ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بیمه کسب و کارهای مجازی
تکنولوژی

اعتراض اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی به تفاهم‌‌نامه تامین‌‌ اجتماعی و مرکز ملی فضای‌‌ مجازی

«امیر خوراکیان» معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی از تشکیل شعبه ویژه در سازمان تامین اجتماعی با هدف ساماندهی امور بیمه‌ای کسب و کارهای فضای مجازی و تعیین دستمزد مقطوع برای شاغلان این کسب و ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۳:۴۰

«امیر خوراکیان» معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی از تشکیل شعبه ویژه در سازمان تامین اجتماعی با هدف ساماندهی امور بیمه‌ای کسب و کارهای فضای مجازی و تعیین دستمزد مقطوع برای شاغلان این کسب و کارها خبر داده است. این درحالی‌ست که «رضا الفت‌نسب» سخنگو و عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب‌ و کارهای مجازی از جزئیات این تفاهم‌نامه اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت پیش از این دستورالعملی در همین مورد اتخاذ شده بود و تفاهم‌نامه جدید تامین‌‌ اجتماعی و مرکز ملی فضای‌‌ مجازی غیرقانونی است.

به گزارش دیجیاتو بیمه افراد شاغل در فضای مجازی موضوعی بود که از سال قبل مورد تحقیق و بررسی سازمان تامین اجتماعی، اتحادیه کشوری کسب‌ و کارهای مجازی و سایر سازمان‌های مرتبط قرار گرفت و در زمان حیات «سید تقی نوربخش»، مدیرعامل پیشین سازمان تامین اجتماعی کشور به نتیجه رسید. پس از آن دستورالعملی در همین مورد به اتحادیه کسب و کارهای مجازی و زیر مجموعه‌های سازمان تامین اجتماعی ابلاغ شد. اما فوت نوربخش در آبان ماه امسال، انجام دستورالعمل را متوقف کرد و «محمدحسن زدا» سرپرست جدید سازمان تامین اجتماعی هم اجرای آن را دنبال نکرد.

حالا خوراکیان خبر از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای جدید با سازمان تامین با همین موضوع داده‌ است. به گفته او قرار است طبق این تفاهم نامه‌ ضوابط و بخشنامه‌های کسب و کارهای حوزه فضای مجازی به روز رسانی شده و در مورد راهکارهای حمایت از کسب وکارهای خرد و نوپا تصمیم‌گیری شود. به بیان دیگر این خبر به معنای نادیده گرفتن دستورالعمل قبلی و اتخاذ تصمیمات جدیدی‌ست که اتحادیه کسب و کارهای مجازی کشور از آنها بی‌خبر است.

بیمه کسب و کارهای مجازی

الفت‌نسب در گفتگو با دیجیاتو تاکید می‌کند که دستورالعمل پیشین ابلاغ شده و اتحادیه در حال آماده کردن زیرساخت‌های اجرایی آن بود اما ناگهان این دستورالعمل متوقف و حالا خبر از تفاهم‌نامه‌ای دیگر شنیده می‌شود درصورتیکه لزومی برای تفاهم‌نامه و دستورالعمل جدید وجود نداشت:

«سرپرست سازمان تامین اجتماعی طوری رفتار کرد که گویا دستورالعملی وجود ندارد و امروز می‌شنویم که او با «ابوالحسن فیروزآبادی» رئیس مرکز ملی فضای مجازی ایران، تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرده‌ است. سوال اینجاست که دستورالعمل قبلی چرا اجرایی نشد و چه ایرادی به آن وارد بود و حالا اگر این دو سازمان دولتی قصد دارند برای کسب و کارهای مجازی و بخش خصوصی قدمی بردارند چرا اتحادیه را در جریان قرار ندادند؟ از نظر من، در نظر نگرفتن دستورالعمل قبلی و اتخاذ تصمیمات جدید غیر قانونی است. من احتمال می‌دهم این تفاهم‌نامه و بررسی‌های جدید برای شناسایی کارگاه‌های کسب و کارهای مجازی در کشور باشد. امیدوارم این موضوع نتیجه خوبی داشته و موجب ایجاد محدودیت و افزایش مراحل بوروکراسی برای مشاغل فضای مجازی نشود. هرچند آقای فیروزآبادی صحبت‌های خوبی می‌کند اما باید در عمل مشخص شود که این اقدامات جدید چه نتیجه‌ای درپی خواهد داشت.»

به گفته الفت‌نسب، ۹۵ درصد کسب‌وکارهای اینترنتی صنفی محسوب می‌شوند و باید پروانه کسب خود را از اتحادیه دریافت کنند: «قرار بود آنها طبق دستورالعمل پیشین تحت پوشش بیمه قرار گیرند که این روند متوقف شد. ما انتظار داریم اگر سازمان‌ها و نهادهای دولتی و حاکمیتی قصد دارند مشکلات بخش خصوصی را رفع کنند به نظرات آنها توجه کرده و آنها را در جریان تغییرات و تصمیمات جدید قرار دهند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی