ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

عجیب ترین های 2018
علمی

عجیب ترین اتفاقات علمی سال 2018؛ از انتقال حافظه حلزون تا اکسیر مومیایی

در سال 2018 اتفاقات بزرگی در دنیای علم رقم خورد اما برخی از آنها آن قدر عجیب بود که شاید باور کردنشان مشکل باشد. عجیب ترین های 2018 در این حوزه را مرور می کنیم. ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۵ دی ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

در سال 2018 اتفاقات بزرگی در دنیای علم رقم خورد اما برخی از آنها آن قدر عجیب بود که شاید باور کردنشان مشکل باشد. عجیب ترین های 2018 در این حوزه را مرور می کنیم.

اختاپوس ها و اکستازی

عجیب ترین های 2018

اگر اختاپوس ها اکستازی مصرف کنند چه اتفاقی می افتد؟ بررسی تأثیر اکستازی روی اختاپوس ها یکی از عجیب ترین پروژه های علمی در سال 2018 بود. محققان، این آبزیان را در معرض دوز بالایی از روان گردان اکستازی قرار دادند و دریافتند که رفتار این جانداران تحت تأثیر آن بسیار شبیه به انسان ها است و مصرف اکستازی اختاپوس ها را اجتماعی تر می کند.

در انسان ها اکستازی سروتونین، دوپامین و اوکسیتوسین را تولید می کند که موجب بر انگیخته شدن حس خوشحالی و بروز رفتارهای اجتماعی می شود. یافته های دانشمندان نشان داد که اختاپوس ها بعد از قرار گرفتن در مخزن هایی حاوی اکستازی تمایل داشتند زمان بیشتری را با اختاپوس های دیگر سپری کنند. به این ترتیب می توان گفت حتی در جانداران غیر اجتماعی از جمله اختاپوس ها هم مکانیزم های مغزی وجود دارند که رفتارهای اجتماعی را تعریف می کنند.

دلیل شکل مکعبی مدفوع وامبت ها

عجیب ترین های 2018

فضولات مکعبی شکل وامبت (پستانداری کیسه دار با پاهای کوتاه که نزدیک ترین خویشاوند آن کوآلا است) مدت ها است فکر دانشمندان را به خود مشغول کرده است. این جانور خجالتی ساکن استرالیا تنها جانوری است که مدفوعی به این شکل را تولید می کند.

اکنون محققان این گونه فرض می کنند که این شکل خاص به دلیل اهمیت مدفوع به عنوان یک ابزار ارتباطی است. به نظر می رسد این حیوانات به گونه ای تکامل یافته اند که از این روش دفع برای علامت گذاری قلمرو خود بهره می برند؛ چرا که مکعب ها به شکل بهتری نسبت به کره یا دیگر شکل ها روی سطح قرار می گیرند.

ساخت آجر با ادرار

عجیب ترین های 2018

در سال های اخیر گام های مهمی در زمینه استفاده از فضولات انسانی برای اهداف مختلف برداشته شده است. محققان حتی موفق شده اند از ادرار انسان برای شارژ گوشی ها استفاده کنند. در یکی از عجیب ترین پروژه ها گروهی از محققان دانشگاه کیپ تاون آفریقای جنوبی با استفاده از ادرار، آجرهای بیولوژیکی را ساخته اند که به گفته آنها در نوع خود اولین در جهان است. بنا بر ادعای آنها، آجر جدید با توجه به استحکام خود می تواند کاربردهای متنوعی داشته باشد و در عین حال با محیط زیست سازگار است.

تیم محققان به میزان بالای نیتروژن، فسفات و پتاسیم در ادرار اشاره کرده اند و معتقدند به دلیل بهره مندی از همین مواد، ادرار می تواند به عنوان عناصر تشکیل دهنده کودهای تجاری استفاده شود و البته فرایند تولید با میزان ضایعات صفر را به همراه داشته باشد.

اسکلت شهر پمپی با جمجمه ای خرد شده

عجیب ترین های 2018

پُمپِی، شهری باستانی در جنوب ایتالیا و در نزدیکی شهر ناپل بود که به دنبال فوران آتشفشان در حدود 2 هزار سال پیش با خاک یکسان شد. بسیاری از ساکنان این شهر در حالی که تلاش می کردند از این مهلکه جان به در ببرند، کشته شدند. درسال 2018 باستان شناسان در حفاری های خود یک اسکلت انسان را پیدا کردند که به نظر می رسید متعلق به فردی است که با بد شانسی تمام جان سپرده است.

این فرد در حالی جان داده بود که سنگی بزرگ دقیقاً روی سر او افتاده و جمجمه اش را خرد کرده بود. محققان گفته اند این سنگ با نیروی ابرهای آتشفشان پرتاب شده. بررسی های بیشتر نشان داد که این فرد از عفونت استخوان رنج می برده، درد فراوانی را تجربه کرده و احتمالاً به علت لنگیدن قادر به فرار سریع نبوده است.

حرکات موزون ربات بوستون داینامیکس

در 2018 بوستون دینامیکس سال بی نظیری را تجربه کرد؛ شاهد ربات اطلس بودیم که حرکات پارکور انجام می داد و ربات چهار پای اسپات مینی هم در ساختمان سازی به کار گرفته شد. اما جالب تر، رقصی بود که اسپات مینی به نمایش گذاشت.

این رقص را می توان یکی از جالب ترین نمایش های ربات ها در 2018 دانست که شاید اندکی تفکرها در مورد ربات های ترسناکی که در آینده جان ما انسان ها را می گیرند تغییر دهد.

تزریق حافظه یک حلزون به حلزون دیگر

عجیب ترین های 2018

اگر مشابه با فیلم ماتریکس بتوان اطلاعات را در مغز دانلود کرد، یادگیری یک مهارت جدید بسیار ساده تر می شود. اکنون محققان دانشگاه کالیفرنیا (UCLA) موفق شده اند اطلاعات حافظه تعدادی حلزون دریایی را به حلزون هایی دیگر منتقل کنند. البته باید در نظر داشت که این اطلاعات شامل موارد بسیار ساده ای در حد همین موجودات بود.

به این منظور دانشمندان، RNA سیستم عصبی تعدادی حلزون (RNA ترکیبی پیچیده که مسئولیت کپی و انتقال کد ژنتیکی را بر عهده دارد) را استخراج کردند. این حلزون ها به علت قرار گرفتن در معرض شوک الکتریکی حساس تر شده بودند. سپس RNA به حلزون های دیگری که پیش از این در معرض شوک الکتریکی قرار نداشتند تزریق شد.

تمامی دریافت کننده ها در مقابل شک الکتریکی وارد شده واکنشی مشابه با حلزون های اولیه نشان دادند. این موضوع را می توان به منزله انتقال حافظه یک حلزون به حلزون دیگر در نظر گرفت.

آزمایش مورد بحث در نهایت می تواند به یافتن روش هایی برای بازیابی حافظه افراد مبتلا به آلزایمر یا بازیابی حافظه از دست رفته در اثر حادثه، منتهی شود.

شیر پلاتیپوس می تواند به مبارزه با تهدید جهانی مقاومت آنتی بیوتیکی کمک کند

عجیب ترین های 2018

پلاتیپوس یا نوک اردکی مدت ها است ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده چرا که در دسته بندی خاصی قرار می گیرد و یکی از غیر عادی ترین جانواران است. اویل سال 2018 گروهی از محققان استرالیایی در شیر این پستاندار خواص ضد میکروبی جدیدی کشف کردند که می تواند به دانشمندان در مبارزه با تهدید جهانی مقاومت آنتی بیوتیکی کمک کند.

پروتئین موجود در شیر پلاتیپوس که ظاهری مارپیچ دارد.

یک پروتئین ویژه با ساختاری مانند موهای فِر در شیر پلاتیپوس کشف شده که می تواند در این زمینه مفید باشد.

معمای عصاره جادویی مومیایی و درخواست برای نوشیدن آن

عجیب ترین های 2018

در سال میلادی که گذشت یک تابوت دان گرانیتی در مصر کشف شد که ظاهراً برای هزاران سال دست نخورده باقی مانده بود. وزارت باستان شناسی مصر اجازه باز کردن این تابوت را صادر کرد. در تابوت 3 اسکلت به چشم می خورد که در مایع قرمز رنگ مرموزی شناور بودند. این موضوع به سرعت در اینترنت دست به دست شد.

اما آنچه که موضوع را عجیب تر کرد حواشی مرتبط با این مایع مومیایی بود. برخی از افراد شروع به جمع آوری امضا برای نوشیدن این اکسیر کردند. آنها معتقد بودند که باید مایع قرمز رنگ تابوت را مثل نوعی نوشیدنی انرژی زا بنوشند تا انرژی آن را به دست آوردند و نهایاتاً بمیرند!

در نهایت 35 هزار امضا برای این موضوع جمع آوری شد اما دانشمندان این گونه نتیجه گیری کردند که این مایع، فاضلاب شهری است که به تابوت نفوذ کرده. از سوی دیگر برخی معتقد بودند این ادعای محققان به دلیل مخفی نگه داشتن راز نوشیدنی بوده است!

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Tiger
    Tiger | ۱۶ دی ۱۳۹۷

    از توی همشون،یکی انتقال حافظه حلزون و دومی شیر پیلاتوس خوب و مفید برای جامعه برد،بقشیشون چرت و پرت و وقت گذرونی و سرگرمی دانشمندان بود،مخصوصا اون آجر ادرار و ربات رقصنده،از همشون هم اوسکلانه تر اون اسکلت چند هزار ساله بود که 35 هزار نفر می خواستند مایع زیر اسکلت را بنوشند. ???

مطالب پیشنهادی