ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

۸ دلیلی که فیفا 19 از PES 2019 بهتر است

ورزش‌های مختلف در دنیای بازی‌های ویدیویی تنها به چند عنوان مشخص و همیشه پیروز محصور شده، اما همچنان دو نام متفاوت پیرامون فوتبالِ زیبا دیده می‌شود که رقابت را مرحله به مرحله ادامه می‌دهد؛ فیفا ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۰

ورزش‌های مختلف در دنیای بازی‌های ویدیویی تنها به چند عنوان مشخص و همیشه پیروز محصور شده، اما همچنان دو نام متفاوت پیرامون فوتبالِ زیبا دیده می‌شود که رقابت را مرحله به مرحله ادامه می‌دهد؛ فیفا 19 را ترجیح می‌دهید یا نسخه جدید Pro Evolution Soccer؟

شکی نیست هر دو به نوبه خود بازی‌های فوق العاده‌ای هستند و جنبه‌های جذابی از دنیای فوتبال را پیش روی علاقه‌مندان قرار می‌دهند، اما در طول تمام سال‌ها همیشه کفه ترازو به سمت یکی از آنها سنگینی کرده. امسال هم موضوع از همین قرار است، اما خوشبختانه یا متاسفانه، فاصله بین دو بازی تا حد زیادی واضح به نظر می‌رسد.

همانطور که می‌دانید کونامی به هیچ وجه وضعیت خوبی ندارد و در سوی مقابل الکترونیک آرتز با اتکا بر قدرت تجاری و مالی و البته همکاری مستقیم با فدراسیون بین‌المللی فوتبال، جدالی نابرابرتر از همیشه برپا کرده است.

اگرچه PES هنوز طرفداران پروپاقرص خودش را دارد، گمان نمی‌کنم کسی بتواند برتری واضح فیفا بر بازی ژاپنی‌ها را انکار نماید؛ المان‌های مشخصی در اولین لحظه تجربه فیفا به چشم می‌خورند که می‌توان به سادگی با دست‌اندازی به آنها پیروز بحث رقابتی بین دو عنوان بود.

لایسنس و دیگر هیچ

در حالی که هر دو بازی با قیمت یکسان 60 دلاری به فروش می‌رسند، فیفا 19 و PES 2019 از جنبه لایسنس و حضور لیگ‌ها و تیم‌های رسمی زمین تا آسمان با یکدیگر متفاوت هستند؛ بی برو برگرد برندۀ این مقایسه فیفا است.

همانطور که می‌دانید الکترونیک آرتز و فدراسیون بین‌المللی فوتبال حق امتیاز بهره‌وری از تمام لیگ‌های دنیا، نام و اعتبار باشگاه‌ها، لباس‌هایشان، استادیوم‌ها و اسم بازیکنان را در اختیار دارند. تمام این موارد به نحو احسن در فیفا 19 اجرا شده‌اند و مسابقات (از شماتیک تصویری گرفته تا تبلیغات دور استادیوم) دقیقاً مثل دنیای واقعی و آنچه در تلویزیون می‌بینید به نظر می‌رسند.

اگرچه هواداران PES همین لحظه آماده‌اند در قسمت نظرات تایپ کنند «این که اصلاً مهم نیست، ما با دانلود پَچ و یا ویرایشگر کاملِ درون بازی تیم‌ها را به واقعیت نزدیک می‌کنیم»، به هیچ عنوان نمی‌توان منکر اهمیت لایسنس در یک بازی شبیه‌ساز فوتبال شد.

PES در حال حاضر با بارسلونا، لیورپول، اینترمیلان و چند باشگاه دیگر قرارداد دارد؛ می‌خواهید الکلاسیکو بازی کنید؟ تبریک می‌گویم می‌توانید با بارسلونا در مقابل MD White قرار بگیرید! به علاوه با انتقال لایسنس جام باشگاه‌های اروپا به فیفا 19، بازی ژاپنی‌ها بیش از گذشته خالی و سرد به نظر می‌رسد.

تاکتیک های پویا و Active Touch نبض بازی را در دستان شما قرار می‌دهند

گیم پلی فیفا 19 به فارسیِ آسان آرام، و PES 2019 سریع خوانده می‌شود؛ همیشه یکی از ایرادهایی که طرفداران رقیب به بازی‌های فیفا نسبت می‌دهند، سرعت کم بازی و سختی‌های مربوط به ساخت موقعیت و پیش‌رَوی به سمت دروازه حریف است و البته نمی‌توان این مسئله را انکار کرد.

اما این تنها ظاهر ماجرا است؛ الکترونیک آرتز در طول سال‌های اخیر بیش از هرچیز دیگری تلاش داشته هدف غایی تبدیل شدنِ فیفا به یک بازی شبیه‌ساز دنیای فوتبال را دنبال کند و این امر جز با افزودن المان‌های پیچیده و تاکتیکی که منطقاً به دشوارتر شدن بازی منجر می‌شود ممکن نیست.

امسال توسعه دهنده فیفا با بهره‌گیری از تجربیات سرمربیان زبردستی مثل گواردیولا، مکانیزم مدیریتی جدیدی به نام تاکتیک‌های پویا به بازی اضافه کرده که به کمک آن می‌توان در شرایط مختلف خطِ مَشی تیم تحت کنترلتان را تغییر داده و در نتیجه در روند بازی تاثیر بگذارید.

حضور چنین سیستمی در بازی، شرایط را برای کسی که از آن استفاده نمی‌کند سخت خواهد کرد، اما به طور واضح المانی مهم و پیشرفتی قابل توجه محسوب می‌شود؛ نکته‌ای که یکی دو سال اخیر در PES اصلاً دیده نشده و گیم پلی همان چیزی است که قبلاً بوده است.

به علاوه اضافه شدن Active Touch که تاثیر مستقیمی روی حمل توپ و بازی‌سازی در جریان مسابقه دارد و همچنین نبردهای تن به تن را نیز چالش برانگیزتر از گذشته می‌کند، گیم پلی فیفا 19 را به بالاترین سطح دهه گذشته رسانده است.

هوش مصنوعی، ساخت موقعیت را آسان و جذاب می‌کند

قبول دارم هوش مصنوعی در فیفا 19 همیشه با بازیکن یار نیست و گاهی اوقات شیطنت‌هایی در بطن آن دیده می‌شود که ممکن است در نتیجۀ نهایی بازی تاثیر گذاشته و به طور کلی باب میل نباشد، اما تردیدی نیست که جنبه‌های بسیار کاربردی و مهمی درون آن وجود دارد.

با تجربۀ همزمان فیفا 19 و PES 2019 به خوبی می‌توان دریافت در زمینه ساخت موقعیت، بازی‌سازی و مجموعاً هوش مصنوعیِ هم تیمی‌ها، دستاورد الکترونیک آرتز یک سر و گردن بالاتر از محصول چشم بادامی‌ها است.

حین تجربه PES بارها پیش می‌آید که سر بازیکنان خودتان فریاد بزنید «چرا دست از دویدن کشیدی» یا «چرا مدام در موقعیت آفساید حضور داشتی»؛ اگرچه عملکرد هم تیمی‌ها در هر بازی به توانایی‌های فردی آنها نیز مربوط است، اما جای‌گیری و فرارهای به موقع و قرار گرفتن در موقعیت‌های حساس می‌تواند در فیفا 19 بهترین تجربه ممکن برای بازی‌سازی را فراهم نماید.

انیمیشن و نحوه دویدن بازیکنان در فیفا 19 خیلی طبیعی‌تر است

با وجود تمام پیشرفت‌های اعمال شده در سال‌های اخیر، PES همچنان کمی فانتزی و غیرواقعی به نظر می‌رسد؛ انگار توسعه دهندگان هنوز هم به نوستالژی دوران Winning Eleven در پلی استیشن وفادار مانده‌اند و انیمیشن دویدن و حرکت کردن بازیکنان را تا حدی سنتی نگه داشته‌اند.

به جز چند بازیکن مشهور مثل رونالدو و نیمار که سبک دویدن خاص خودشان را دارند و قبلاً توسط کونامی به کمک موشن کپچر شبیه سازی شده‌اند، انیمیشن اغلب بازیکنان در PES 2019 یکسان است و تغییر جهت حرکت و اعضای بدن مثل زاویه دست و پا و کمر به صورت ناگهانی و غیرطبیعی دیده می‌شود.

اما در فیفا 19 انیمیشن‌ها بسیار نرم و روان هستند و اگر باگ‌های جزئی را فاکتور بگیریم، همه چیز مشابه با دنیای واقعی دیده می‌شود. به خصوص اینکه تاثیرِ هنگام ایستادن، قدم زدن و یا دویدن به خوبی در چهره بازیکنان حاضر در زمین فوتبال حس شده و افراد مشهور متعددی هستند که از انیمیشن اختصاصی برخوردارند.

آلتیمیت تیم زنده و به‌روز است

آمار غیررسمی نشان می‌دهد در حال حاضر حدود 98 درصد از خریداران فیفا 19 بخش Ultimate Team را نیز تجربه می‌کنند؛ همانطور که می‌دانید FUT به شدت محبوب و پرطرفدار است و می‌توان از آن به عنوان اصلی‌ترین دلیل موفقیت و فروش بالای بازی یاد کرد.

مهم‌ترین دلیل این محبوبیت چیزی نیست جز پویایی و به‌روزرسانی‌های متعددی که الکترونیک آرتز به صورت مستمر و هفتگی برای بازیکنان آلتیمیت تیم تدارک دیده است. البته از مسئله لایسنس و تاثیر مستقیم رقابت‌های رسمی فیفا مثل لیگ‌های معتبر و جام باشگاه‌های اروپا در این بخش نیز نباید غافل ماند.

اگرچه کونامی نیز تلاش زیادی در زمینه ارتقای MyClub دارد و چالش‌های زنده نیز در آن یافت می‌شود، اما هرگز نمی‌تواند از پس قدرت تجاری الکترونیک آرتز برای نمایش آلتیمیت تیم و همچنین رقابت‌های سنگین و پرتعداد کاربران گذر کند. حضور بخش ویژه چمپیونز لیگ و انواع مدل های Kick Off در فیفا 19 هم جای خود دارد.

فیفا 19 از تنوع و فضاسازی شگفت‌انگیزی در استادیوم‌ها بهره می‌برد

این نکتۀ مهم هم باز به مسئله لایسنس بر می‌گردد؛ PES 2019 در زمینۀ فضاسازی استادیوم‌هایش فوق العاده کار کرده و صدای تماشاگران و جو بازی‌ها بسیار مناسب است، اما نباید فراموش کرد تنها 19 ورزشگاه در این بازی به صورت کامل لایسنس شده‌ و حال و هوای واقعی یک باشگاه را می‌تواند تداعی نماید.

فیفا 19 بیش از 70 استادیوم کاملاً شبیه سازی شده دارد؛ لیگ برتر انگلستان و لالیگای اسپانیا در این زمینه رکورددار هستند و سایر ورزشگاه‌ها نیز به 11 کشور مختلف از سراسر دنیا مربوط می‌شود.

علاوه بر تبلیغات اختصاصی هر لیگ در اطراف زمین، پرچم‌ها و بنرهای رسمی در جایگاه تماشاگران و صدای مجری استادیوم که تعویض‌ها و ترکیب دو تیم را در بلندگو می‌خواند، صدای شعارهای اختصاصی باشگاه‌های معروف و فضای آشنای استادیوم‌ها در فیفا 19 بی‌نظیر است. کافی است پای به آنفیلد بگذارید تا شعار مشهور You'll Never Walk Alone لیورپول گوش‌هایتان را نوازش دهد.

مارتین تایلر بهترین گزارشگر فوتبال انگلیسی زبان دنیا است

این قسمت جای هیچ بحثی ندارد؛ الکترونیک آرتز سال‌ها است از «مارتین تایلر» به عنوان یکی از باتجربه‌ترین گزارشگران انگلیسی زبان دنیا برای بازی‌های فیفا استفاده می‌کند و این مجموعه هر سال کامل‌تر و غنی‌تر می‌شود. اگرچه هنوز هم جملاتی تکراری در بین صحبت‌ها شنیده می‌شود، اما گزارش حاضر در فیفا 19 کامل‌ترین نسخه در تاریخ است.

علاوه بر این امسال مجموعه کاملی از یک گزارش جدید، ویژۀ جام باشگاه‌های اروپا برای فیفا 19 تدارک دیده شده؛ «دِرِک رِی» از سال 1986 یعنی در سن 19 سالگی فن گزارشگری را آغاز کرده و یکی از حرفه‌ای ترین اهالی این صنعت به شمار می‌رود که این‌بار با همراهی «لی دیکسون» مدافع سابق باشگاه آرسنال وظیفه گزارش مسابقات اروپایی در فیفا 19 را برعهده گرفته است.

گزارش در PES 2019 به نوعی ضعیف‌ترین قسمت بازی به شمار می‌رود؛ از کیفیت گرفته تا تنوع جملات و شور و حالی که باید به کاربر القا کند اما نمی‌کند. اگر عادل فردوسی‌پور محبوبترین گزارشگر فارسی زبان باشد، مارتین تایلر پرطرفدارترین در زبان انگلیسی است.

عظمت غیرقابل قیاس جامعۀ آنلاین در فیفا 19

شاید بعضی از کاربران PES از تجربه چند نفرۀ بازی روی مبل خانه‌شان نهایت لذت را ببرند، اما وضعیت در بخش‌های آنلاین خیلی فرق می‌کند و تجربه‌ای کاملاً متفاوت به شمار می‌رود.

علاوه بر تنوعِ به مراتب بالاتر فیفا 19 در ارائه سبک‌های مختلف برای Single Player، بخش‌های آنلاین این بازی نیز کامل‌تر و جذاب‌تر هستند و امکان ندارد زمانی اقدام به تجربۀ آنها کرده و رقیبی از گوشه‌ای از دنیا پیدا نشود. ناگفته نماند بازی‌های تیمی آنلاین فیفا 19 خیلی عمیق‌تر از این حرف‌ها هم هستند.

آلتیمیت تیم از لایه‌های بسیار بیشتری نسبت به MyClub تشکیل شده، Pro Clubs جامعۀ بسیار بزرگ و هواداران پروپاقرص خودش را دارد، بخش Seasons یکی از چالش برانگیزترین قسمت‌های بازی است و حالا که Seasons را نیز می‌توان به صورت چندنفره همزمان تجربه کرد.

نظر شما چیست؟ پیش از این نیز دلایل برتری PES 2019 نسبت به فیفا 19 را بررسی کرده بودیم. دیدگاه خود در رابطه با برتری هر کدام از این بازی‌ها را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • sam1risk
    sam1risk | ۷ اسفند ۱۳۹۹

    مگه فیفا یا پس پسر بابام هستن که طرفدار یکیشون باشم. هر دوتاشونو بازی می کنم. اگه می تونستم بخرم هر دوتاشونو می خریدم. نمی فهمم طرفدار فیفا یا طرفدار پلی استیشن بیا ایکس باکس چیه دیگه؟ یعنی به یه پلی استیشنی یه ایکس باکس بدن میندازه سطل آشغال?

  • Behruz Babaeinejad
    Behruz Babaeinejad | ۲۴ بهمن ۱۳۹۷

    من فوتبالی نیستم. ولی از لحاظ ساختاری آفرین به این تحلیل. فضای مجازی اتفاقا به این طور تحلیل‌ها نیاز داره. (با این فرض میگم که متن ترجمه نباشه)

  • امین قیاسی
    امین قیاسی | ۲۴ بهمن ۱۳۹۷

    زنده باد فیفا

  • saeidhanifi
    saeidhanifi | ۲۴ بهمن ۱۳۹۷

    آقای تحلیلگر باید به عرض برسونم پسر سه ساله دوست منم میدونه که کونامی و pes مربوط به ژاپن هستن نه کشور کره !! حالا یا عمدا گفتی کره یا واقعا نمیدونستی.ولی بدون همین کونامی که داری الان فوتبالشو مسخره میکنیو میگی کره ایه، اونموقع ها که ea نمیدونست بازیسازی چیه داشت بازیو فوتبالو این چیزا واسه کنسول میزد. در ضمن بزرگترین بازیا از همین کونامی بلند شدند مثال بارزش سایلنت هیل و متال گیرو.....! درکل من خودم طرفدار فیفاهستم ولی اینم میدونم که کمپانی کونامی هم واقعا کمپانی بزرگیه و شایسته تقدیره نه مسخره کردن.

    • Mobin
      Mobin | ۲۵ بهمن ۱۳۹۷

      آقای سعید بجا درگیری با نویسنده مقاله دیروز رو بخونید که از دلایل بهتر بودن pes نسبت به فیفا گفته. دو تا مقاله دادن که یکی مثل شما نیاد بگه دارید طرف یکی رو میگیرید و اون یکی رو مسخره میکنید ?

      • Mamad Shafi
        Mamad Shafi | ۲۵ بهمن ۱۳۹۷

        به نظر من که این اشتباه عمدی نبود و خوب شاید نویسنده اشتباه کرده ولی اشتباه بزرگی بود چون همه میدونن که مال کره نیست

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی