ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سایت رند
تکنولوژی

آگهی‌های سایت رند از دو میلیون شماره گذشت؛ داستان اولین مارکت پلیس ایرانی چیست؟

تعداد آگهی‌های بخش سیم‌کارت درج شده در سامانه رند از مرز دو میلیون آگهی گذشته و این وبسایت ده ساله حالا به بزرگترین مرجع خرید و فروش آنلاین سیم‌کارت تبدیل شده است. وبسایت رند از ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۱:۳۰

تعداد آگهی‌های بخش سیم‌کارت درج شده در سامانه رند از مرز دو میلیون آگهی گذشته و این وبسایت ده ساله حالا به بزرگترین مرجع خرید و فروش آنلاین سیم‌کارت تبدیل شده است. وبسایت رند از روزهای آغازین سال ۸۷ کار خود را آغاز کرده ولی در حقیقت یک سال پیش از آن تحقیقاتی برای ورود به بستر آنلاین توسط تیم رند صورت گرفت؛ تیمی ۵ نفره که امروز به یازده نفر افزایش پیدا کرده است.

سرمایه‌گذاری که تیم رند در سال ۸۷ برای اغاز کار خود هزینه کرد نسبت به زمان خود رقم قابل توجهی بود و این تیم با دستی پر وارد میدان شد چرا که تصمیم داشت بتواند در بازار فضای مجازی حرف هایی برای گفتن داشته باشد. رند در طی سال‌های فعالیت خود چندین بار تزریق سرمایه انجام داده اما مبالغی که به شرکت وارد شده نه از سوی شرکت‌های دیگر و هولدینگ‌ها بلکه از طرق سهامداران خود مجموعه صورت گرفته است. به همین شکل بوده که رند با قدم‌های خود و با تکیه بر خود رشد کرده و ذره ذره توانسته به گسترش فعالیت خود بیفزاید.

سایت رند

چند ماه پس از اجرایی شدن سامانه رند بود که مدیران مجموعه تصمیم گرفتند تا شماره خط ثابت و آدرس دامنه را به لیست محصولات خود اضافه کنند. مسئولان سایت رند پروژه ایده محور خود را با سرعتی زیاد گسترش دادند و تصمیم گرفتند تا اولین (Market Place) مارکت پلیس تخصصی در فضای مجازی را راه‌اندازی کنند. اولین بودن در این فضا طبعا مشکلاتی را نیز با بخش سنتی به همراه داشته و این مشکلات تا به امروز چندان دردسرساز نبوده است چرا که مدیران خود مجموعه سالیان سال در همین بخش به خرید و فروش سیم کارت مشغول بودند و از دل این فعالیت‌های سنتی رو به فضای آنلاین آورده‌اند.

رند به عنوان یک مارکت پلیس عمل می‌کند و شدیدا به قوانین و اصول بازارچه اینترنتی بودن پایبند است؛ این ادعا زمانی به اثبات می‌رسد که بدانیم مجموعه رند به هیچ عنوان وارد رابطه خرید و فروش سیم‌کارت‌ها و دیگر محصولات مشتریانش نمی‌شود و نه در قیمت گذاری دخالتی دارد و نه حتی حق کمیسیون می‌خواهد. مدیران این مجموعه دلیل اعتبار بالای مجموعه خود در مارکت و بین کاربران را همین موضوع می‌دانند و باور دارند که پلتفرم آنها بستری را فراهم کرده تا خرید و فروش سیم‌کارت و دیگر محصولات به صورت شفاف و با قیمت‌های منطقی‌تری صورت بگیرد.

تا پیش از فروش آنلاین سیم‌کارت و راه‌اندازی بازاری اینترنتی همچون سایت رند، خرید و فروشی که در صنف سنتی در زمینه سیم‌کارت انجام می‌شد مبنای خاصی نداشت و ممکن بود ضرر و زیانی متوجه خریدار یا فروشنده شود. بازارچه اینترنتی رند اما یک رقابت ایجاد کرده که باعث شده هم قیمت‌گذاری تعدیل یابد و تبدیل به یک مرجع در این زمینه شود و هم اینکه دسترسی به فروشندگان زیادی در آن واحد برای کاربران صورت پذیرد.

سایت رند

تیم رند ۴۰ تعریف را برای سیم‌کارت‌های رند متصور شده و توضیحات همه آنها را در وبسایت خود با شرح و تفصیل کامل به رشته تحریر در آورده است؛ عباراتی مانند رند پلکانی، آینه‌ای، حروفی و از این دست تعاریف، عباراتی هستند که توسط تیم رند تشکیل شدند و امروزه میان تمام بازاریان رواج یافته‌اند. برای مثال رند گفتاری به خطوطی اطلاق می‌شود که ۶ رقم ابتدای آنها پس از پیش شماره و یا ۶ رقم آخر آنها پس از کد به صورت ۲ جفت ، ۳ رقمی یکسان باشد. مانند : * 400400 **09 و یا 522 522 * **09. لازم به ذکر است که برای دیدن تعاریف بیشتری از خطوط رند می‌توانید به وبسایت این مجموعه سر بزنید.

به گفته مسئولان مجموعه رند، سه شهر تهران، اصفهان و مشهد بیشترین خرید و فروش را انجام می‌دهند ولی دقیقا مشخص نیست که میزان آمار فروش و یا اینکه گران‌ترین سیم‌کارت بفروش رسیده چقدر بوده چرا که آگهی‌ها بعد از مدتی توسط خود فروشنده لغو می‌شوند و نمی‌توان با قاطعیت گفت که سیم‌کارت به فروش رسیده یا خیر.

رند همانطور که در خرید و فروش دخالتی ندارد، در قیمت‌گذاری هم خود را وارد نمی‌کند و تنها در جایی که کسی بخواهد سیم‌کارت خود را بیش از ۷۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری کند، وظیفه خود می‌بیند تا بازار را کنترل کند. سیم‌کارتهایی که صاحبان آنها قصد دارند تا مبلغی معادل ۷۰۰ میلیون و یا بیشتر برای آن در نظر بگیرند باید با برچسب «بالاترین قیمت» در سایت به نمایش در بیایند و این تنها قانون رند برای تعیین نرخ سیم‌کارتهای کاربران خود است.

سایت رند

تیم رند همچنین در حین و پس از مبادلات بین کاربران نیز خود را دخالت نمی‌دهد و ترجیح می‌دهد که هشدارهای لازم را پیش از انجام معامله به همه ابلاغ کند. قبل از هر خرید و فروشی به تمامی اعضا گفته می‌شود که خرید خود را با اطلاعات و ایمنی کامل انجام دهند و حتما در دفاتر ارتباطی معتبر خرید و فروش خود را نهایی کنند.

اما سوالی که اینجا مطرح می‌شود شاید این باشد که پس مدل درآمدی یک بازار اینترنتی آنلاین تخصصی که کمیسیونی هم از مشتریان خود در قبال فروششان ندارد چیست؟ تیم رند ماحصل درآمد خود را از دو بخش تامین می‌کند: ارزش افزوده و تبلیغات درون سایت؛ ارزش افزوده در اینجا به معنای اینست که اگر کاربری بخواهد آگهی‌اش بیشتر دیده شود، می‌تواند با خرج هزینه‌های نه چندان زیادی آگهی خود را بیشتر از دیگران در برابر چشم بازدیدکنندگان قرار دهد.

تیم رند به تازگی هم ده سالگی خود را طی کرده و هم مرز بیش از ۲ میلیون آگهی سیم کارت را رد کرده است؛ این دو موضوع نشان از موفق بودن مجموعه‌ای می‌دهد که با تحقیق و توسعه ۵ نفره تاسیس شد و امروزه تبدیل به یکی از بزرگترین بازارهای اینترنتی تخصصی کشور شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی