ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

خودروهای تصویر بردار در خدمت نقشه بلد؛ کافه بازار از آینده این نقشه بومی می‌گوید

هلدینگ «هزار دستان» امروز (۲۷ اسفند ۹۷) در یک نشست خبری از پیشرفت‌های تکنولوژیک اخیر خود خبر داد. «حسام آرمندهی» موسس کافه بازار، و مدیرعامل هلدینگ هزار دستان، خبر از رشد نقشه بلد در سه ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۵:۵۰

هلدینگ «هزار دستان» امروز (۲۷ اسفند ۹۷) در یک نشست خبری از پیشرفت‌های تکنولوژیک اخیر خود خبر داد. «حسام آرمندهی» موسس کافه بازار، و مدیرعامل هلدینگ هزار دستان، خبر از رشد نقشه بلد در سه ماه اخیر و افزایش کاربران آن از ۱۰۰ هزار به یک میلیون و ۲۰۰ هزار کاربر خبر داد. اما نکته مهم‌تری که او به همراه «کیهان اصغری»، معاون واحد مهندسی و از مدیران نقشه بلد مطرح کردند، آینده‌ای است که این هلدینگ با استفاده از یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی برای این نقشه بومی ترسیم کرده است.

به گزارش دیجیاتو، کیهان اصغری در این رویداد اعلام کرد که خودروهای تصویر برداری «تندر» در سطح شهر تهران مشغول تصویر برداری با استفاده از دوربین‌های ویژه‌ای هستند که همه این داده‌ها در آینده به نقشه بلد اضافه خواهد شد. یکی از کاربردهای اصلی همین خودروهای تصویر بردار، اضافه شدن قابلیت ۳۶۰ درجه است که به گفته مدیران هزاردستان، در آینده‌ای نه چندان دور به این نقشه اضافه می‌شود.

آرمندهی در این نشست از خرید دستیار هوشمند صوتی رایمون و پیوستن آن به هزاردستان خبر داد.

حسام آرمندهی در این رویداد خبری تاکید کرد که سرویس نقشه بلد، بیشتر از آنکه بخواهد یک مسیر یاب باشد، قصد دارد یک نقشه بومی پیشرفته و توسعه یافته باشد. به گفته آرمندهی بلد می‌تواند راه گوگل مپس را طی کند و سرویس زیرساخت نقشه خود را در اختیار دیگر کسب و کارها قرار دهد. او اعتقاد دارد که ویژگی مسیریابی، تنها قسمتی از این پروژه است و در همین رابطه گفت:

«نقشه بلد با چهار نفر نیرو شروع به کار کرد و امروز به تیمی متشکل از ۴۰ نفر رسیده است و تعداد کاربران فعال آن هم به ۱.۲ میلیون نفر رسیده است. بلد دارای ماشین تصویر برداری اختصاصی خود است که با استفاده از آن اطلاعات نقشه را تکمیل می کند. در حال حاضر به درآمد زایی از این سرویس فکر نمی‌کنیم و بلد را مانند سرویس دیوار می‌بینیم که راه درازی را طی کرد تا به سوددهی برسد.»

افزایش بیشتر از ۱۰ برابری کاربران نقشه بلد البته کم حاشیه نبوده است. در چند روز گذشته، ارسال پوش نوتیفیکیشن از سمت کافه بازار برای معرفی مسیریاب بلد، انتقاداتی را در شبکه‌های اجتماعی در بر داشت. حسام آرمندهی در همین رابطه به دیجیاتو اعلام کرد که از سرویس پوش نوتیفیکیشن کافه بازار به هیچ عنوان استفاده تجاری نمی‌شود و این سرویس صرفاً جهت معرفی اپلیکیشن‌های با کیفیت مورد استفاده قرار می‌گیرد و پیش از این نیز برای دیگر اپلیکیشن‌ها، همچون آمیرزا، مورد استفاده قرار گرفته است.

به گفته آرمندهی، تا به حال از پوش نوتیفیکیشن برای سرویس های مجموعه هزاردستان استفاده نشده بود و روی دادن این اتفاق برای اولین بار، دلیل ایجاد حاسیست‌ها بوده است.

آرمندهی همچنین از عدم همکاری مناسب شهرداری برای توسعه این نقشه و داده‌های مورد نیاز خبر داد و در همین رابطه اعلام کرد که نقشه بلد، ملزم شده است تا نقشه‌ها و اطلاعات کلیدی (POI) را به صورت جداگانه از چندین مجموعه خریداری کند.

نقشه بلد

در این میان کیهان اصغری توضیح داد که ماشین‌های تصویربرداری تندر ابزاری هستند که تیم بلد در اختیار دارند تا بتوانند POI (یا Point of Interest که شامل داده‌های کلیدی، مانند اطلاعات کسب‌وکارها در هر خیابان است) بیشتری را در اختیار داشته باشند و نقشه بهتر و کامل‌تری را بسازند. این ماشین‌ها با کمک هوش مصنوعی می‌توانند عرض خیابان‌ها را هم تشخیص دهند.

اصغری همچنین خبر داد که استخراج داده به وسیله هوش مصنوعی از عکس‌هایی که ماشین‌های تصویربرداری می‌گیرند به تکمیل شدن نقشه بلد کمک بسزایی کرده و قابلیتی به اسم Street View را راه‌اندازی نموده که کاربران می‌توانند به واسطه این ویژگی، خیابان‌ها را هم در قالب تصاویر ۳۶۰ درجه ببینند. ویژگی Street View هنوز در دسترس همگان نیست و مراحل آزمایشی خود قرار دارد اما به گفته مسئولین بلد، به زودی تکمیل می‌شود.

در این میان اما حسام آرمندهی، گلایه‌ها و شکایاتی از سامانه شاهکار و عملکرد سازمان فناوری اطلاعات را مطرح کرد و گفت:

«برای استعلام هر کد ملی در سامانه شاهکار باید ۳۸۵ تومان پرداخت شود و دراین صورت، دیوار سال بعد باید رقمی معادل ۱۰ میلیارد تومان هزینه کند. از طرفی آشفتگی وضعیت آدرس‌ها و کدهای پستی فعلی هم می‌تواند به راحتی توسط این سازمان حل شود.»

او اعلام کرد که تیم بلد، می‌تواند به سازمان فناوری اطلاعات ایران کمک کند تا سامانه‌ای ایجاد شود که آدرس هر شهروند را به صورت هوشمند در آن قرار داشته باشد و به این شکل، مراجعان به بانک‌ها و سایر نهادها نیازی نداشته باشند تا آدرس خود را به شکل جداگانه به همه‌جا اعلام کنند. به عقیده او، این انتقاد به سازمان فناوری وجود دارد که اکنون چرا چنین سامانه‌ای در کشور وجود ندارد.

هزاردستان در حال حاضر بیش از ۵۰۰ نفر را در استخدام خود دارد. به تازگی دفتر این مجموعه در منطقه آزاد انزلی با ۳۰ نفر نیرو راه اندازی شده و آرمندهی خبر می‌دهد تا ۴ سال آینده این دفتر ۵۰۰ نیروی جدید را جذب خواهد کرد.

گفتنیست سرویس تشخیص صوت نقشه بلد که در کافه بازار توسعه یافته نیز مراحل تکمیلی خود را طی می‌کند. همچنین در نقشه بلد تابلوهای تجاری خیابان‌های تهران در حال حاضر به صورت کامل تعریف شده و بنا به گفته مسئولین این پلتفرم، دو استان مازندران و گیلان هم تا عید کامل خواهند شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • aliresa
    aliresa | ۲۷ اسفند ۱۳۹۷

    همین فرداس که مدیرای این اپلیکیشن رو به جرم جاسوسی و مکانیابی محل های محرمانه کشور، اعدامش کنن

  • Amir Dv
    Amir Dv | ۲۷ اسفند ۱۳۹۷

    یه مقایسه بین بلد و نشان انجام بدید بد نیست

  • rezamo
    rezamo | ۲۷ اسفند ۱۳۹۷

    نرم افزار های ایرانی هیچ وقت پیشرفت نمیکنن تا زمانی که قوانین جرم در فضای مجازی به شکل ازادانه شکل بگیرن همین شرکتا چقدر به سازمان های امنیتی تعهد دادن که از گوشی مردم جاسوسی کنن خودش به بحثه این که بدون حکم قضایی این جاسوسی صورت میگیره یه بحث دیگست حالا راهکار اینه یه قوانین در راستای ازادی بیان بیاد یک دوم اینکه سازمان های امنیتی کشور تعهد بدن جاسوسی فقط و فقط از مشترکانی صورت بگیره که برای کشور تحدید باشن و بخواهند در امنیت کشور اخلال ایجاد کنن و این قوانین باید به تایید مردم هم برسه وگرنه هیچ وقت هیچ وقت یه نرم افزار غیر خدماتی در کشور ما پیشرفت نخواهد کرد و همه از همون نرم افزار های خارجی مثل ویز و گوگل مپ و غیره استفاده خواهند کرد که متاسفانه باعث نابودیاشتغال جوانان با انگیزه میشه

مطالب پیشنهادی