ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

خلبانان سیستم پرواز خودکار بوئینگ 737 را عامل دو سقوط مرگبار اخیر می‌دانند

جهت گیری ناگهانی دماغه هواپیما به سمت پایین، آموزش ناکافی خلبانان درباره سیستم پرواز خودکار و اطلاعات ناقص دفترچه راهنما، مشکلاتی هستند که خلبانان آمریکایی درباره هواپیمای جت مسافربری بوئینگ 737 مکس 8، که اخیراً ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۰:۳۹

جهت گیری ناگهانی دماغه هواپیما به سمت پایین، آموزش ناکافی خلبانان درباره سیستم پرواز خودکار و اطلاعات ناقص دفترچه راهنما، مشکلاتی هستند که خلبانان آمریکایی درباره هواپیمای جت مسافربری بوئینگ 737 مکس 8، که اخیراً دو سقوط مرگبار را در پرونده داشته، گزارش کرده اند.

این گزارش ها که بازتاب وسیعی هم در خبرگزاری های مختلف سطح دنیا داشته اند، موجب به راه افتادن موجی از انتقادات شده و بیش از 40 کشور نیز فعلاً فعالیت بوئینگ 737 مکس 8 را به حالت تعلیق درآورده اند. در این بین دولت ترامپ نیز پرواز هواپیمای مذکور را در خطوط هوایی ایالات متحده تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرده است.

بنا به اطلاعات مندرج در یکی از گزارش ها، خلبان بوئینگ 737 مکس 8 اعلام کرده بلافاصله پس از فعال کردن سیستم پرواز خودکار هواپیما به سرعت کاهش ارتفاع داده که با خارج کردن سیستم خودکار از مدار، شرایط تحت کنترل درآمده است.

خلبان دیگری نیز اظهار داشته که عجیب است شرکت سازنده، سازمان هوایی فدرال و خطوط هواپیمایی هیچکدام به فکر آموزش صحیح و کامل خلبانان نبوده و اطلاعات یا راهنمای لازم برای آموزش تفاوت های بوئینگ 737 مکس 8 با مدل های قبلی (که چندان هم کم نیستند) را در اختیار آنان قرار نداده اند.

حوادث اخیر بوئینگ 737 مکس 8 منجر به کشته شدن 346 نفر شده‌اند

کمپانی بوئینگ در حال حاضر تحت فشارهای شدید بین المللی بوده که به دلیل بروز دو حادثه (در هر دو مورد تمام سرنشینان کشته شده اند) در اندونزی و اتیوپی به وجود آمده است. در این حوادث که به ترتیب منجر به کشته شدن 189 و 157 نفر شده اند، مشکل اصلی سیستم پرواز خودکار بوده که شرکت سازنده قول داده به زودی با ارائه یک آپدیت اساسی، مشکلات موجود را برطرف کند.

پرواز خودکار

لازم به ذکر است که یکی از بخش های اصلی مورد بروزرسانی، سیستم مانور پرواز خودکار بوئینگ 737 مکس 8 است که گویا به دلیل تغییر مکان موتورهای جت و افزایش طول ارابه فرود دماغه و در نتیجه تغییر رفتار هواپیما در شرایط خاص، نیازمند تنظیمات ویژه ای خواهد بود.

گفتنی است علت جهت گیری دماغه بوئینگ 737 مکس 8 که در ابتدای مطلب به آن اشاره شد، وجود همین سیستم مانور پرواز خودکار است که به منظور جلوگیری از واماندگی هواپیما در هنگام برخاستن از زمین، دماغه را به سمت پایین هدایت می کند؛ اما از آنجایی که بوئینگ به جای استفاده از چند سنسور، تنها از یک حسگر مرکزی برای سیستم خودکار استفاده کرده، این مکانیزم در برخی موارد دچار اشتباه شده و مشکلاتی را برای خلبانان به وجود می آورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی