ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

tesla_model_3 (3)
خودرو

آلاینده تر از یک خودرو دیزلی؛ نتیجه تحقیق آلمانی ها روی تسلا مدل 3

بسیاری تصور می کنند خودروهای مجهز به پیشرانه های برقی پاک و دوستدار محیط زیست بوده و این دسته از وسایل نقلیه می توانند نقش قابل توجهی در پیشگیری از آلودگی هوا داشته باشند، با ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۰

بسیاری تصور می کنند خودروهای مجهز به پیشرانه های برقی پاک و دوستدار محیط زیست بوده و این دسته از وسایل نقلیه می توانند نقش قابل توجهی در پیشگیری از آلودگی هوا داشته باشند، با این حال تاکنون آلایندگی تسلا به شکل رسمی بررسی نشده بود.

اما تحقیق اخیری که توسط موسسه آلمانی Ifo انجام شده، این برداشت عمومی را تا حد زیادی خدشه دار می کند. نتایج این تحقیق نشان می دهد که هنگام تولید باتری خودروهای الکتریکی و حین شارژ کردن این مدل ها، احتمالا دی اکسید کربن زیادی آزاد می شود.

tesla_model_3 (2)

در بیانیه ای که موسسه Ifo منتشر کرده، آمده:

با در نظر گرفتن ترکیب فعلی انرژی آلمان و مقدار انرژی ای که صرف تولید باتری می شود، دی اکسید کربن تولید شده توسط خودروهای الکتریکی در بهترین حالت اندکی بالاتر از اتومبیل های دیزلی است.

محققان Ifo تخمین می زنند رانندگی با تسلا مدل 3 در آلمان، باعث آزاد شدن 156 الی 181 گرم دی اکسید کربن در هر کیلومتر می شود؛ در مقابل مرسدس بنز C220d که موتوری دیزلی دارد، در هر کیلومتر 141 گرم دی اکسید کربن از خود برجای می گذارد.

mercedes benz c220-821

با توجه به نتایج بدست آمده، ژرمن ها از قانون گذاران اروپا انتقاد کرده و خواستار حذف عبارت آلایندگی صفر برای اتومبیل های برقی هستند.

این مساله چندان هم بیراه نیست، چرا که نه تنها در طول مراحل ساخت اتومبیل های برقی میزان CO2 فراوانی تولید می شود، بلکه تقریبا در تمامی کشورهای اتحادیه اروپا الکتریسیته لازم برای شارژ این خودروها از انرژی کل که تا حد زیادی به سوخت های فسیلی وابسته اند، بدست می آید.

مساله حائز اهمیت دیگر اینکه Ifo تکنولوژی های دیگری مثل پیشرانه های هیدروژنی یا موتورهای درون سوز با سوخت متان سبز را جایگزین های بهتری می داند که البته قربانی گسترش خودروهای برقی شده اند.

Toyota Mirai hydrogen fuel station

هانس ورنر سین (Hans-Werner Sinn) مدیر اسبق Ifo و استاد دانشگاه دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ ادعا می کند تکنولوژی متان برای گذر از خودروهای گازسوز مجهز به موتورهای معمولی به موتورهایی که روزی تنها با متان استخراج شده از منابع انرژی عاری از CO2 کار خواهند کرد، ایده آل است، به همین جهت دولت فدرال آلمان باید از سایر تکنولوژی ها به اندازه ای برابر حمایت کند.

گفتنی است به غیر از Ifo، موسسه مشاوره ای Berylls Strategy Advisors نیز اکتبر گذشته با انتشار گزارشی اعلام کرد اتومبیل های الکتریکی آنگونه که تبلیغ می شوند، دوستدار محیط زیست نیستند. در این گزارش نیز آمده بود:

از چاه به چرخ، خودروهای الکتریکی واقعا وضعیت را بهبود نمی بخشند، زیرا تولید الکتریسیته – از جمله برای خودروهای برقی – در بیشتر کشورهای اروپایی به طور قابل ملاحظه ای به سوخت های فسیلی وابسته است.

Generated by pixel @ 2019-04-30T16:17:44.771722

دکتر یان بورگارد (Jan Burgard) یکی از مدیران Berylls در بیانیه ای گفته:

برای شرایط اقلیمی فرقی نمی کند که دی اکسید کربن از دهانه اگزوز خودرو بیرون بیاید یا زمان سوزاندن زغال سنگ برای تولید برق و باتری در جو آزاد شود.

ناگفته نماند آلمان پس از چین و ایالات متحده سومین کشور بزرگ تولید کننده اتومبیل های برقی به شمار می رود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • farhad sedri
    farhad sedri | ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸

    کاملا درست میگه، موتور دیزلی آلایندگی دی اکسید کربنی خیلی کمتری نسبت به موتورای احتراق داخلی یا کوره های نیروگاه ها دارن، ولی بزرگترین مشکلشون تولید مقادیر زیادی اکسید نیروژن هست که آلاینده اصلی شهرای بزرگه که علتشم احتراق در دماهای خیلی زیاده، جا داشت این دانشمندای آلمانی اثر تولید اکسید نیتروزن هم در نظر بگیرن

  • mansour47mbk
    mansour47mbk | ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸

    این مافیا خودروساز هاست... آینده برای خودرو های برقیه... و هوای پاک... مسلما در تولید خودرو های بنزینی هم دی اکسید تولید میشه... و اینکه کارخانه گیگافکتوری تقریبا تمام انرژی رو از پنل خورشیدی و باد می گیره

  • Ghazanfar Didindipour
    Ghazanfar Didindipour | ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸

    "خواستار حفظ عبارت" رو "خواستار حذف عبارت" بخوانیم دیگه؟

  • mohammad ghorbani
    mohammad ghorbani | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

    خواستار حفظ عبارت آلایندگی صفر برای اتومبیل های برقی هستند. منظور حذف هست فکر کنم.
    اینکه شماها برقو با زغال سنگ تولید میکنید که ربطی به ماشین برقی نداره! فعلا برقی بَدِ تا خودشون هم هروقت تمام برقی ساختن میگن برقی خوبه.

    • سعید علیپور
      سعید علیپور | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

      سلام. ممنون از دقت نظر شما محمد عزیز، بله اشتباه تایپی بوده، حذف درسته.

  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

    آلمان این تحقیقو منتشر نکنه کی منتشر کنه :)))

    • 7.62mm
      7.62mm | ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸

      ادعای مطرح شده کاملا درسته، فارغ از مطرح کننده‌.

مطالب پیشنهادی