ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

استفاده از روش دستکاری ژنتیکی کریسپر برای نخستین بار روی انسان

همان طور که احتمالاً می دانید، کریسپر (CRISPR) یک تکنیک دستکاری ژنتیکی فوق پیشرفته است که به دانشمندان اجازه می دهد با دقت بسیار بالا، تغییرات مد نظر را در DNA موجودات زنده ایجاد کنند. ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰

همان طور که احتمالاً می دانید، کریسپر (CRISPR) یک تکنیک دستکاری ژنتیکی فوق پیشرفته است که به دانشمندان اجازه می دهد با دقت بسیار بالا، تغییرات مد نظر را در DNA موجودات زنده ایجاد کنند.

روش مورد بحث چند وقتی است که به سر خط اخبار دنیای پزشکی تبدیل شده و حالا پس از آزمایش آن روی حیوانات، برای نخستین بار در دنیا، از کریسپر برای درمان انسان استفاده شده است.

پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا با پذیرش دو داوطلب مبتلا به سرطان که درمان های متداول نتوانسته بود جلوی پیشرفت بیماری آنها را بگیرد، از روش کریسپر استفاده کرده و سلول های سیستم دفاعی بدن آنها را با نمونه های دستکاری و تقویت شده جایگزین نمودند.

کریسپر

البته هنوز از میزان تأثیرگذاری روش جدید در درمان سرطان دو داوطلب (که یکی از آنها به مولتیپل میلوما و دیگری به سارکوم مبتلا بودند) اطلاعی در دست نیست و محققان اظهار داشته اند که تا پایان دوره درمانی و همچنین آزمایش کریسپر روی 16 داوطلب دیگر، جزئیات پژوهش منتشر نخواهد شد.

استفاده از تکنیک CRISPR برای درمان بیماری های انسان، انقلابی در علم پزشکی محسوب می‌شود

با این حال استفاده از تکنیک CRISPR برای درمان بیماری های انسان، انقلابی در علم پزشکی بوده و می تواند راه را برای درمان بسیاری از بیماری های صعب العلاج هموار کند. هرچند در این بین برخی دانشمندان معتقدند که کریسپر به نوعی یک چاقوی دو لبه بوده و ممکن است عوارض ناشی از آن بیشتر از فوایدش باشند.

لازم به ذکر است که در آزمایش اخیر، سلول های دفاعی بیماران خارج از بدن آنها دستکاری شده و سپس به بدن باز گشته اند و دانشمندان هنوز موفق به دستکاری ژنتیکی سلول های داخل بدن نشده اند (دانشگاه کمبریج قصد دارد در آینده از این روش برای درمان کوری استفاده کند).

گفتنی است در کنار بحث درمان بیماری ها، می توان از کریسپر در دستکاری ژنتیکی نوزادان پیش از تولد و تغییر ویژگی های آنها استفاده کرد که این موضوع نگرانی های اخلاقی زیادی را در جوامع پزشکی به دنبال داشته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • peyman gfdsa
    peyman gfdsa | ۲۹ فروردین ۱۳۹۸

    این خیلی خفنه ازش خبر هرچی اومد منتشر کنید

مطالب پیشنهادی