ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پیش بینی تصمیمات
علمی

پیش بینی تصمیمات مغز توسط محققان استرالیایی

محققان استرالیایی با انجام مطالعه ای موفق به پیش بینی تصمیمات ۱۱ ثانیه قبل از اجرای آنها شده اند. در این مطالعه ۱۱ شرکت کننده در دستگاه fMRI قرار گرفته و ۲ تصویر شامل نوارهای افقی ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۵ فروردین ۱۳۹۸ | ۰۷:۳۰

محققان استرالیایی با انجام مطالعه ای موفق به پیش بینی تصمیمات ۱۱ ثانیه قبل از اجرای آنها شده اند.

در این مطالعه ۱۱ شرکت کننده در دستگاه fMRI قرار گرفته و ۲ تصویر شامل نوارهای افقی قرمز یا نوارهای عمودی سبز به آنها نشان داده شده است. این افراد برای انتخاب هر یک از الگوها ۲۰ ثانیه فرصت داشته اند و پس از انتخاب الگو نیز باید طی ۱۰ ثانیه تا حد ممکن آنرا در ذهن خود تصور می کردند.

محققان پس از نظارت بر فعالیت مغز با استفاده از fMRI و تحلیل داده ها از طریق الگوریتم های یادگیری ماشینی توانسته اند ۱۱ ثانیه قبل از اعلام تصمیم از سوی شرکت کننده، به انتخاب او پی ببرند.پیش بینی تصمیمات

«جوئل پیرسون»، سرپرست پروژه و استاد دانشگاه «ساوت ولز» با اشاره به نتیجه تحقیق می گوید که افکار قبل از ورود به ضمیر خودآگاه به صورت ناخودآگاه وجود دارند:

زمانی که ناچار به تصمیم گیری از بین دو یا چند گزینه هستیم، آثاری از تفکرات غیر هشیار مثل توهمات ناخودآگاه در ذهن شکل می بندند. پس از تصمیم گیری در مورد گزینه مورد نظر، نواحی اجرایی مغز رد فکری قوی تر را انتخاب می کنند. به عبارت دیگر اگر یک فعالیت مغزی قبلی با انتخاب شما مطابقت داشته باشد، احتمال انتخاب آن از سوی مغز بیشتر خواهد بود.

پیرسون بر این باور است که این یافته ها دلیل بروز اختلال استرسی پس از حادثه (PTSD) به صورت افکار ناخودآگاه را شرح می دهند.

پیش از این مطالعات دیگری نیز در همین رابطه انجام شده و به نتایج نسبتا مشابهی دست پیدا کرده بودند. شواهد حاصل از این مطالعات روی درک دانشمندان از قدرت اراده آزاد نیز تاثیر گذار بوده تا جایی که برخی مدعی شده اند افکار  ساخته و پرداخته ضمیر آگاه نیستند و از این رو اراده آزاد توهمی بیش نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی