ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هزینه صنایع فضایی کشور
تکنولوژی

وزیر ارتباطات: به زودی ماهواره دوستی را پرتاب خواهیم کرد

وزیر ارتباطات کشورمان در مراسم ویژه روز فناوری فضایی اعلام کرد که بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی از او می‌پرسند که چرا باید برای صنایع فضایی هزینه‌هایی انجام داد. او فواید این صنایع را ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۳:۴۶

وزیر ارتباطات کشورمان در مراسم ویژه روز فناوری فضایی اعلام کرد که بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی از او می‌پرسند که چرا باید برای صنایع فضایی هزینه‌هایی انجام داد. او فواید این صنایع را در زمینه‌های کشاورزی و مصرف انرژی و بسیاری از موارد دیگر را بسیار بالا دانست و هزینه‌های این صنعت را در قبال فوایدی که با خود به همراه دارد ناچیز خواند.

«محمدجواد آذری جهرمی» ضمن اشاره به وعده سال گذشته خود درباره کاربردی کردن صنایع فضایی، روند پیشرفت حاصل شده در این صنعت را مثبت خواند و اعلام کرد که امروزه صنعت کشاورزی ما نیز به دانش فناوری مجهز شده است. جهرمی پلیس کشورمان را یکی دیگر از مشتریان پروپاقرص صنایع فضایی معرفی کرد و حرکتی که درباره توسعه این صنعت آغاز شده را یک حرکت خوب دانست:

«کسانی که می‌گویند این هزینه‌ها برای چیست اول باید از خود بپرسند که آیا صنایع فضایی واقعا پر هزینه است؟ ما شفافسازی کردیم و گفتیم که هزینه ماهواره پرتاب شده کمتر از ۱.۲ میلیون یورو بود و وعده می‌دهیم که هزینه پرتاب ماهواره دوستی که در آینده نزدیک رخ خواهد داد کمتر هم هست و بعد از آن هم ماهواره ظفر را در شهریور ۹۸ خواهیم داشت که هزینه‌اش بازهم کمتر خواهد بود.»

هزینه صنایع فضایی کشور

جهرمی با ذکر مثالی برای حضار شرح داد که صنایع فضایی چگونه می‌تواند به سادگی و با دقت بالا به کشاورزان کمک کند:

«تا کی باید گوجه بکاریم و بعد از فروش نرفتن‌شان آنها را دور بریزیم و کشاورزان ضرر کنند؟ تا کی باید ببینیم همین کشاورزان ضرر کرده سال بعد گوجه نمی‌کارند و با کمبود این ماده غذایی در کشور روبرو شویم و مجبور به واردات آن شویم و هزینه‌اش را گران کنیم و مردم هزینه‌ها را بپردازند؟ تا کی ندانیم که چقدر آب در کاشت میوه‌ها و سبزیجات مختلف به هدر می‌رود؟ با استفاده از صنایع فضایی می‌توان همه این آمارها را داشت و دقیقا بدانیم که چه موادی در کجا و به چه اندازه کاشته می‌شوند و به کشاورزان راهنمایی کنیم که چه چیزی بکارند و چه مقدار بکارند. این پیشرفت نیست؟»

وزیر ارتباطات مدیریت منابع آب را از دیگر موارد مفید توسعه صنعت فضایی خواند و کنتل این میزان منابع آب از طریق رصد ماهواره‌ها را امری ضروری دانست: «با استفاده از فناوری فضایی می‌توان به ساخت و سازهای غیرمجاز هم پی برد و از آنها جلوگیری کرد.» جهرمی با اشاره به پیدا کردن خشخاش توسط ماهواره‌ها که چندی پیش خبرساز شده بود گفت: «چرا جلوی پخش این موارد را از همان ریشه نگیریم و بگذاریم وارد بازار شود و بعد با آن دست و پنجه نرم کنیم؟»

هزینه صنایع فضایی کشور

جهرمی تاکید کرد که نسل جوان فعلی کاری به منابع زیرزمینی ندارد و باور دارد که دوران نفت به اتمام رسیده؛ او می‌گوید جوانانی که دنبال مدیریت کشور هستند و متاسفانه نادیده گرفته می‌شوند هدف بالاتری را دنبال می‌کنند و می‌خواهند بر اساس خلاقیت‌های خود اقتصاد انفجاری یا همان اقتصاد جهشی را در مملکت ایجاد کنند:

«کدام یک از موارد تکنولوژیکی که جوانان ساختند و عرضه کردند تا به امروز به ضرر مردم و جامعه بوده؟ کدام یک از فناوری‌هایی که عرضه کرده‌اند به ضرر مملکت تمام شده؟ غیر از این بوده که همه آنها به جامعه کمک کرده است؟ پس چرا باید جلوی رشد و پیشرفت آنها را بگیریم؟»

جهرمی باور دارد که فضا متعلق به همه است مثل فضای مجازی و باید در هر دو فضا حضور جریان‌ساز داشت. باید تهدید را به فرصت بدل کرد. او در پایان این همایش خبر می‌دهد که به زودی طنین صدای ایرانیان را در فضا خواهیم داشت و ماهواره پیام دوستی با دقت ۱۰ متر به فضا فرستاده خواهد شد. جهرمی همچنین از پیگیری برای آماده‌سازی ماهواره ناهید ۲ هم خبر داد گفت که این ماهواره اولین ماهواره عملیاتی مخابراتی ایران خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Ali Reza
    Ali Reza | ۱۴ بهمن ۱۳۹۷

    خوب شماها که ادعا فرستادن ماهواره دارین، پس چرا از هیچ‌ کشوری حتی سفارش یک ماهواره ندارین؟؟؟ یک دهم قیمت انجام بدین وارد بازار رقابت فرستادن ماهواره بشین اونوقت بگین ما تونستیم

  • molavy
    molavy | ۱۴ بهمن ۱۳۹۷

    انشالله سالم بره سر جاش

  • Kachool
    Kachool | ۱۴ بهمن ۱۳۹۷

    این ماهوار مثلا چیکار میکنه این همه زر میرنن

  • mortezaniksard
    mortezaniksard | ۱۴ بهمن ۱۳۹۷

    انشالله به حق پنج تن،خودتونم به فضا پرتاب میکنیم.

  • herogame
    herogame | ۱۴ بهمن ۱۳۹۷

    آقاجون الکی پرتاب نکنید هم محیط زیست و فضا رو کثیف میکنید و هم کاربردی نداره اینا همش مصرف تبلیغاتی داخلی داره مردم الان همه چیز رو میدونن بس کنید

مطالب پیشنهادی