ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

نتیجه یک تحقیق جالب؛ رابطه افزایش حداکثر سرعت مجاز و افزایش تلفات جاده ای

موسسه بیمه ایمنی بزرگراه های ایالات متحده که به اختصار با نام IIHS شناخته می شود، اخیرا اعلام کرده افزایش محدودیت سرعت تردد در جاده ها از سال 1993، احتمالا منجر به جان باختن حدود ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

موسسه بیمه ایمنی بزرگراه های ایالات متحده که به اختصار با نام IIHS شناخته می شود، اخیرا اعلام کرده افزایش محدودیت سرعت تردد در جاده ها از سال 1993، احتمالا منجر به جان باختن حدود 37 هزار نفر شهروند آمریکایی شده است.

این ادعای جنجالی به واسطه تحقیق چارلز فارمر (Charles Farmer) معاون ارشد بخش تحقیق و خدمات آماری IIHS مطرح شده؛ در این تحقیق آقای فارمر محدودیت سرعت بالاتر را با فاکتورهای دیگری ترکیب کرده و تخمین زده که در صورت اعمال محدودیت سرعت بیشتر تا چه حد از میزان جان باخته ها در سوانح جاده ای کاسته می شد.

fatal-car-accident-crash-statistics (5)

تا قبل از سال 1993 سرعت مجاز در جاده های ایالات متحده 55 مایل (معادل 88.5 کیلومتر) در ساعت تعیین شده بود. به اعتقاد آقای فارمر با افزایش 5 مایلی (8 کیلومتر) این رقم، تعداد کشته ها در اتوبان ها 8 درصد و 3 درصد در سایر جاده ها افزایش پیدا می کند.

آنطور که در بیانیه مطبوعاتی موسسه IIHS آمده، در تحقیق مورد بحث، تعداد جان باختگان بر اساس میزان کل مسافت پیموده شده توسط یک خودرو در سال و عوامل دیگری که آمار کشته شدگان را تحت تاثیر قرار می دهند، محاسبه شده است.

از جمله این عوامل می توان به مواردی مثل تعداد کل رانندگان جوان بالقوه در جاده ها، میزان استفاده از کمربند و تغییرات در میزان بیکاری اشاره کرد که البته ارتباط مورد آخر با موضوع تحقیق اصلا واضح نیست.

fatal-car-accident-crash-statistics (6)

پس از استخراج داده های لازم، چارلز فارمر هر یک را در فرمولی اختصاصی قرار داده است. نتیجه اینکه به گفته وی در یک بازه 25 ساله، چنانچه محدودیت سرعت در رقم 55 مایل در ساعت ثابت باقی می ماند، از جان باختن 36,760 نفر در ایالات متحده پیشگیری می شد.

آقای فارمر افزوده رقم حاصله تا حد زیادی به تخمین و برون یابی وابسته بوده و در برخی موارد دسترسی به چند داده مرتبط – مثل بهبود جاده ها، قوانین مربوط به رانندگی و کمپین های ایمنی - با دشواری هایی همراه بوده است.

نکته متناقض اینکه علی رغم افزایش محدودیت سرعت از سال 1993 و همچنین افزایش قابل توجه تعداد خودروها، میزان تلفات جاده ای آمریکا از آن زمان به این طرف روندی نزولی داشته است.

speed-limit

برای نمونه در سال 1993 برابر با 40,150 نفر جان خود را در جاده های ایالات متحده از دست داده اند، در حالی که در سال 2017 این رقم به 37,133 نفر کاهش یافته است. در طول این بازه زمانی، بیشترین میزان جان باختگان در سال 2005 ثبت شده که در آن 43,510 شهروند آمریکایی در سوانح جاده ای از دنیا رفته اند. کمترین میزان نیز در سال 2011 ثبت شده، زمانی که تعداد کشته ها به 32,479 نفر کاهش پیدا کرده است.

fatal-car-accident-crash-statistics (1)

بد نیست اشاره کنیم در حال حاضر 41 ایالت محدودیت سرعتی برابر با 70 مایل (112 کیلومتر) در ساعت یا بیشتر دارند؛ 6 ایالت هم 80 مایل (128 کیلومتر) در ساعت را حداکثر سرعت مجاز تعیین کرده اند.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mohammad Reza
    Mohammad Reza | ۲۱ فروردین ۱۳۹۸

    آلمان اتوبان داره که محدودیت سرعت نداره آن چنان تلفاتی هم نداره چون موقع گواهینامه دادن سخت گیری می‌کنن و راننده هاشون به شدت با مهارت‌تر هستن نسبت به کشوری مثل آمریکا.دوم این‌که الان استاندارد های ایمنی تغییر کردن و نسبت به بیست سال پیش دو تصادف مشابه یکی با ماشین مدرن یکی با ماشین قدیمی نتایج متفاوتی رو میدن.
    من شخصا به شدت موافق سخت گیرانه بودنِ اخذ گواهینامه و بالا بردن محدودیت سرعت هستم(البته تو یه کشور درست و حسابی نه ایران.ما نه جاده‌اش رو داریم نه ماشین هاش رو،حرف از استاندارد های آموزشی زدن هم که خنده داره) و شدید شدن مجازات خلاف هایی مثل رانندگی در حالت مستی و استفاده نکردن از راهنما و... که به شدت از سرعت بالا خطرناکتر هستن،هستم ولی خب،باید خیلی بیش‌تر تحقیق بشه(نه تحقیق این مدلی که این دوستمون انجام داده،با پایه و اساس و فاکتور های مشخص و درست باشه) شاید من اشتباه کنم

مطالب پیشنهادی