارد دلار رسیده است. این در حالیست که اپل در سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸ میلادی درآمد ۸۸.۳ میلیارد دلاری را به ثبت رسانده بود.

در بخشی از نامه‌ی یاد شده سقوط درآمد این شرکت عدم فروش مناسب این گوشی‌ها در بازار چین عنوان شده است. علاوه بر این اپل اذعان کرده که علاوه بر فروش نامناسب آیفون در بازار چین، درآمد‌ها از قطعات سخت افزاری برای به روزرسانی و تعمیرات آیفون هم مثل گذشته مناسب نبوده است.

اپل موضوعات دیگری را نیز در کاهش درآمد‌های خود مهم می‌داند. به عنوان مثال این شرکت به موضوعاتی نظیر عادت کردن کاربران به خرید تلفن‌های هوشمند بدون کمک هزینه‌ی شرکت‌های مخابراتی، بالا رفتن قیمت دلار و همچنین استفاده‌ی کاربران از تعویض باتری آیفون‌ها با قیمتی پایین‌تر اشاره کرده است.

البته در این بین فاکتور‌های بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارد؛ خصوصا برای شرکتی مثل اپل که حضوری فعال در سطح بین المللی از خود نشان داده است. البته در این بین احتمالا اپل یک دلیل را از قلم انداخته و آن قیمت بالای گوشی‌هایش است. اپل حتی کاهش قیمت تعویض باتری آیفون‌ها را یکی از فاکتور‌های قابل توجه سقوط درآمدی خود عنوان کرده است.

از طرفی رقابت اپل با شرکت‌های بومی کشور چین، سقوط قابل توجهی در فروش آیفون‌ها در این کشور به همراه داشته. با حضور برند‌های بومی قدرتمندی چون هواوی، اوپو و شیائومی کار اپل برای حضور در بازار چین دشوار است. خصوصا که این شرکت‌ها تلفن‌های خود را با تنوع و قیمت‌هایی به مراتب پایین‌تر از گوشی‌های اپل وارد بازار می‌کنند.

البته نباید این نکته را فراموش کرد که همه چیز برای اپل بد پیش نمی‌رود. علی رغم کاهش فروش آیفون‌ها و تغییر انتظارات شرکت آمریکایی از سال ۲۰۱۹، اپل در زمینه‌ی درآمدزایی از سرویس‌ها، سیستم عامل مک و همچنین گجت‌های پوشیدنی خود رکورد شکسته است.

شرکت آمریکایی در نامه‌ی سرگشاده‌ی خود اعلام کرد که در سه ماهه‌ی انتهایی سال ۲۰۱۸ میلادی فقط از بخش سرویس‌ها به درآمد ۱۰.۸ میلیارد دلاری دست یافته و به سرمایه گذاران اطمینان خاطر داده که در مسیر درستی قرار دارند و به هدف اصلی خود -که دوبرابر کردن قدرت کسب و کار از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ بود- نزدیک می‌شوند.

همچنین فروش گجت‌های پوشیدنی اپل حدود ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. از طرفی عرضه‌ی مک بوک ایر و مک مینی باعث شده که شرکت آمریکایی به درآمد‌های قابل توجهی از مک دست یابد.

مشخص است که با توجه به میزان فروش نه چندان مناسب آیفون در سال ۲۰۱۸، اپل باید استراتژی‌های خود را در سال ۲۰۱۹ با تغییر مواجه کند. به نظر می‌رسد که بازار کنونی در حال مبارزه با استراتژی اپل - یعنی افزایش میانگین قیمت آیفون‌ها به طور سالانه- باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۳ دی ۱۳۹۷

    از بس گرونفروشی

  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۱۳ دی ۱۳۹۷

    امیدوارم یه ضربه درست حسابی بخوره تا بفهمه ملت و حتی آی شیپ ها هم شعور دارن و اگه بیش از حد هرکاری برای سود بیشتر خواستی بکنی،ملت می فهمن و نمی خرن.
    علت اینک سامسونگ کمتر روی گوشی هاش مانور میده اینه ک پشتش به صدجا گرمه،ولی اپل بیشتر سودش از آیفونه و باید هواسشو جمع کنه.

  • FarzinFaria
    FarzinFaria | ۱۳ دی ۱۳۹۷

    خداتومن قیمت گوشیاته بعد انتظار دارب خوب بفروشه

مطالب پیشنهادی