ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

امواج رادیویی لیزری توسعه وای فای فوق سریع را ممکن می‌کنند

با افزایش حجم فایل های مختلف به خصوص ویدیوها و بازی های کامپیوتری، نیاز به سرعت اینترنت بیشتر نیز حس می شود که حالا پژوهشگران دانشگاه هاروارد با استفاده از امواج رادیویی لیزری، مدعی دستیابی ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۰

با افزایش حجم فایل های مختلف به خصوص ویدیوها و بازی های کامپیوتری، نیاز به سرعت اینترنت بیشتر نیز حس می شود که حالا پژوهشگران دانشگاه هاروارد با استفاده از امواج رادیویی لیزری، مدعی دستیابی به سرعت هایی تا 100 برابر بیشتر از شبکه های کنونی هستند.

اختراع جدید که در قالب مقاله ای تحت عنوان «فرستنده فرکانس رادیویی مبتنی بر شانه فرکانسی لیزری» معرفی شده، نشان می دهد که چگونه می توان با استفاده از لیزر، ریزموج ها را به صورت بی سیم ارسال کرد و سیگنال های رادیویی دریافت نمود.

ریشه های ابداع مورد بحث به سال 2017 باز می گردد؛ زمانی که فدریکو کاپاسو (سرپرست پروژه) در آزمایشگاه خود متوجه شد که می توان فرکانس های چند تراهرتزی را با استفاده از شانه فرکانسی فروسرخ درون لیزر آبشار کوانتومی ایجاد کرد.

امواج رادیویی

سپس در سال 2018 مشخص شد که می توان از لیزر آبشار کوانتومی برای رمزنگاری، ارسال و دریافت اطلاعات استفاده نمود و حالا هم ابزار مناسب برای انجام عملیات مذکور توسعه یافته است.

اختراع جدید از آنتن دو قطبی برای ارسال داده استفاده می‌کند

به بیان ساده تر، لیزرها در حالت عادی تنها یک طول موج ساتع می کنند؛ اما لیزر آبشار کوانتومی می تواند چند فرکانس مختلف را به صورت همزمان و در شاخه های نزدیک به هم (مانند دندانه های شانه) منتشر کند. همین فرکانس های مختلف هستند که در کنار یکدیگر ریزموج های مورد نیاز برای برقراری ارتباط و ارسال و دریافت داده ها را تشکیل می دهند.

لازم به ذکر است که تا کنون تمام مباحث مربوط به استفاده از امواج رادیویی لیزری به صورت تئوری مطرح شده بود اما حالا محققان با توسعه نوعی آنتن دو قطبی لیزری توانسته اند اطلاعات را در قالب امواج مایکروویو (ریزموج) مانند فناوری وای فای در تمام جهات منتشر کرده و توسط یک آنتن شیپوری در اختیار کامپیوتر دریافت کننده قرار دهند.

گفتنی است تیم پژوهش به دنبال ثبت پتنت مربوط به اختراع جدید بوده و دانشگاه هاروارد نیز در حال بررسی راه های مختلف برای تجاری سازی ایده وای فای لیزری-رادیوی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸

    چند ترابایت
    خدای من
    ای کاش این پتنت نشه. همه شرکت ها بتونن تولیدش کنند
    تا هزینه نهایی برای مردم کمتر بشه

مطالب پیشنهادی