ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تب کردن چگونه حال شما را بهتر می‌کند؟

پس از یک روز آبریزش بینی و گلودرد خفیف، فکر می کنید حالتان رو به بهبود است و احتمالاً یک حساسیت جزئی شما را درگیر کرده بوده که ناگهان تب و لرز به سراغتان می ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۱:۳۱

پس از یک روز آبریزش بینی و گلودرد خفیف، فکر می کنید حالتان رو به بهبود است و احتمالاً یک حساسیت جزئی شما را درگیر کرده بوده که ناگهان تب و لرز به سراغتان می آید و ناامیدی را برایتان به ارمغان می آورد؛ اما قبل از اینکه به دنبال داروهای تب‌بر بگردید، بهتر است بدانید که همین تب کردن می تواند روند بهبود شما را تسریع کند.

بالا رفتن دمای بدن و تب کردن آنچنان در از بین بردن عفونت مؤثر است که تقریباً در تمام جانداران دیده می شود؛ از پستانداران خونگرم گرفته تا ماهیان و خزندگان خون سردی که در زمان بیماری به آب های گرم و نور خورشید پناه می برند. با این وجود دانشمندان به تازگی راز تأثیر مذکور را درک کرده اند.

سلول‌های درشت‌خوار نخستین خط دفاعی بدن در مقابل میکروب‌ها هستند

زمانی که بیمار می شوید، نخست سلول هایی تحت عنوان درشت خوار وارد عمل شده و به بلعیدن میکروب های مهاجم و پاکسازی سلول های مرده می پردازند. این سربازان خط مقدم همچنین پیام حمله عوامل بیماری زا را به وسیله پروتئین سیتوکین و از طریق عصب واگ (طولانی ترین عصب مغزی) به اطلاع همه اندام ها از جمله غده هیپوتالاموس می رسانند. همینکه پیام مذکور به هیپوتالاموس می رسد، این غده فرمان گرم شدن بدن را صادر می کند؛ اما چرا؟

برای مدت های طولانی مردم تصور می کردند دمای بالای بدن جلوی رشد ویروس ها و باکتری ها را می گیرد. هرچند این تصور چندان بی پایه و اساس نیست، اما بخش کوچکی از تأثیر مفید تب کردن را شامل می شود.

تب کردن

گروه دیگری از سربازان مدافع بدن گلبول های سفید یا لنفوسیت ها هستند که با دریافت مشخصات عامل بیماری زا از سلول های درشت خوار، به مبارزه با میکروب ها می پردازند. نکته جالب اینجاست که بر اساس نتایج تحقیقات آزمایشگاهی، گلبول های سفید در دمای بالاتر عملکرد بهتری داشته و با افزایش 2 درجه ای دمای بدن، سرعت تولید آنها نیز به طرز محسوسی افزایش می یابد.

با رسیدن دمای بدن به 38.5 درجه سرعت انتشار گلبول‌های سفید افزایش می‌یابد

در کنار تولید لنفوسیت های بیشتر، این مدافعان باید از غده های لنفاوی خارج شده و با چسبیدن به گلبول های قرمز از طریق رگ های خونی به محل مورد نظر انتقال پیدا کنند. این عمل چسبیدن از طریق پروتئینی به نام اینتگرین انجام می شود که در سطح گلبول سفید قرار گرفته و حرکت در جریان خون را تسهیل می کند.

تحقیقی که کمتر از یک ماه پیش توسط گروهی از دانشمندان چینی انجام شد نشان داد که پروتئین دیگری به نام  نیز Hsp-90 نیز وجود دارد که کارایی اینتگرین را تا دو برابر بهبود داده و سرعت انتقال گلبول های سفید در جریان خون را افزایش می دهد. جالب است بدانید که این پروتئین زمانی تولید می شود که دمای بدن به 38.5 درجه سلسیوس (تب کردن) رسیده باشد.

تب کردن

تب کردن یکی از ابزارهای قدرتمند بدن برای مقابله با بیماری هاست و توصیه می شود در موارد خفیف، با آن مدارا کنید تا بدن بهبودی کامل خود را بازیابد. البته در مواردی که دمای بدن افراد بزرگسال به بالای 39.4 درجه سلسیوس (این رقم برای کودکان کمتر است) می رسد، بهتر است با پزشک مشورت شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • سعید
    سعید | ۲۱ بهمن ۱۳۹۷

    Hsp90 ( پروتئین شوک حرارتی) که در دسته پروتین های چپرونی قرار میگرند و کارشون کمک به تا خوردن درست پروتین هاست( و وظیفهٔ اصلی‌شان نظارت و کنترل بر همین تاشدگی پروتئین است.)جالب وقتی شرایط استرسی باشه مثل همین بالا رفتن دما روی تا خوردگی و فرم پروتین تاثیر داره برای همین این چپرون ها افزایش پیدا میکنن تا پروتین حفظ کنن و جالب لنفوسیت های ما .....از اونجایی که گلبول های ایمنی چشم ندارن مجبورن برای عملکرد صحیح راهنمایی بشن و اینکار با ظرافت مثال زدنی در بدن ما انجام میشه?

  • Vonarian
    Vonarian | ۲۱ بهمن ۱۳۹۷

    ماکروفاژها یا همون درشتخوار ها، نوتروفیل ها، ماستوسیت ها، ائوزینوفیلها، بازوفیلها، لنفوسیت های T کشنده، یاخته های دندریتیک خط دوم دفاع بدن هستند که غیراختصاصی محسوب میشن. خط اول: پوست،مخاط،آنزیم های معده، عرق و اشک و...
    لطفا تصحیص بشه.

  • Seyyedhojjatallah Hoseyni
    Seyyedhojjatallah Hoseyni | ۲۱ بهمن ۱۳۹۷

    مطلب خوبی بود . ممنون آقای خوشنود .

مطالب پیشنهادی