ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

راهنمای سیستم دفاع در فیفا 19

در گذشته وقتی وارد گیم‌نت‌ها و کلوپ‌های مسابقات فیفا می‌شدیم، اولین توصیه‌ای که بازیکنان کارکشته‌تر به نوجوان‌ها می کردند این بود که برای دفاع انگشتت را روی ضربدر نگه دار. در واقع قبلاً به قدری ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۱ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۸:۴۵

در گذشته وقتی وارد گیم‌نت‌ها و کلوپ‌های مسابقات فیفا می‌شدیم، اولین توصیه‌ای که بازیکنان کارکشته‌تر به نوجوان‌ها می کردند این بود که برای دفاع انگشتت را روی ضربدر نگه دار. در واقع قبلاً به قدری سیستم دفاع در بازی‌های فیفا ساده بود که اوج مهارت بازیکن در به موقع فشار دادن دکمه X خلاصه می‌شد.

اما چند سالی است اوضاع کاملاً فرق کرده و دفاع کردن در فیفا سخت‌تر از آن چیزی است که می‌توان فکرش را هم کرد. الگوریتم کلی سیستم دفاعی در فیفای مدرن ترکیبی از تاکتیک‌های مختلف، استفاده از دکمه‌های متعدد در زمان مناسب، هوشمندی بالا در انجام روش‌های دفاعی و مهارت شخصی بازیکن به شمار می‌رود؛ به شکلی که اگر نتوانید این موارد را در کنار هم حفظ کنید، در اختیار داشتن بهترین مدافعان جهان مثل سرجیو راموس و ویرجیل ون دایک هم به شما کمکی نخواهد کرد.

برای این منظور کاربر می‌تواند با تنه فنی، تکل‌های محکم، بستن مسیر بازی سازی حریف، و یا پرس چندجانبه دفاع کند، اما واقعاً همه چیز به سادگیِ گفتنش نیست. خصوصاً وقتی مقابل حریفی قرار بگیرد که از بازیکنان ماهری مثل کریستیانو رونالدو یا لیونل مسی برخوردار بوده یا حتی خودش به تمامی تکنیک‌های دریبل زنی و حمله تسلط داشته باشد.

با معرفی سیستم نبردهای 50-50 یا تن به تن در فیفا 19، دفاع کردن بیش از پیش پیچیده و سخت شده، اما بدیهی است با مطالعه آموزش‌های مناسب و تمرین مداوم و کسب تجربه می‌توان به یکی از بهترین بازیکنان جهان تبدیل شد. راهنمای پیش رو مهمترین نکات و آموزه هایی که برای بهتر دفاع کردن در فیفا 19 لازم است را در اختیارتان قرار می‌دهد؛ با دیجیاتو همراه باشید تا به رویای شیرین کلین شیت‌های متعدد دست پیدا کنید.

حمایت توپ و تنگ کردن عرصه بر مهاجمان حریف (Jockey)

حمایت توپ یکی از موثرترین روش‌های دفاع در فیفا 19 به شمار می‌رود. این سیستم که در عبارت Jockey خلاصه می‌شود، مکانیزم‌های متعددی را شامل می‌گردد؛ به نحوی که با استفاده از ترفند یاد شده می‌توان حتی از زمین حریف مسیر پاس‌کاری و بازی سازی تیم مقابل را سد کرد، به بازیکنان مالک توپ فشار آورده و به طور کلی مانع از حمله مناسب شد.

برای اینکار کافی است هنگامی که توپ زیر پای حریف قرار دارد، دکمه L2 یا LT را فشرده تا مدافع با مهاجم تیم رقیب رو در رو شده و با کمی مهارت و بستن به موقع زاویه‌های خطرناک، بهترین دفاع را صورت داد. ناگفته نماند در حین انجام این کار بازی به صورت خودکار گاهی اوقات تکل ایستاده یا تنه فنی هم می‌زند و می‌توان خیلی ساده توپ را ربود.

تکل بدون خطا

نماد دفاع کردن در فوتبال تکل (درازکش) است؛ اما اگر چند دستی فیفا 19 بازی کرده باشید متوجه خواهید شد تکل زدن در این عنوان به فشردن دکمه مربع خلاصه نمی شود و کوچکترین بی‌احتیاطی می‌تواند به سادگی منجر به دریافت اخطار یا حتی کارت قرمز شده و موقعیت‌های بسیار مناسبی از روی ضربه کاشته یا پنالتی در اختیار حریف قرار دهد.

اگر می‌خواهید در بازی تکل سالم و بدون خطا داشته باشید، توصیه می‌شود هرگز از پشت سر مهاجم حریف تکل درازکش نزنید. بهترین راه استفاده از این روش در جهت مقابل یا شانه به شانه است. اگر به مهارت اختصاصی مدافع (مثلا رافائل واران) در تکل زدن واقف هستید، می توان از فاصله یک متری از جناحین نیز به سمت بازیکن حریف تکل زد تا به صورت سالم مانع از ادامه حرکت طرف مقابل شد. ضمناً تکل درازکش برای جلوگیری از مسیر توپ هنگام پاس دادن یا شوت زدن هم کاربرد مناسبی دارد.

استفاده از تاکتیک های پویا

همانطور که می‌دانید یکی از سیستم‌هایی که برای اولین بار در فیفا 19 ظاهر شد و الکترونیک آرتز به موجب طراحی آن توسط بهترین سرمربیان جهان مثل پپ گواردیولا، تاکید زیادی روی آن دارد، تاکتیک‌های پویایی است که می‌تواند نقش تاثیرگذار و مهمی در روند بازی داشته باشد.

چیدمان تاکتیتی در این بازی به دو دسته کلی هجومی و تدافعی تقسیم می‌شود که هرکدام از آنها در حالت‌های Ultra Defensive تا Ultra Attacking نیز حضور دارند و طیف وسیعی از روش‌های مختلف دفاعی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. به این ترتیب که می‌توانید با توجه به شرایط مسابقه از انواع مختلفی از رویکردهای تاکتیکی استفاده کرده و نسبت به مهارت تیم حریف در حمله کردن ترفندهایی مثل فشار همه جانبه یا بستن مسیر بازی سازی و غیره بهره ببرید. پس حتماً مد نظر داشته باشید پیش از هر مسابقه تمام حالت‌های گوناگون تاکتیک‌های پویا را به طور دقیق شخصی سازی کنید.

از دومین مدافع همزمان برای پِرِس استفاده کنید

روش جدیدی نیست، اما در فیفا 19 می توان نشانگری کمرنگ بالای سر دومین مدافعی که می‌توان به صورت همزمان کنترل کرد فعال نمود تا در مواقع مناسب از آن بهترین بهره را برد. برای این کار کافی است هنگام دفاع کردن دکمه R1 یا RB را نگه دارید تا خود به خود فشار لازم به حریف وارد شود.

گفتنی است یکی از کاربردی ترین روش های دفاع در فیفا 19 استفاده ترکیبی از این دکمه است؛ به نحوی که توصیه می شود بازیکن با مدافع اصلی به جای حریفی که با به توپ است یارگیری و سد راه کند، چرا که دکمه R1 به صورت خودکار به بازیکن پا به توپ فشار آورده و حتی در مواقع لزوم تکل و تنه می‌زند.

بازیکن را در مسیر مهاجم قرار دهید

در کنار فشردن R1 برای کنترل دومین مدافع و دکمه L2 برای حمایت توپ، می توانید از دکمه X یا A نیز استفاده نمایید. این دکمه مدافع را به صورت خودکار در مسیر حرکت خود حریف و توپش قرار می‌دهد، اما بدیهی است نمی‌تواند کاربرد کنترل دستی را داشته باشد. به عبارت دیگر یک حریف ماهر به سادگی توپ را از کنار مدافع پیش رو برخواهد داشت و یا به صورت سالم به یار کناری پاس خواهد داد.

فایده اصلی این دکمه زمانی به چشم می‌آید که متوجه می‌شوید یکی از مدافعان در جای اصلی خود حضور ندارد و هدایت او به سمت مدافع حریف حواس شما را از اتفاقات مابقی محوطه خطر پرت می‌کند، در نتیجه برای مدت کوتاهی X را نگه داشته تا مدافع در مسیر حمله حریف قرار گرفته و سپس به صورت دستی وی را کنترل کنید.

در استفاده از دکمه تکل ایستاده زیاده روی نکنید

یکی از روش‌های ساده برای دفاع در فیفا 19 استفاده از دکمه دایره یا B جهت تنه زدن یا تکل ایستاده است. این مکانیزم به شدت به زمان بندی متکی است و اگر در موقعیتی نامناسب آن را فشار دهید خطا حتمی بوده و حتی امکان پنالتی دادن به حریف نیز وجود دارد.

بنابراین توصیه می‌شود به خصوص در محوطه جریمه از استفاده مداوم از این دکمه خودداری کنید و همیشه تا بهترین زمان ممکن برای فشردن آن صبر نمایید. ناگفته نماند اگر پیرامون بازیکن مهاجم خلوت باشد عملاً تکل ایستاده کاربردی ندارد، چرا که به سادگی می‌تواند از تاخیر ایجاد شده برای این عمل مدافع استفاده کرده و تغییر جهت دهد.

از آنالوگ راست برای تعویض بازیکن تحت کنترل استفاده کنید

روش شناخته شده برای تعویض بازیکن تحت کنترل هنگام دفاع در بازی‌های فیفا استفاده از L1 یا LB است؛ اما چند سالی است الکترونیک آرتز این سیستم را در عین حفظ روش سنتی با اضافه کردن مکانیزمی جدید بهینه سازی نموده است. به این ترتیب که کاربر می‌تواند با استفاده از Right Stick (همان آنالوگ راست) به تعویض بازیکن قابل کنترل به جهتی که می‌خواهد بپردازد.

حتماً برای شما هم بارها پیش آمده که هنگام دفاع وقتی مهاجم حریف بازیکن تحت کنترلتان را از پیش رو بر می‌دارد و تصمیم می‌گیرید مدافع کناری را تحت امر درآورید، اما با فشردن L1 بازی به صورت خودکار نفر دیگری را انتخاب کرده و به طور کلی معادلات شما برای دفاع مناسب برهم می‌ریزد. حالا این مسئله در فیفا 19 (احتمالاً به صورت کاملاً عمدی) تشدید شده و شاید بارها کلیک کردن L1 نتیجه دلخواه نداشته باشد.

بنابراین به شدت توصیه می‌شود خودتان را به استفاده از آنالوگ راست عادت دهید و سعی کنید با جهت دهی مناسب دقیقاً همان بازیکنی که مد نظر دارید را تحت کنترل قرار داده و مهاجمان حریف را راحت تر به چالش بکشید.

در مواقع لازم از هافبک دفاعی تخریبی استفاده نمایید

استفاده از روش بالا یعنی تعویض بازیکن قابل کنترل به کمک آنالوگ راست، فرصتی خاص را در اختیار بازیکن قرار می دهد؛ شما می توانید برای دفاع کردن از هافبک دفاعی خود نیز به صورت تخریبی استفاده کنید.

اگر کمی به هوش مصنوعی فیفا 19 دقت کرده باشید متوجه خواهید شد مدافعان تیم شما به صورت خودکار فعالیت‌های تدافعی قابل قبولی از خود نشان می‌دهند و لزوماً نیازی به دستکاری آنها نیست. در مواردی که احساس می‌کنید مهاجمان حریف چندان ساده توانایی عبور از هوش مصنوعی خط دفاعی شما را ندارند، به جای آنها کنترل هافبک دفاعی خود را به دست گرفته و از پشت برای بازیکنان پا به توپ مزاحمت ایجاد نمایید.

مانع پاس در عمق شوید

اگر در مقابل کسی بازی می‌کنید که از پاس در عمق زیاد استفاده می‌کند و همواره تلاش دارد تا مهاجمانش را پشت سر مدافعان فراری دهد، بهترین کار قرار گرفتن در مسیر بازی است، نه اینکه تصمیم بگیرید مستقیماً در پای هافبک حریف تکل بروید.

پیش بینی حرکات آتی حریف یکی از اصلی ترین ارکان تاثیرگذار در مسابقات فوتبال به شمار می‌رود؛ اگر نگاهی به بازی‌های قهرمانان مسابقات فیفا مثل F2Tekks و MsDossary بیاندازید متوجه می‌شوید آنها به صورت مداوم در حال خواندن دست همدیگر هستند و به همین ترتیب بهترین دفاع ممکن را ارائه می‌نمایند.

تمرینات دفاع در فیفا 19 را حتماً انجام دهید

تردیدی نیست که به کار بردن تمام ترفندهای یاد شده در این مقاله به صورت همزمان کار خیلی دشواری است. اما در هر صورت تمرین کردن می تواند کمک شایانی به شما جهت ارتقا کیفیت دفاع کردن کند. برای این منظور داخل منوی فیفا 19 وارد بخش تمرینات شده و تمام قسمت های دفاع از برنز تا طلایی را تجربه نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی