ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

افت قیمت سنگین خودروهای چینی گران در بازار

صنعت خودروسازی در چین همزمان با ایران شکل گرفت. اولین کارخانجات تولید خودروی سواری در چین بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ میلادی به وجود آمدند. امروزه بیش از ۷۰ برند مختلف خودروسازی در چین، به ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۱

صنعت خودروسازی در چین همزمان با ایران شکل گرفت. اولین کارخانجات تولید خودروی سواری در چین بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ میلادی به وجود آمدند. امروزه بیش از ۷۰ برند مختلف خودروسازی در چین، به تولید و فروش خودرو مشغول هستند. ولی از این تعداد فقط چهار تای آنها جزو گردانندگان اصلی این صنعت در کشور چین هستند و بقیه آنها بیشتر محصولاتشان را به کشورهای دیگر مانند ایران، صادر می کنند.
بعد از این که تحریم‌های بین‌المللی موجب قطع رابطه خودروسازان بزرگ و معتبر بین المللی با ایران و عدم عرضه خودروهای با کیفیت به بازار خودروی کشورمان گردید؛ پای خودرو چینی به کشورمان باز شد.
طی چند ماه اخیر که بحران ارزی سبب شده بسیاری از افراد توانایی مالی خرید خودروهای لوکس موردنظر خود را از دست بدهند استفاده از خودرو چینی بیشتر شده است.
اکنون بیش از ١٠ سال است که از ورود خودرو چینی به بازار ایران می‌گذرد و طی این مدت، با وجود این که در اوایل فعالیت خود چندان به چشم نمی‌آمدند اما این خودروها به تدریج موقعیت ویژه ای را در بازار ایران تصاحب کردند به طوری که مشتریان ایرانی استقبال بسیار خوبی از ماشین های چینی کرد‌ه‌ اند. یکی از نقاط ضعف خودروسازان بزرگ داخلی، کمبود تنوع در سبد محصولات است، موضوعی که چینی‌ها به‌خوبی آن را درک کرده و توانسته‌اند به واسطه عرضه محصولات متنوع، در دل بخشی از مشتریان ایرانی جا باز کنند.
با این حال با گذشت چند هفته از حضور برخی چینی های جدید گران قیمت در بازار خودروی کشور، شاهد هستیم که به خاطر عدم شناخت مشتریان نسبت به آن ها، این روزها افت قیمت شدیدی را برای رسیدن به معامله تجربه می کنند.
هاوال H9 بهمن موتور که در هفته های گذشته با قیمت ۹۵۰ میلیون تومان به نمایشگاه های خرید و فروش خودروی تهران آمده بود، امروز برای ثبت یک معامله ی واقعی قیمتی کمتر از ۷۰۰ میلیون تومان را تجربه می کند. در هفته گذشته برخی فروشندگان این خودروی شاسی بلند، بهای آن را حدود ۷۴۵ تا ۷۷۰ میلیون تومان اعلام می کردند و با رسیدن به روزهای پایانی هفته گذشته، حتی به قیمتی حدود ۷۱۰ میلیون تومان هم راضی شده بودند.

در نظر داشته باشید که طبق اطلاعات منتشر شده در کدال گروه بهمن، هاوال H9 قیمتی حدود ۳۰۱ میلیون تومان را برای مشتریان خاص داشته و حال این افراد و دلالان می خواهد که به خاطر داشتن چنین امتیازی برای خرید این شاسی بلند، به سود بیش از ۴۰۰ میلیون تومان برسند. اما شاهد هستیم که به خاطر عدم شناخت مشتریان از H9 و همچنین تیراژ بسیار کم این خودرو، بسیاری خرید این چینی گران قیمت را به صرفه نمی دانند.
این خودرو چینی به یک موتور دو لیتری توربوشارژ مجهز شده که توانایی تولید حدود ٢۴٠ اسب بخار قدرت و ٣۵٠ نیوتن متر گشتاور را دارد. نیروی تولیدی توسط این موتور از طریق یک گیربکس ٨ سرعته خودکار به هر چهار چرخ ارسال می شود که همین مساله باعث شده H9 در مسیرهای آفرود نیز توانایی مناسبی داشته باشد.
در کشور ما، به دلیل این که شرایط اقتصادی به طور کلی آینده مشخصی ندارد، اکثر خریداران خودرو سعی می‌کنند تا محصولی را خریداری کنند که پس از چند سال ناگهان با افت قیمت بالایی مواجه نشده و به اصطلاح ضرر نکنند.
دامای X7 هم جز همان خودروهای چینی تازه وارد است که به صورت وارداتی در اختیار مشتریان قرار گرفته و به عنوان یک کراس اوور لوکس چینی شناخته می شود. این خودروی جدید هم به خاطر عدم شناخت مشتریان و تیراژ محدود ورود آن به بازار کشور، هر روز افت قیمت در معامله را تجربه می کند.

به نقل از اسب بخار دامای X7 در روزهای اول اخذ مجوز شماره گذاری و تحویل به مشتریان، قیمتی فراتر از ۳۷۰ میلیون تومان را تجربه می کرد. اما با گذشت زمان به گفته برخی نمایشگاه داران، کسی با این قیمت ها به سراغ چنین خودروی ناشناخته ای نمی آید. به گفته ی یکی از نمایشگاه داران تهران، وقتی مشتری دامای X7 را می بیند و به خاطر طراحی و خاص بودنش از آن خوشش می آید، باز هم حاضر نیست که بیش از ۳۰۰ میلیون تومان را برای آن بپردازد. به گفته ی این فرد با اینکه برخی دلالان و فروشندگان X7 قیمتی حدود ۳۲۰ تا ۳۴۰ میلیون تومان را برای آن اعلام می کنند، اما قیمت این کراس اوور چینی به خواسته برخی مشتریان واقعی باید کمتر از ۲۸۰ میلیون تومان باشد. برای همین با آغاز هفته ی جدید برخی دارندگان دامای X7 حاضر هستند که از امروز این خودرو چینی را با قیمتی کمتر از ۳۱۰ میلیون تومان برای فروش بگذارند. دامای X7، یک کراس‌اور چینی ارزان ‌قیمت محسوب نمی‌شود و حتی در بازار چین، اختلاف قیمت قابل توجهی با جک S5 دارد.

خودرو چینیداماى X7 اولین خودروی SUV سایز متوسط است که توسط زوتی دامای تولید شد. دامای در واقع برند لوکس محصولات زوتی چین است، از نقاط قوت X7 میتوان به ابعاد مناسب کابین، موتور ساخت میتسوبیشی تودوزی چرم دست دوز اشاره کرد.
کوپا T210 که محصول ریگان خودرو و شهر خودرو به حساب می آید، چند وقتی است که در نمونه های پلاک شده به خیابان آمده و کم کم به تعداد این خودرو چینی در جاده های کشور اضافه می شود. در روزهای اول شماره گذاری T210، شاهد بودیم که برخی دلالان قیمتی فراتر از ۴۲۰ میلیون تومان را برای نسخه فول آپشن آن اعلام می کردند. اما از اواسط هفته ی گذشته سقوط قیمتی کوپا T210 آغاز شده و حتی برخی فروشندگان و دلالان حاضر هستند تا این خودرو را با قیمتی کمتر از ۳۱۰ میلیون تومان در اختیار مصرف کنندگان واقعی بگذارند.
کوپا T210 از یک موتور ١/۵ لیتری توربو بهره می‌ برد که قادر است ١۵۶ اسب بخار قدرت و ٢١٠ نیوتن متر گشتاور را تولید کند.
این قدرت به وسیله جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ‌ های جلو انتقال پیدا می‌ کند.

به دلیل تحریم ها دست مشتریان ایرانی همچنان از خودروهای با کیفیت تر ساخت کشورهای پیشرفته کوتاه است. علاوه بر آن، قیمت ماشین های چینی موجود در ایران نسبت به سایر خودروهای وارداتی مناسب‌تر است.
وجه شباهت این سه خودرو چینی نبود مشتری برای خرید آن ها در بازار آزاد است و دلیل آن چیزی جز شفاف نبودن آینده ی این محصولات نیست. بدیهی است که اگر بهمن موتور، یاران خودروی اروند، ریگان خودرو و شهر خودرو بتوانند آینده ی این خودروها را در بحث خدمات پس از فروش تضمین کنند، خریداران واقعی کم کم به سراغ هاوال H9، دامای X7 و کوپا T210 می آیند.
با این وجود طبق گزارش اعلامی از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، بیش از ۳۸ درصد از بازار خودرو کشور را به لحاظ تنوع محصول، خودرو چینی در دست دارد و این یعنی حتی خودروسازان داخلی نیز نتوانسته‌اند در این مورد با خودرو چینی رقابت کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • irvani mohsen
    irvani mohsen | ۱۲ بهمن ۱۳۹۷

    اخه چه گناهی داریم ما که همچین جایی بدنیا اومدیم شما یه مثال خوب بزن من تسلیم

  • moslemzare
    moslemzare | ۱۲ بهمن ۱۳۹۷

    950 میلیون واسه ماشین چینی

  • Mostafa A.F.
    Mostafa A.F. | ۱۱ بهمن ۱۳۹۷

    سرگردنه هست ... هرکی هرکیه ... واقعا عجب گیری افتادیم !!!

  • mahdipoori
    mahdipoori | ۱۱ بهمن ۱۳۹۷

    من که اگر هم داشتم بیشتر 100 تا 150 میلیون پول نمیدادم برای ماشین
    و در ضمن دست دوم اروپایی را به چینی ترجیح میدم
    چینی باید نزدیک های پراید باشه تا ادم به جای پراید بخردش

    • آریا
      آریا | ۱۲ بهمن ۱۳۹۷

      150 هم برای ماشینچینی زیاده. بیشتر از 50 نمی ارزن

مطالب پیشنهادی