ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ارز رمز
تکنولوژی

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی: ما در فاز مطالعاتی و تحقیقاتی توسعه رمز ارز هستیم

نشست خبری هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت امروز در پژوهشکده پولی و بانکی با حضور «علی دیواندری» رئیس این پژوهشکده برگزار شد. هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با موضوع ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۱ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۴:۵۰

نشست خبری هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت امروز در پژوهشکده پولی و بانکی با حضور «علی دیواندری» رئیس این پژوهشکده برگزار شد. هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با موضوع «انقلاب بلاکچین» ۹ و ۱۰ بهمن ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار خواهد شد. به گفته دیواندری مهمترین هدف این همایش بحث و تبادل نظر در خصوص آخرین تحولات صنعت بانکداری الکترونیک است.

به گزارش دیجیاتو، دیواندری از حضور بانک‌ها، شرکت‌های آی تی، فین‌تک‌ها، استارت‌آپ‌ها و فرهیختگان علمی و دانشگاهی در این همایش خبر داد و در مورد اهداف این همایش گفت: «تبیین و بررسی روندهای صنعت بانکداری و پرداخت با استفاده از فناوری بلاکچین، تبیین و بررسی کلان روندهای بین المللی بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، تبیین و بررسی تحولات ایجاد شده در حوزه فناوری اطلاعات با فناوری بلاک چین، بررسی و تبیین موانع و چالش‌های پیش روی صنعت بانکداری و پرداخت، تبیین و بررسی تحولات ایجاد شده در حوزه ارز رمزها و تبیین و بررسی فضای جدید کسب و کار مالی؛ از اهداف این همایش دو روزه هستند.»

همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، چهار محور خواهد داشت. بر اساس گفته‌های دیواندری، محورهای این همایش دو روزه فناوری زنجیره بلوک و دفاتر توزیع شده، رمز ارزها، سامانه‌های پرداخت جایگزین، فناوری‌های مالی، پرداخت و بانکداری باز، تقلب، پولشویی، کلاهبرداری و روش‌های مقابله با آن و تحول دیجیتال هستند:

«قرار است در محور فناوری زنجیره بلوک و دفاتر توزیع شده به مسائلی مانند ماهیت فناوری، پیاده سازی‌ها و فناوری‌ها، چارچوب قانونی، خلاءهای مقررات گذاری و استانداردهای فنی و اجرایی کاربری دفاتر توزیع شده (DLT) پرداخته شود. به علاوه در این همایش تلاش می‌کنیم به این سوال پاسخ دهیم که این پول‌های دیجیتالی تهدیدی به شمار می‌روند یا اینکه مکمل پول‌های سنتی هستند، همچنین مسائل فقهی و شرعی و کاربری این رمز ارزها و چالش‌های قانونی آن بحث و بررسی خواهد شد.»

ارز رمز

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی محور دوم این همایش را رمز ارزها دانست که در آن مسائلی مانند انواع رمز ارزها، محیط‌های قانونی و مقرراتی، مسائل فقهی رمز ارزها، نهادهای مرتبط با رمز ارزها مانند صرافی‌ها و کاربری رمز ارزهای ملی، منطقه‌ای و جهانی بررسی خواهد شد.

دیوارنداری معتقد است که حوزه بلاک چین به صورت عام با ارز رمزها چالش‌هایی برای نظام بانکی ایجاد می‌کنند و به عنوان یک انقلاب این نظام را متحول خواهند کرد. همچنین مسائل مربوط به تجارت را تحت تاثیر قرار خواهند داد که این موارد در همایش بحث و بررسی خواهد شد:

«در محور سوم که سامانه‌های پرداخت جایگزین است، مسائلی مانند سامانه‌های پیام رسان جایگزین، سامانه‌های پرداخت منطقه‌ای و روش‌های نوین تسویه و پرداخت‌های تجاری به بحث گذاشته می‌شوند. در چهارمین محور که فناوری های مالی، پرداخت و بانکداری باز است نیز موضوعات مهمی همچون دستورالعمل سامانه های پرداخت، نسخه دوم (PSD2)، فناوری های مقرراتی (RegTech)، بانک پرداخت (Payment Bank) و فناوری مالی و مالیات به بحث گذاشته می‌شوند.»

به گفته دبیر هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در محور پنجم که تقلب، پولشویی، کلاهبرداری و روش های مقابله با آن است، موضوعاتی از جمله احراز هویت قوی، تحلیل کلان داده‌ها، کاربردهای هوش مصنوعی در تشخیص و مقابله و حاکمیت داده بررسی می شوند.

ارز رمز

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی در جمع خبرنگاران تاکید کرد که باید ارز رمزهای ملی را جدی گرفت و اگر نگرانی در این باره وجود دارد باید به سمت مقررات گذاری حرکت کرد:

«فضای رمزارزها می‌تواند امکانات خوبی را برای ما ایجاد کند. این روزها بحث ایجاد رمزارز ملی مطرح است و نهادهای مختلف در حال کار روی آن هستند، ولی تاکنون به تصمیم مشخصی درباره آن نرسیده ایم. استفاده از این نوع ارزها می‌تواند بخشی از مشکلات کشور را حل کند. اما این تصور که با ارز رمزها می‌توان تحریم‌ها را دور زد، تصوری اشتباه است چرا که هنوز ارز رمزها محدود هستند و به علاوه بسیاری از طرفین تجاری ما در معاملات خود از ارز رمزها استفاده نمی‌‌کنند.»

دیواندری رمزارزها را واقعیت‌هایی دانست که وجود دارند و نمی‌توان آثار آن را از بین برد. به گفته او بسیاری از کشورها این نوع ارزها را به رسمیت شناخته و به سمت مقررات گذاری برای آنها حرکت کرده‌اند و ما هم باید واقعیت را بپذیریم و به سمت مقررات گذاری برای آنها حرکت کنیم:

«در حالی که دنیا به سمت تمرکززدایی در حال حرکت است، سیستم فناوری بانک ها در ایران به سمت تمرکزگرایی حرکت می کند. از سوی دیگر دانش ما درباره بلاک چین در حال زیاد شدن است و مقررات گذار با تحولاتی در تکنولوژی مواجه است و ما نباید آن را از دستور کار خارج کنیم.»

دیواندری در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه شرکت خدمات انفورماتیک اعلام کرده در حال توسعه ارز رمزی با پشتوانه ریال است که قابلیت استخراج هم ندارد. آیا این همان بانکداری الکترونیکی یا ریال الکترونیکی که در حساب خود داریم نیست؟ و آیا قرار است رمز ارز در حال توسعه از سمت پژوهکده هم همین طور باشد؟ گفت:

«من از جزئیات این موضوع اطلاع دقیق ندارم اما طبق آنچه که در خبرها خواندم آنها روی رمز ارزی کار می‌کنند که نمونه‌های آن توسط سایر کشورها ساخته شده‌است و کد هستند، قابلیت استخراج ندارند. پژوهشکده نیز در فاز مطالعاتی و تحقیقاتی است و ما نمی‌خواهیم رمز ارزی را به صورت مستقل منتشر کنیم. من اعتقاد دارم که کاری که در پژوهشکده انجام شده، زمانی می‌تواند عملیاتی شود که ما به رمز ارز ملی رسیده باشیم و بانک مرکزی بخواهد چنین ارزی را ارائه کند.»

دبیر هشتمین همایش بانکداری الکترونیک همچنین در پاسخ به سوال دیگر دیجیاتو درباره پشتوانه ارز رمز ملی، گفت: «ما هنوز در مرحله‌ای نیستیم که بتوانیم در مورد پشتوانه آن حرفی بزنیم.»

دیواندری در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا قرار است موضع بانک مرکزی درباره رمزارزها تغییر کند یا نه، تاکید کرد اگر به واقعیت ها توجه نشود آنها خود را تحمیل خواهند کرد و بانک مرکزی هم باید مانند سایر نهادها واقعیت‌ها را بپذیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی