ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آزمایش DNA
علمی

توسعه آزمایش مبتنی بر DNA ارزان قیمت برای پیشبینی طول عمر

محققان روشی را توسعه داده اند که با آزمایش DNA امکان تخمین طول عمر بیشتر یا کمتر از میانگین را برای افراد فراهم می کند. این آزمایش که گفته شده در آینده نزدیک هزینه ای ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۶ دی ۱۳۹۷ | ۲۳:۵۹

محققان روشی را توسعه داده اند که با آزمایش DNA امکان تخمین طول عمر بیشتر یا کمتر از میانگین را برای افراد فراهم می کند.

این آزمایش که گفته شده در آینده نزدیک هزینه ای 150 یورویی در بر خواهد داشت تغییرات ژنتیکی که بر طول عمر تأثیر می گذارند را مورد تحلیل قرار می دهد.

محققان آزمایشگاه آشر در دانشگاه ادینبرو اسکاتلند با بررسی داده های ژنتیکی 500 هزار نفر و نیز بررسی طول عمر والدین آنها به این نتیجه رسیده اند که انتظار می رود 10 درصد از جمعیت، 5 سال بیش از 10 درصد پایینی این جامعه آماری زندگی کنند. به عبارت دیگر اگر 100 انسان در 10 گروه 10 نفره را در نظر بگیرید و آزمایش امتیاز دهی طول عمر مورد بحث را بر آنها اعمال کنید، یکی از این گروه ها به طور متوسط 5 سال بیش از پایین ترین گروه زندگی خواهند کرد.

آزمایش DNA

آزمایش جدید که «سالیوا» نام دارد از طریق بزاق دهان انجام می شود و به افراد این امکان را می دهد تا شانس خود را آزمایش کنند. به گفته این دانشمندان مشخص شده که 12 بخش از ژنوم های انسانی بر طول عمر اثر مهمی دارند و در عین حال 5 مورد از آنها تا پیش از این گزارش نشده بودند.

متخصصان می گویند آن بخش هایی از DNA که بیشترین تأثیر را بر طول عمر دارند همان هایی هستند که پیش از این ارتباطشان با بیماری های مهلک از جمله بیماری های قلبی و موارد مرتبط با استعمال دخانیات مشخص شده بود.

این محققان علاوه بر این اعلام کرده اند که انتظار دارند ژن هایی را کشف کنند که به طور مستقیم بر سرعت بالا رفتن سن انسان ها اثر می گذارد. البته اگر چنین ژن هایی حقیقتاً وجود داشته باشد اثر آنها بسیار کمتر از آن است که در پژوهش اخیر مشخص شوند.

«پل تیمرز» دانشجوی دکترا که در این آزمایشگاه فعالیت می کند گفته: «ما ژن هایی که بر مغز و قلب اثر می گذارند و مسئولیت بیشترین تنوع در طول عمر را دارند را یافته ایم».

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی