ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ایست قلبی
علمی

زمان وقوع ایست قلبی با استفاده از تلفن های هوشمند در ارتباط است

ایست قلبی در ایران و هر کشور دیگری بیشتر از هر زمان دیگر صبح اولین روز کاری هفته اتفاق می افتد اما نکته عجیب در این رابطه آنکه طبق گزارشی جدید، تلفن های هوشمند ما ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۸ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۱:۰۰

ایست قلبی در ایران و هر کشور دیگری بیشتر از هر زمان دیگر صبح اولین روز کاری هفته اتفاق می افتد اما نکته عجیب در این رابطه آنکه طبق گزارشی جدید، تلفن های هوشمند ما ممکن است زمان بروز مشکلات قلبی را تغییر داده باشند.

در این تحقیق که نتایج آن در نشریه ای به نام ریتم قلب منتشر شده، دانشمندان ۲۶۳۱ مورد ایست قلبی ناگهانی ثبت شده در گزارش مرگ های ناگهانی اورگان آمریکا را مورد تحلیل قرار دادند تا دریابند که ایست قلبی (قلب انسان چگونه کار میکند) بیشتر در چه ساعات و حتی روزهایی رخ می دهد. در مورد ایست قلبی باید بگوییم که نوعی اختلال عملکرد غیرمنتظره در قلب است و با حمله قلبی ناشی از انسداد رگ های خونی فرق می کند.

به لحاظ تاریخچه ای موارد ایست قلبی اکثرا در صبح های خیلی زود رخ می داده اما در آخرین پژوهش صورت گرفته در این باره مشخص گردید که تنها ۱۳.۹ درصد از موارد ایست قلبی صبح های زود اتفاق می افتند و در مقابل ۲۷.۶ درصد آنها در صبح (نه ساعات اولیه) و ۲۶.۹ درصد هم در شب ها اتفاق می افتند.

ایست قلبی

شاید تعجب کنید اما یکی از دلایل عمده تغییر در این روند تلفن های هوشمند هستند که به عضوی جدایی ناپذیر در زندگی بشر امروز بدل شده اند. دکتر سومیت چانگ از مولفان این مقاله و استاد برجسته دانشگاه در این باره می گوید:

یکی از دلایل نقش تلفن های همراه در بروز ایست قلبی میتواند تغییر عادات کاری باشد. این روزها شمار زیادی از مردم تمام وقت کار می کنند و به نحوی به موبایل های خود وابسته اند. مردم در هر لحظه ای از روز موبایل هایشان را به همراه دارند و گاهی حتی موقع خواب نیز آنها را از خود جدا نمی کنند. فرضیه ما این است که در یک یا دو دهه اخیر نحوه رفتار انسان به شدت دستخوش تغییر شده و عادات کاری اش عوض شده. انسان امروز مرتبا به تکنولوژی و موبایل وصل است.

در پایان بد نیست اشاره کنیم که مطالعاتی از این دست اما سلامت عمومی را تحت تاثیر قرار می دهند چراکه خدمات پزشکی اضطراری شامل اورژانس غالبا نیروها و امکانات خود را براساس پژوهش های اینچنینی تعریف میکنند. آنطور که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا برآورد کرده بین ۷۰ تا ۹۰ درصد از افرادی که دچار ایست قلبی می شوند پیش از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست می دهند.

گفتنی است طبق جدیدترین آمار سن سکته قلبی در ایران به ۳۰ سال رسیده و روزانه ۳۰۰ ایرانی بر اثر سکته قلبی جانشان را از دست می دهند که بخش قابل توجهی از این آمار نیز به ایران مربوط می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی