ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

افزایش شمار قربانیان تصادفات رانندگی در سال 97؛ آیا فریاد رسی هست؟

ظاهرا حتی علیرغم چند برابر شدن میزان ترافیک و افزایش نظارت پلیس بر سرعت حرکت خودروها، روند افزایش شماره قربانیان حوادث رانندگی همچنان ادامه دارد. براساس آمار بیشتر تصادفات رانندگی در نتیجه بی دقتی و ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۹ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۰

ظاهرا حتی علیرغم چند برابر شدن میزان ترافیک و افزایش نظارت پلیس بر سرعت حرکت خودروها، روند افزایش شماره قربانیان حوادث رانندگی همچنان ادامه دارد. براساس آمار بیشتر تصادفات رانندگی در نتیجه بی دقتی و بی‌توجهی و سهل انگاری راننده صورت می‌گیرد که ضایعات جبران ناپذیری به وجود می‌آورد.
تعداد زیادی از تصادفات ناشی از انحراف به چپ و انحراف به راست خودروهاست و رانندگان این نوع خودرو بدون توجه به اینکه ممکن است خودروی از جهت راست و چپ می‌آید به یکباره بدون زدن چراغ راهنما فرمان را می‌چرخانند.

آمارهای پزشکی قانونی نشان می‌دهد که به صورت مداوم، هر ماه صدها نفر در هزاران حادثه رانندگی کشته می‌شوند.
سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد از ابتدای فروردین تا پایان دی ماه امسال 14 هزار و 685 نفر در حوادث رانندگی فوت کردند که این آمار نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته (با 14 هزار و 570 نفر)، هشت دهم درصد افزایش یافته است.
به نقل از سازمان پزشکی قانونی کشور، از مجموع 14 هزار و 685 نفر که در حوادث رانندگی 10 ماهه امسال جان خود را از دست داده‌اند، 11 هزار و 512 نفر مرد و سه هزار و 173 نفر زن بودند.

بیشتر مرگ‌ها، در جاده های برون شهری

بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی، جاده های برون شهری با 9 هزار و 407 کشته، جاده های درون شهری با سه هزار و 579 نفر و جاده های روستایی با 978 نفر، به ترتیب نقاطی بودند که بیشترین فوتی‌ها در آنها رخ داده است.
همچنین 165 نفر از جان باختگان حوادث رانندگی در جاده های اختصاصی و 556 مورد نیز در دسته بندی سایر، قرار گرفته است.

حوادث رانندگی

استان فارس، دارای بالاترین آمار جان باختگان حوادث رانندگی

استان فارس با هزار و 179 کشته در حوادث رانندگی 10 ماهه امسال، بالاترین میزان تلفات را ثبت کرده است و پس از فارس، استان تهران با هزار و 100 و خراسان رضوی با 972 کشته قرار دارند.

استان ایلام، دارای کمترین فوتی

در گزارش پزشکی قانونی آمده است، استان ایلام با 125 کشته در 10 ماهه امسال، کمترین میزان فوتی ها حوادث رانندگی را ثبت کرده است و کهگیلویه و بویراحمد با 164 و اردبیل با 191 کشته در همین مدت زمان، استان‌هایی هستند که کمترین این آمار را داشتند.

افزایش 9.8 درصدی مصدومان حوادث رانندگی

در این گزارش آمده است: در 10 ماهه امسال، 315 هزار و 92 مصدوم حادثه رانندگی به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که این آمار نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، (287 هزار و 86 مورد) 9.8 درصد افزایش دارد.حوادث رانندگی

افزایش 3.1 درصدی مرگ های حوادث رانندگی در دی ماه امسال

بر اساس گزارش پزشکی قانونی، در دی ماه امسال، هزار و 160 نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند که این آمار نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته (هزار و 125 نفر) 3.1 درصد رشد را نشان می دهد. از مجموع هزار و 160 کشته تصادفات دی ماه، 936 مرد و 224 زن بودند.

رشد 19.8 درصدی مصدومان در دی ماه

همچنین آمار مراجعان مصدومیت های ناشی از حوادث رانندگی در دی ماه امسال، 28 هزار و 514 مورد بود که این آمار نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته (23 هزار و 792 مورد) 19.8 درصد رشد داشته است.
دلایل آمار بالای تصادف‌های جاده‌ای در ایران، بارها در رسانه‌ها و توسط مقام‌ها و ارگان‌های دولتی اعلام شده است. بیش از 90 درصد جاده‌های ایران دو بانده است، که باعث می‌شود خطر در رانندگی بالا برود و کوچکترین انحراف به فاجعه بینجامد. پلیس ایران، خودروهای بی‌کیفیت، رانندگی در حالت خستگی و سرعت غیرمجاز را از دلایل عمده مرگ در جاده‌ها اعلام کرده است.

نوروز پر حادثه در راه است

واقعیت این است که متاسفانه در طول چند سال اخیر، وضعیت راه های کشور بهبود محسوسی نداشته است، کیفیت خودروها افزایش نیافته و اکثریت قریب به اتفاق خودروهای حاضر در خیابان ها و جاده ها از نظر مشخصات ایمنی در رده های بسیار ضعیف و خطرناک قابل دسته بندی هستند. در این میان شاید فرهنگ رانندگی و نظارت پلیس نسبت به ده یا پانزده سال قبل بهبود یافته باشد اما واقعیت آن است که با توجه به افزایش تعداد خودروها در کل کشور، شمار تصادفات رو به ازدیاد است و با توجه به سطح ایمنی خودروها، این تصادفات متاسفانه به تلفات منجر می شوند. بنابراین به نظر می رسد که در وضعیت فعلی کشور، به جز توصیه به رانندگی محتاطانه و دست به دعا شدن، راهکار دیگری برای کاهش تلفات حوادث رانندگی وجود نداشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Thirteen
    Thirteen | ۱۰ اسفند ۱۳۹۷

    بنظر من مسئولان بی توجه رو باید با همین خودروهای بی کیفیت محاکمه کرد ? اونم با سرعت بالای 200 تا

  • switch mode
    switch mode | ۱۰ اسفند ۱۳۹۷

    با فرهنگ سازی نمیشه.باید جاده ها درست بشه و دوربین های نظارتی پیشرفته نصب بشه.

  • mortezaniksard
    mortezaniksard | ۱۰ اسفند ۱۳۹۷

    تا خودمون به داد هم نرسیم،کس دیگه ای نخواهد رسید.

  • valkyrie
    valkyrie | ۹ اسفند ۱۳۹۷

    برای چی باید امید داشته باشیم وقتی نه فرهنگشو داریم نه برخورد قاطع با قانون شکن رو؟

مطالب پیشنهادی