ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

حقایقی جالب در مورد موی انسان

موی انسان رشته ای از پروتئین است که از فولیکول های موجود در غشای میانی پوست رشد می کند. مو یکی از اصلی ترین مشخصه های بدن پستانداران است. بدن انسان [به غیر از بخشهای ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰

موی انسان رشته ای از پروتئین است که از فولیکول های موجود در غشای میانی پوست رشد می کند. مو یکی از اصلی ترین مشخصه های بدن پستانداران است. بدن انسان [به غیر از بخشهای فاقد مو] از فولیکول هایی پوشیده شده که ریشه و ساقه مو را تولید می کنند.

موی انسان معمولا از جهات ظاهری چون رشد، نوع (صاف یا مجعد) و روش های مراقبتی مورد توجه قرار میگیرد با این حال اما مو ماده زیستی بسیار مهمی است که می تواند حاوی اطلاعات ارزشمندی باشد.

در ادامه این مطلب نگاهی خواهیم داشت به برخی حقایق جالب در مورد موی انسان که احتمالا از آنها بی خبر بوده اید:

۱- مو عمدتا از کراتین ساخته شده است

موی انسان و پر پرندگان

کراتین همان پروتئینی است که در لایه بیرونی پوست و ناخن ها دیده می شود و سم، پنجه و پرهای پرندگان نیز از آن ساخته شده و می توان آن را یکی از وجوه مشترک انسان با حیوان خواند.

۲- مو در آب و هوای گرم رشد بهتری دارد

گرما گردش خون در بدن (از جمله سر) را تحریک می کند و این امر به رشد هرچه بهتر موها کمک می کند. با این حال اما علم ژنتیک و تغذیه نیز نقش بسیار مهمی در رشد موها ایفا می کند.

۳- یک تار موی خیس میتواند تا ۳۰ درصد از طول خود کش بیاید

موی انسان

حتما در زمان مراجعه به آرایشگاه متوجه شده اید که موهایتان در حالت خیس اندکی بلندتر از طول قبلی شان دیده می شوند. چه بسا در این شرایط از کوتاه کردن موهایتان پشیمان شده باشید. اما نکته جالب اینجاست که آن موها وقتی با سشوار خشک می شوند از نظر طولی کوتاه تر می شوند. جای هیچگونه نگرانی نیست چراکه موی انسان در برخورد با آب کش می آید و تا ۳۰ درصد بلندتر دیده می شود.

۴- تمام موهایی که میتوانیم ببینیم مرده هستند

تنها مویی که مرده نیستند در اپیدرم های فرق سر قرار دارند. اما نکته تعجب برانگیز آن است که انسان بیشتر تمرکز و توجه خود را روی موهای مرده اش قرار می دهد و از این مساله غافل است که تغذیه و داروهایی که مصرف می کند مستقیما بر سلامت و رشد موهای زنده اش اثر می گذارند.

۵- مشکی رایج ترین رنگ مو و قرمز نادرترین رنگ است

موی انسان

یک درصد از جمعیت دنیا رنگ موی طبیعی شان قرمز است و دومین رنگ موی نادر دنیا بلوند است که که دو درصد از جمعیت جهان را در بر می گیرد. برخلاف تصور عام اما رنگ موی تیره رایج ترین نوع در سراسر دنیا محسوب می شود و مشکی رتبه شماره یک را از نظر فراوانی دارد.

۶- مو شامل اطلاعات مهمی است که در بررسی های قضایی تشخیص جرم به آنها استناد می شود

موی انسان بررسی جرم

یک حقیقت وحشتناک: موی انسان در برگیرنده اطلاعات مهمی است که نشان می دهند خون انسان در گذشته حامل چه موادی بوده. حالا دانشمندان به لطف اطلاعات موجود در یک تار مو میتوانند متوجه شوند که شما چه غذایی را خورده اید یا چه نوشیدنی هایی را مصرف کرده اید و در چه محیطی زندگی کرده اید.

۷- هر تار مو میتواند تا صد گرم وزن را تحمل کند

برای آنکه درک بهتری از این حقیقت داشته باشید اجازه دهید که از یک تصویر ذهنی استفاده کنیم. اگر هر رشته مو بتواند تا ۱۰۰ گرم مو را تحمل کند و هر فرد بالغ نیز به طور متوسط ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تار مو روی سرش داشته باشد آنگاه می تواند با موهای خود دو فیل را بلند کند!

۸- موی انسان سریع ترین رشد را در میان بافت های بدن دارد

موی سر انسان هر ماه معادل ۱.۲۷ سانتی متر رشد می کند و بسته به عوامل ژنتیکی و تغذیه میتوان این روند را کمی سرعت بخشید.

۹- سشوار با تغییر دادن پیوندهای هیدروژنی موجود در مو شکل آن را تغییر می دهد

موی انسان

آب هم پیوندهای هیدروژنی را تغییر می دهد و به همین خاطر است که در حین دوش گرفتن موهایمان صاف می شوند. در واقع به همین خاطر است که برخی خانم ها از رطوبت بیزارند؛ رطوبت موجود در هوا می تواند پوست و همچنین ساختار مو را تغییر دهد و برخی موها را مجعد کند.

۱۰- کوتاه کردن موها تاثیری در رشدشان ندارد

بسیاری از افراد تصور می کنند که با کوتاه کردن موهایش رشد آنها را سریع تر می کنند و به همین خاطر مرتبا اقدام به کوتاه کردن موهای خود می کنند. اما شاید بد نباشد بدانید که دو شاخه شدن موها رشد آنها را متوقف می کند و این یعنی گزینه دیگری جز کوتاه کردن موها برای قرار گرفتنشان در وضعیت عادی وجود ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Amin M
    Amin M | ۱۰ فروردین ۱۳۹۸

    بسی بسیار مفید خلاصه و جالب ممنون ایام به کامتان

مطالب پیشنهادی