ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا استیو جابز از کلمات ساده در سخنرانی هایش استفاده می کرد

استیو جابز باور دارد که سادگی می‌تواند از پیچیدگی مشکل تر باشد. به همین دلیل است که ساده مطرح کردن ایده‌های ذهنی بسیار سخت است. هر کسی  می‌تواند چندین هزار کلمه بنویسد و جملات پیچیده‌ای ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۳ دی ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۰

استیو جابز باور دارد که سادگی می‌تواند از پیچیدگی مشکل تر باشد. به همین دلیل است که ساده مطرح کردن ایده‌های ذهنی بسیار سخت است. هر کسی  می‌تواند چندین هزار کلمه بنویسد و جملات پیچیده‌ای خلق کند که موجب سردرگمی کاربران شود و هیچکس آن را نفهمد.

به گفته‌ی جابز سادگی و ساده نویسی به قدری فوق العاده است که می‌تواند حتی کوه را هم تکان دهد. او دقیقاً با استفاده از لغات ساده و قابل فهم، پیچیدگی محصولات اپل را برای تمامی کاربران قابل فهم می کرد تا آنها محبور شوند جلوی فروشگاه‌ها برای خریدشان صف بکشند.

برای مثال اپل در کمپین تبلیغاتی «متفاوت فکر کنید» سال ۱۹۹۷ خود مشخصاً جمله‌ای نوشت که سعی می‌کرد تمامی مخاطبان را به شکلی متفاوت مورد خطاب قرار دهد. با دقت به دو جمله‌ی ابتدایی و انتهایی این کمپین می‌توان سیاست در ساده نویسی را درک کرد؛

«ما برای دیوانگان محصول می‌سازیم. برای متفاوت‌ها، شورشیان، مشکل آفرینان، برای میخ‌های گردی که داخل حفره‌های مربعی قرار نمی‌گیرند. چون آنها به قدری دیوانه هستند که تصور می‌کنند می‌توانند دنیا را عوض کنند و باور کنید تنها این افرادند که می توانند جهان را تغییر دهند.»

با همین ادبیات اپل توانست محصولات خود را به اولین انتخاب ساکنین ایالات متحده بدل کند و حتی بعدتر کمپینی به راه بیاندازد که حتی گوشی یا تبلت را با نام برندش ترکیب کند. به همین ترتیب هم اکنون برای بسیاری از کودکان آمریکایی، تنها آیفون و آیپد تعریف شده است.

استیو جابز با همین کلمات ساده، کوهها را تکان داد

سال ۲۰۰۷ میلادی استیو جابز هنگام عرضه اولین آیفون خاطر نشان کرد که امروز روزی است که دو سال و نیم منتظر فرا رسیدنش بوده؛ روزی که قرار است محصولی انقلابی از راه برسد و همه چیز را تغییر دهد.

استیو جابز با ادبیات ساده، به دور از هرگونه پیچیدگی حسش را بیان کرد. همین مسئله بود که موجب شد تا سالها، کوه‌ها تکان بخورند و زندگی همه‌ی مردمان به جعبه های آهنی 15 سانتی متری گره بخورد.

آیفون، آیپد، آیمک، به همین سادگی

هنوز مشخص نشده که سرمنشا نامگذاری محصولات اپل چه بوده اما عده‌ای باور دارند که با اضافه شدن حرف i ( که در واقع حرف ابتدایی کلمه‌ اینترنت است) به تعریف محصول، نام جدیدی ساخته شده که به سادگی در ذهن کاربران می‌ماند.

جالب اینجاست در آن زمان تمامی برند‌ها سعی می‌کردند محصولاتشان را پیچیده‌تر از همیشه نام گذاری کنند و پس از محصولات شرکت اپل بود که نام‌های آسانی برای گجت های الکترونیکی انتخاب شد.

چرا کلمات کوتاه بهترین انتخاب به شمار می‌روند؟

وینستون چرچیل، یکی از بزرگترین سیاستمداران قرن بیستم، این سوال را به سادگی پاسخ می‌گوید:

«چون آنها باستانی و قدیمی هستند.»

کاربران به آسانی کلمات قدیمی را درک می‌کنند و با آنها آشنا هستند. البته نباید فراموش کرد استفاده از لغات ساده، شجاعت خاصی می‌طلبد مخصوصاً در دنیای امروز که روزانه کلمات و جملات زیادی جلوی چشم مخاطب نقش می‌بندد.

کارشناسان باور دارند که بسیاری از متخصصین سعی می کنند با استفاده از لغات پیچیده خود را باهوش‌تر از آنچه هستند، نمایش دهند اما رهبران باهوش و با اعتماد به نفس نیازی به این کار ندارند و سعی می‌کنند در بند کلمات نباشند و حق مطلب را ادا کنند.

ریچارد برانسون بنیانگذار ویرجین گروپ و ایلان ماسک مدیرعامل تسلا و اسپیس اکس جز طرفداران این قانون به شمار می روند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی