ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویرایش ژن
علمی

متهم شدن دانشمند جنجالی چین به جعل اسناد و اقدامات غیرقانونی

بازرسی های اولیه آزمایشات He Jiankui، متخصص ویرایش ژنتیک از زیر پا گذاشتن اصول اخلاقی و قانونی برای دستیابی به شهرت و منفعت شخصی حکایت دارد. He Jiankui مدتی پیش مدعی ویرایش ژنتیکی دو  جنین ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰

بازرسی های اولیه آزمایشات He Jiankui، متخصص ویرایش ژنتیک از زیر پا گذاشتن اصول اخلاقی و قانونی برای دستیابی به شهرت و منفعت شخصی حکایت دارد.

He Jiankui مدتی پیش مدعی ویرایش ژنتیکی دو  جنین برای مصون ساختن آنها در برابر ویروس HIV شده بود اما این مساله جنجال های زیادی را میان متخصصان و افکار عمومی برانگیخت.

پس از آن وی مدتی ناپدید شد تا اینکه رسانه های چینی از بازداشت یا نگهداری وی در یک مکان دولتی خبر دادند. «کمیسیون سلامت منطقه گوانگ‌دونگ» از چند ماه پیش مشغول بررسی جوانب مختلف آزمایشات این متخصص بوده و بر اساس آن وی «برای دستیابی به شهرت و منفعت شخصی اصول اخلاقی و سلامت علمی را به صورت جدی نقض کرده و از قوانین حاکم بر چین نیز تخطی کرده است».

Jiankui نتیجه تحقیقاتش را در قالب ویدیوهای یوتیوب ارائه کرده و تا کنون آنها را به صورت مقالات علمی در ژورنال های معتبر منتشر نکرده حالا اما بررسی های کمیسیون مذکور جنبه های جدیدی از اسناد جعلی، آزمایشات خون غیرقابل قبول و تخطی باورنکردنی از اخلاقیات پزشکی را روشن ساخته است.

بر اساس این بازرسی ها Jiankui مطالعات خود را از ژوئن ۲۰۱۸ و با استخدام ۸ زوج شامل بیماران مذکر با HIV مثبت و خانم های با HIV منفی کلید زده و طی تحقیقات از تاییدیه بررسی اخلاقی جعلی بهره برده است. به گزارش خبرگزاری شینهوا روند اصلی تحقیقات بین سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ صورت گرفته است.

از میان داوطلبان یک نفر نوزادی را به دنیا آورند، پنج نفر باردار نشدند و یک نفر هم در میانه تحقیقات کنار گذاشته شد. ادعای Jiankui در مورد بارداری یک نفر دیگر نیز ثابت شده است. این متخصص با اجرای تحقیقات قوانین چین در مورد ممنوع بودن عمل IVF برای افراد با HIV مثبت نیز را در نیز زیر پا گذاشته است.

مقامات چینی تاکید کرده اند He Jiankui و دیگر افراد و موسساتی که طی این تحقیقات از اجرای قوانین سرباز زده اند، تحویل مقامات قضایی شده و مجازات خواهند شد. به گفته همکاران این متخصص ویرایش ژنتیک اگر اتهامات مبنی بر فساد، انحراف یا حتی رشوه خواری اثبات شود، ممکن است چوبه‌های دار در انتظار این دانشمند چینی باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Ali۰۱.
    Ali۰۱. | ۲ بهمن ۱۳۹۷

    این یارو شبیه بابای بروسلیه?????

مطالب پیشنهادی