ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رییس مرکز ملی فضای مجازی: نباید بازیچه چند شرکت آمریکایی باشیم

پنجمین همایش ملی فضای مجازی پاک در دانشگاه شریف برگزار شد. «ابوالحسن فیروزآبادی» دبیر شورای ملی فضای مجازی در این نشست با اشاره به اینکه در قرآن دو جا به عبارت قلم پرداخته شده، این ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۲

پنجمین همایش ملی فضای مجازی پاک در دانشگاه شریف برگزار شد. «ابوالحسن فیروزآبادی» دبیر شورای ملی فضای مجازی در این نشست با اشاره به اینکه در قرآن دو جا به عبارت قلم پرداخته شده، این موضوع را نشان از اهمیت این موضوع در تاریخ بشریت دانست. او اما باور دارد که فضای مجازی که منشا علم و دانش امروزی شده، تحت سلطه چند شرکت بزرگ آمریکایی است و ما و بسیاری از کشورها بازیچه قوانین نوشته شده توسط آنها شدیم.

فیروز آبادی معتقد است آن چیزی که انسان را انسان می‌کند علم است و علم هم از قلم و ابزارهای تولید علم امروزی به دست می‌آید. به باور او در عصر حاضر، انسان در معرض دانش عظیمی قرار گرفته که باید به درستی با آن برخورد کند:

«در فضای مجازی چه کسانی متصدی حکمرانی هستند؟ شبکه مجازی به شدت افقی است و دربرگیرندگی دارد و همه در این فضا فعال هستند.محتوای این فضا توسط همه تولید می‌شود و همین موضوع موجب زایش تنوعی از محتوا می‌شود که در تاریخ بشریت بی‌نظیر است. امروزه تروریست‌ها می‌توانند از طریق فضای مجازی همدیگر را پیدا کنند و البته از آنسو علما هم می‌توانند یکدیگر را پیدا کنند و هر دو جنبه را باید نگریست.»

در فضای مجازی قدرت نداریم

فیروزآبادی با اشاره به قدرت بی حد و حصر فضای مجازی؛ تاکید دارد که در اینترنت در واقع با یک فضای حقیقی روبرو هستیم که به شدت در حال بسط است. به باور او نسل‌های نرم افزاری و موبایل و سیستم عامل کمتر از یک دهه عمر دارند و این تغییرات مستمر روی همه عوامل اجتماعی، اقتصادی و... دنیا تاثیر گذاشته است.

رییس مرکز ملی فضای مجازی باور دارد که به دلیل سرعت و پیچیدگی تغییرات و تکنولوژی محور بودن این مسائل، امروزه دیگر نمی‌توان به سطوح قانونگذاری اکتفا کرد. فیروزآبادی به استانداردگذاری و توصیه و مسائلی از این دست اشاره می‌کند که امروزه نیاز اساسی حکمرانی است:

«چرا استانداردی که آمریکایی‌ها در فضای مجازی می‌گذارند حاکم می‌شود اما ما که می‌گوییم کسی توجه نمی‌کند؟ چون ما قدرت نداریم. آیا می‌توانیم به فضای مجازی پاک را بدون توجه به مدل‌های رایج تدوین کنیم؟ این را باید از خودمان بپرسیم.»

تولیدکنندگان محتوا مردم هستند؛ فیروزآبادی با تاکید بر این عبارت می‌گوید که نباید نقش حکومت دراین میان فراموش شود: «فضای مجازی سالم را دولت و حکومت تعریف می‌کند تا ضرر و زیانی به مردم نرسد.«

اپل اپ‌های ایرانی را تحریم کرد

به گفته فیروزآبادی، ادبیات حاکم در فضای مجازی از نظام آمریکایی‌ها تبعیت می‌کند: «همانطور که برای ما سخت افزار و نرم افزار می‌سازند، فضای ذهنی ما برای تنظیم روابط را هم می‌سازند.» او معتقد است که چینی‌ها توانستند تا حدی جلوی این سیاست آمریکایی ایستادگی کنند و مخالف ترامپ با شرکت‌های چینی نظیر هواوی و ZTE را مصداق این ادعا عنوان می‌کند:

«اپل تصمیم گرفت تمام اپ‌های ما را فیلتر کند و به بسیاری از کسب‌وکارها ضربه زد. چطور در کشور یک اپلیکیشن بسته می‌شود صدای اعتراض همه بلند می‌شود اما در برابر این اقدام چنین نمی‌شود؟ اگر این اتفاق برای بازار اندروید می‌افتاد چه بلایی بر سر کسب‌وکارهای ما می‌آمد؟ اپل به چه حقی می‌گوید که کاربر نمی‌تواند از اپلیکیشن تولید شده توسط جوانان ایرانی که می‌خواهد در مرزهای داخل کشور کار کند استفاده کند؟»

فضای مجازی در ایران

فضای مجازی بازیگر ملی می‌خواهد

فیروزآبادی با اشاره به تمدن چند هزار ساله ایرانی تاکید دارد که نباید بازیچه چند تا شرکت جهانی باشیم. او همچنین فضای پاک اینترنت را صرفا به محتوا محدود نمی‌کند. او با تشبیه فضای مجازی به بازار می‌گوید که باید در مارکت شکل‌های مشخصی وجود داشته باشد وگرنه بلوا به پا خواهد شد: «در فضای مجازی اما بازارهایی در حال شکل گیری هست که به هیچ وجه دولت‌ّها را به رسمیت نمی‌شناسند و از قدرت کاربران خود استفاده می‌کنند. فضای مجازی بازیگران ملی می‌خواهد تا بتوان از آن بهره جست. نباید ۹۸ درصد سرورهای کشور خارجی باشد.»

فیروز آبادی با اشاره به اینکه خود ده سال است از سرویس جیمیل استفاده می‌کند، باور دارد که باید بتوان در این زمینه‌ها مدل‌های بومی موفقی ایجاد کرد تا بتوان در این فضا مشارکت کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (19 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۹ اسفند ۱۳۹۷

    بگو ما چه کار کنیم بازیچه دست شما عقب مونده ها نباشیم

  • آریا
    آریا | ۱۹ اسفند ۱۳۹۷

    بیاد آن برادران شهد خوار که به انگلیسی رو بنر نوشته بودن امریکا هیچ اشتباهی نمیکند و dawn with USA
    ? ? ?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی