نگاهی بر نسخه بتای محدود بازی Dreams؛ به وسعت خیال

نگاهی بر نسخه بتای محدود بازی Dreams؛ به وسعت خیال

سید سینا مصطفوی شنبه، ۲۷ بهمن ۱۳۹۷

نماشگاه E3 سال 2015 بود که استودیو Media Molecule (سازنده عناوین فوق العاده ی Little Big Planet و Tearaway) از پروژه جدید خود با نام Dreams رونمایی کرد. حال بعد از گذشت چند سال گویا بازی به مراحل نهایی و انتشار نزدیک شده است. استودیو Media Molecule نسخه بتای بازی را به صورت محدود در دسترس علاقه مندان گذاشت که قصد داریم نگاهی به آن داشته باشیم.

به وسعت خیال

نسخه بتای محدود بازی Dreams

شبیه سازی دنیای Skyrim

آیا می توان برای خیال مرزی مشخص کرد؟ آیا تصور کردن انتهایی دارد؟ سازندگان بازی Dreams پاسخ شما را می دهند: "نه!"

حتما بارها و بارها نام بازی معروف ماینکرفت را شنیده اید. دنیایی بزرگ که از تعداد بسیار زیادی مکعب ساخته شده و شما می توانید با استفاده از این مکعب ها و ابزاری که در اختیار دارید دست به خلق سازه ها و دنیایی منحصر به فرد بزنید. حال فرض کنید دیگر به تعدادی مکعب محدود نیستید. در Dreams دست شما برای خلق کاملا باز است. شکل ها، افکت ها و حتی موسیقی دنیای شما همگی توسط خودتان طراحی می شوند. می خواهید دنیا و شخصیتی که ساخته اید پویا باشند؟ فقط کافی است به آن ها انیمیشن اضافه کنید.

نسخه بتای محدود بازی Dreams

در تمام مدتی که بازی معرفی شده بود به این موضوع فکر می کردم که سازندگان چگونه ادعای خود را عملی خواهند کرد. حال که نسخه بتا را تجربه کردم فقط می توانم آن ها را تحسین کنم. و به این موضوع توجه کنید که این تنها نسخه بتا است و قطعا بازی نهایی کامل تر خواهد بود.

درود بر کنترل حرکتی

یکی از مهم ترین و بنیادی ترین نکات در مورد Dreams یادگرفتن مکانسیم کنترل بازی است. به جرأت می گویم که این شاید اولین بار باشد که امکانات حرکتی DualShock 4 به درستی مورد استفاده قرار گرفته است. ساخت هر چیزی در Dreams منوط به یاد گرفتن درست کنترل ها است. بازی در دقایق ابتدایی سعی می کند نحوه هدایت Imp (موجودی کوچک که شما کنترلش را به عهده دارید) را به شما آموزش دهد و سپس به سراغ نحوه ی تعامل با اشیا و محیط می رود. این بخش آموزشی (که سطوح مختلفی دارد) با این که ممکن است چند ساعتی شما را درگیر کند اما کاملا لازم است و اگر آن را خوب یاد نگیرید نخواهید توانست از پتانسیل های بازی استفاده کامل را ببرید.

نسخه بتای محدود بازی Dreams

بخش آموزشی بازی

در ابتدا شاید کنترل بازی کمی پیچیده و گیج کننده به نظر برسد اما با کمی تمرین و وقت صرف کردن تا حدی به آن عادت می کنید. هرچند به نظر من مکانیسم تعامل با محیط بازی می تواند پیشرفت داشته باشد و کمی از این حالت پیچیده خارج شود. همین طور هدایت دوربین در حالی که می خواهید جسمی را جا به جا کنید حسابی روی اعصاب است. به نظرم کنترلر های Move برای تعامل با دنیای Dreams بسیار مناسب تر از DualShock 4 هستند و اگر صاحب این کنترلر هستید کار راحت تری در پیش روی شما است. البته تجربه بازی از طریق هدست واقعیت مجازی هم قرار است در نظر گرفته شود هر چند که به دلایلی سازندگان نمی خواهند زیاد برای VR انرژی بگذارند و این تجربه بسیار محدود خواهد بود.

نسخه بتای محدود بازی Dreams

بخش های مختلف و مفصل آموزشی بازی

بساز، بازی کن و به اشتراک بگذار

همان طور که پیش تر گفته شد در Dreams می توانید هر چیزی که تصور می کنید را بسازید و با اضافه کردن افکت و موسیقی و انیمشین ساخته خود را بازی کنید. اما قطعا جذاب ترین بخش Dreams امکان به اشتراک گذاری ساخته های هر بازیکن با دیگران است. در بازی بخشی وجود دارد که می توانید آثار دیگر بازیکنان را ببنید و بازی کنید. شاید در سایت های مختلف در مورد آثاری که در دنیای بزرگ و بی انتهای Dreams خلق شده اند شنیده باشید. کاربری بازی ترسناک P.T را باز سازی کرده و کاربر دیگه به سراغ Dead Space رفته. من در جست و جوهایم حتی به شبیه سازی از دنیای Skyrim برخوردم. نکته جالب این جاست که این ساخته ها تنها محیط هایی خالی نیستند و شما می توانید به صورت کاملا تعاملی به گردش در این دنیاها بپردازید.

نسخه بتای محدود بازی Dreams

ساخته های کاربران هرکدام فضایی خاص دارند

علاوه بر بخش آزاد که شما توانایی خلق هر چیزی را دارید بخش داستانی نیز در بازی وجود خواهد داشت که البته در نسخه بتا چندان به آن اشاره ای نشد. بازی Dreams پلتفرمی جذاب و دوست داشتنی است تا هر کس بتواند تصورات و رویاهای خود را به دنیایی ملموس تبدیل کند و با آن تعامل داشته باشد. همچنین می تواند زمینه مناسبی را برای کسانی فراهم کند که می خواهند در آینده در زمینه طراحی یا بازی سازی مشغول به کار شوند. اگر Media Molecule بتواند از پتانسیل های Dreams به درستی استفاده کند و پشتیبانی مناسبی از این پلتفرم و جامعه آن انجام دهد بدون شک با بازی ای انقلابی مواجه خواهیم شد که تا به حال مشابه آن وجود نداشته است و می تواند سال ها محتوای نو و جذاب داشته باشد.

مطالب مرتبط

بررسی بازی Mirror's Edge Catalyst؛ بر لبه روشنایی

سال 2008 بود که کمپانی الکترونیک آرتز اولین نسخه از سری Mirror's Edge را به بازار عرضه کرد و بازی علی رغم ایده های جالبی که با خود به همراه می آورد، با شکستی تجاری و تبلیغاتی مواجه شد و ضمن نمرات متوسطی که دریافت نمود، فروش مناسبی هم برای سازندگان خود به همراه نیاورد.... ادامه مطلب

تصمیماتی آکنده از تردید؛ تاریخچه پر فراز و نشیب دیزنی در صنعت بازی [قسمت دوم و پایانی]

بعد از موفقیت علاءالدین، دیزنی یکبار دیگر تغییر رویه داد. مارک تِرِن نزدیک بود به بخشی از تیمی تبدیل شود که میزان فعالیت دیزنی در حیطه بازی های ویدیویی را به شکلی چشمگیر افزایش می داد. دیزنی دیگر به سمت فاصله گرفتن از توسعه بازی های ویدیویی حرکت نمی کرد؛ بلکه یکبار دیگر به مسیری... ادامه مطلب

بازی Red Dead Redemption به پی سی می آید، اما نه آنطور که انتظار داشتیم

بازی Red Dead Redemption هنگام عرضه در سال 2010، تنها روی پلتفرم های اکس باکس 360 و پلی استیشن 3 در دسترس قرار گرفت و پی سی گیمرها، هیچگاه موفق به تجربه آن نشدند. اما حالا به نظر می رسد که بالاخره می توان شاهکار استودیوی راک استار را روی پلتفرم پی سی تجربه کرد؛... ادامه مطلب

نظرات ۰

وارد شوید

برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود