ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فیلترینگ اینستاگرام در طرح متقابل
تکنولوژی

کلمه عبور میلیون‌ها کاربر اینستاگرام در دسترس کارمندان فیسبوک قرار گرفت [به روز رسانی]

گزارش شده که کلمه عبور میلیون‌ها کاربر اینستاگرام به صورت متن ساده ذخیره شده و افرادی که به سیستم‌ها داخلی خاصی دسترسی داشته باشند، می‌توانند از این پسورد‌ها سؤ استفاده کنند. ماه پیش گزارش شده ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۵:۵۵

گزارش شده که کلمه عبور میلیون‌ها کاربر اینستاگرام به صورت متن ساده ذخیره شده و افرادی که به سیستم‌ها داخلی خاصی دسترسی داشته باشند، می‌توانند از این پسورد‌ها سؤ استفاده کنند.

اینستاگرام

ماه پیش گزارش شده بود که این اتفاق برای تنها ده هزار کاربر اینستاگرام رخ داده و فیسبوک نیز این مسئله را تایید کرده بود اما اکنون شایعات جدید حاکی از آن است کلمه عبور میلیون‌ها کاربر اینستاگرام رمز گذاری نشده و به صورت متن ساده ذخیره شده است.

علاوه بر این فیسبوک چنین روندی را برای صدها میلیون کاربر فیسبوک لایت و دهها میلیون کاربر این شبکه اجتماعی تکرار کرده است.

اینستاگرام

همانطور که می‌دانید، اصولاً کلمات عبور کاربران باید با فرمت رمزنگاری شده ذخیره شود تا کاربر از امنیت داده‌ها و محتوایش اطمینان حاصل کند.

با این وجود به گزارش متخصصین امنیتی، مشکلات اساسی بسیاری در سیستم ورود و ذخیره کلمه عبور اپلیکیشن‌های مختلف کمپانی فیسبوک نظیر اینستاگرام وجود دارد. این مشکلات از سال ۲۰۱۲ در این سیستم‌ها بوجود آمده و فیسبوک بالاخره ماه گذشته، وجود مشکلاتی را تایید کرده و مدعی شده که تلاش می‌کند آنها را رفع نماید.

اینستاگرام

به گزارش وب سایت امنیتی Krebs on Security، اکنون کلمه‌ی عبور میلیون‌ها کاربر اینستاگرام در دسترس ۲۰ هزار کارمند فیسبوک قرار دارد و آنها می‌توانند از این مسئله سؤ استفاده کنند. البته نباید به این افراد تهمت ناروا زد چرا که هنوز هیچ گزارش مبنی بر سؤ استفاده کامندان فیسبوک از کلمات عبور کاربران منتشر نشده است.

با این حال فیسبوک هنوز به کاربران اینستاگرام و دیگر پلتفرم‌هایش پیشنهاد نداده که پسورد‌های خود را تغییر دهند. این مسئله توجه بسیاری از متخصصین امنیتی را به خود جلب کرده و آنها را نگران کرده است.

اینستاگرام

البته این اتفاق عجیبی برای فیسبوک به شمار نمی‌رود چرا که چندی پیش گزارش شده بود که نام و مشخصات مخاطبان ایمیل ۱.۵ میلیون کاربر فیسبوک بدون کسب رضایت از آنها استخراج شده و این مسئله با توجه به سابقه فیسبوک در فروش اطلاعات کاربران به مؤسسات دیگر، می‌تواند خطرناک باشد.

 

[تاریخ انتشار خبر اولیه: ۳۰ فروردین ۹۸]

به روز رسانی: 

 

فیسبوک امروز با به روز رسانی پستی در صفحه اتاق خبر خود این مسئله را تایید کرد. به این پست که «پسورد‌هایتان را ایمن کنید» نام دارد، عباراتی اضافه شده که ذخیره شدن کلمه عبور میلیون‌ها کاربر اینستاگرام به صورت متن ساده را اثبات می‌کند. در واقع فیسبوک سعی کرده با این پست به کاربرانش هشدار دهد تا هر چه سریعتر پسوردشان را تغییر دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Aria.59
    Aria.59 | ۳۰ فروردین ۱۳۹۸

    مردم هم که عادت به هر نوع صف دارن و کل سیستم مالی و اداری به سال 1360 و قبل اون برگردونین. موبایل ها هم برگرده به دوران3310.

  • Aria.59
    Aria.59 | ۳۰ فروردین ۱۳۹۸

    آقا چرا اینقدر خودتون اذیت میکنید؟؟؟!!! اینترنت قطع کنید تا همه در امان بمونیم و هیچ فرد دولتی و غیر دولتی هم تو فضای مجازی نباشه تا امنیت و استقلال دولت بخطر نیفته

  • milad kantoori
    milad kantoori | ۳۰ فروردین ۱۳۹۸

    اگه می خواهید نقشی موثری در فیلترینگ اینستاگرام داشته باشید نیازی نیست خبر دروغ و بدون منبع منتشر کنید. هیچ سایتی درباره نقص امنیتی مورد نظر صحبت نکرده به جز Krebs on Security که اونم در دسترس نیست!!!

    • امین قیاسی
      امین قیاسی | ۳۰ فروردین ۱۳۹۸

      خب خود منبع که این مطلب رو نوشته و در دسترس هم هستش. لینکش در مطلب هست. حتی خود فیسبوک قبلاً این مسئله رو تایید کرده و گفته پسورد دهها هزار کاربر به صورت متن ساده ذخیره شده اما الان گزارش دادن که قضیه خیلی جدی تره و باید عبارت دهها هزار رو با کلمه میلیون‌ها تغییر بدن.

مطالب پیشنهادی