ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Jaguar is creating a language so autonomous cars can talk to pedestrians (5)
خودرو

جگوار به دنبال توسعه زبانی برای برقراری ارتباط بین خودرو و عابرین پیاده [تماشا کنید]

امروزه تقریبا تمامی خودروسازان مطرح بین المللی برنامه هایی را برای تولید اتومبیل های خودران تدوین کرده اند. با این حساب دیر یا زود این فناوری بالاخره فراگیر شده و شاهد تردد اتومبیل هایی با ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۹ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۰

امروزه تقریبا تمامی خودروسازان مطرح بین المللی برنامه هایی را برای تولید اتومبیل های خودران تدوین کرده اند. با این حساب دیر یا زود این فناوری بالاخره فراگیر شده و شاهد تردد اتومبیل هایی با قابلیت هدایت خودکار در آن سوی مرزها خواهیم بود.

با ظهور این دسته از خودروها، احتمالا شرایط پیچیده و تا حدی غیر قابل اطمینان در تقاطع ها و قسمت های مخصوص عبور عابرین به وجود خواهد آمد. برای مقابله با این مشکل، گروه جگوار لندرور قصد دارد یک زبان ارتباطی ساده را برای اتومبیل های خودران توسعه دهد.

با استفاده از این زبان ساده، خودروی بدون راننده قادر خواهد بود پیام هایی از قبیل توقف، پیچیدن یا حرکت کردن را به عابرین پیاده حاضر در خیابان منتقل کند.

Jaguar is creating a language so autonomous cars can talk to pedestrians (6)

به جای حروف و اعداد، زبان ابداعی جگوار لندرور از چند خط نورانی ساده تشکیل یافته که بر روی سطح مسیر منعکس می شوند. هر چه فاصله بین این خطوط کمتر باشد، به معنای اینست که سرعت خودرو کمتر می شود. در صورت توقف کامل خطوط به هم چسبیده و با شروع حرکت از همدیگر فاصله می گیرند. هنگام آماده شدن برای پیچیدن، خطوط نورانی به سمت متناظر کج می شوند تا نشان دهنده تصمیم خودرو باشند.

همانطور که مشاهده می کنید درک مفهوم این خطوط اصلا دشوار نبوده و هر شخصی در هر نقطه از جهان می تواند آن را متوجه شود. همچنین در مقایسه با ایده چشم های مجازی که جگوار شهریور ماه گذشته معرفی کرد، خطوط نورانی جالب تر و کاربردی تر احساس می شوند.

جگوار

آنطور که کمپانی جگوار اعلام کرده، تکنولوژی جدیدش آزمایشی بوده و فعلا برنامه ای برای بهره گیری از آن ندارد. آقای پیت بنت (Pete Bennett) مدیر بخش تحقیقات جگوار در زمینه حمل و نقل آینده هدف از توسعه زبان ارتباطی ساده را جلب اعتماد عابرین در مواجه با اتومبیل های خودران بیان کرده است. به اعتقاد وی مثل هر تکنولوژی دیگر، بشر باید به چنین خودروهایی نیز اعتماد کنند.

از آنجایی که هنوز چند سالی به زمان ظهور و فراگیر شدن اتومبیل های خودران باقی مانده، جگوار می تواند از فرصت موجود برای گسترش زبان ابداعی خود بهره برداری کند.

Jaguar is creating a language so autonomous cars can talk to pedestrians (1)

به غیر از گروه جگوار لندرور کمپانی ولوو نیز چندی پیش تکنولوژی مشابهی را در کانسپت 360c به نمایش گذاشت. این مفهومی آینده نگرانه که بیشتر شبیه یک اتاقک متحرک است، از سیگنال های صوتی و تصویری برای برقراری ارتباط با سایر خودروها و عابرین پیاده استفاده نموده و به آنها اطلاع می دهد که قصد انجام چه کاری را دارد.

فورد نیز که از قضا روزی مالک هر دو برند جگوار و ولوو بود، با همکاری شرکت Virginia Tech Transportation Institute به دنبال ساخت نوارهای نورانی است که امکان برقراری ارتباط اتومبیل های خودران با دنیای بیرونی را فراهم می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی