ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بنچمارک هوش مصنوعی
نرم افزار و اپلیکیشن

عرضه اپلیکیشن بنچمارک هوش مصنوعی برای گوشی های هوشمند توسط انتوتو

در سال 2018 پردازش های مرتبط با هوش مصنوعی یکی از حوزه های رقابت گوشی های هوشمند بود اما مقایسه قدرت این محاسبات بین گوشی های مختلف چندان آسان نبود. انتوتو با ابزار جدید AI ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۸ بهمن ۱۳۹۷ | ۲۳:۳۲

در سال 2018 پردازش های مرتبط با هوش مصنوعی یکی از حوزه های رقابت گوشی های هوشمند بود اما مقایسه قدرت این محاسبات بین گوشی های مختلف چندان آسان نبود. انتوتو با ابزار جدید AI Review قصد دارد مقایسه قدرت گوشی های هوشمند در این زمینه را ممکن کند و در عین حال گوشی هایی که به دروغ ادعای قدرت بالا می کنند را رسوا نماید.

انتوتو بیشتر به دلیل اپلیکیشن بنچمارک خود شناخته می شود که امکان اجرای تست های متعدد برای بررسی میزان قدرت دستگاه ها را فراهم می کند. علاوه بر این می توان نتایج امتیاز دستگاه های متفاوت را مشاهده و با هم مقایسه کرد. حالا این شرکت همین روال را به حوزه سنجش میزان کارایی هوش مصنوعی آورده است.

به عبات دیگر انتوتو قصد دارد با ارائه استاندارد قابل سنجش، امکان مقایسه کارایی هوش مصنوعی در گوشی های متعدد را فراهم کند و البته برای این کار نیاز به همکاری با تولید کننده های چیپست ها هم دارد. انتوتو در پست بلاگ خود بر این نکته تأکید کرده که هوش مصنوعی در مقایسه با بنچمارک های کارایی سیستم فعلی موضوع پیچیده تری است.

بنچمارک هوش مصنوعی

ابزار بنچمارک AI Review انتوتو شامل دو بخش «طبقه بندی تصویر» و «تشخیص شیء» است. اولین تست شامل 200 تصویر است که بر اساس شبکه عصبی Inception v3 کار می کند. تست دوم 600 فریم ویدیو را بر اساس شبکه عصبی MobileNet SSD مورد بازبینی قرار می دهد. پس از آن اپلیکیشن، شبکه عصبی اصلی را به شبکه عصبی پشتیبانی شده توسط تولید کننده های چیپ (از جمله کوالکام و های سیلیکون) ترجمه می کند و به این منظور از کیت توسعه نرم افزار (SDK) که توسط این شرکت ها ارائه شده بهره می برد.

سامسونگ هنوز کیت توسعه نرم افزار ویژه هوش مصنوعی خود را عرضه نکرده. های سیلیکون همچنان برای برخی از کارکرها از TFLite استفاده می کند و به همین دلیل گوشی های مجهز به چیپست های ساخت این شرکت (از جمله گوشی های هواوی و آنر مبتنی بر چیپست های کایرین) حداقل فعلاً امتیاز پایین تری را ثبت خواهند کرد.

اگر چیپ مورد بررسی از الگوریتم های هوش مصنوعی پشتیبانی نکند AI Review به بنچمارک TFLite متوسل می شود که البته در صورت پیش آمدن چنین سناریویی، در حال حاضر امتیازات به شدت غیر قابل اعتماد است.

 

در انتها امتیاز بر اساس دقت و نیز سرعت عملکرد مشخص می شود. هر چه سرعت و دقت بالاتر باشد، امتیاز کسب شده هم بالاتر می شود. با این حال راهکارهایی هم به منظور جلوگیری از تقلب در نظر گرفته شده است. اگر دستگاهی پردازش ها را با سرعت بالا ولی با دقت پایین انجام دهد، امتیاز پایینی دریافت می کند.

انتوتو اشاره کرده که امتیاز هوش مصنوعی در پلتفرم های مختلف با هم تفاوت چندانی ندارد؛ چرا که ابزار AI Review صرفاً روی کارایی هوش مصنوعی تمرکز دارد و نه کارایی کلی سیستم. به عبارت دیگر باید گفت که پلتفرم تأثیر چندانی بر امتیازات به دست آمده ندارد.

در اندروید اما همچنان انحراف هایی در امتیازها به چشم می خورد. دلیل این است که گوگل همچنان در حال کار برای بهبود کارایی هوش مصنوعی در سطح سیستمی در نسخه های متعدد اندروید است.

در نهایت باید گفت که تست بنچمارک هوش مصنوعی هنوز در مراحل اولیه توسعه قرار دارد. نسخه اندروید این ابزار را می توانید از اینجا دانلود کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی