ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ربات نرم
تکنولوژی

این ربات نرم مانند زالو از دیوار بالا می‌رود [تماشا کنید]

یک ربات نرم که با استفاه از شلنگ دوش حمام و دو فنجان مکنده ساخته شده می‌تواند مثل یک زالو با چسبیدن به سطوح خود را جابجا کند. این ربات که «LEeCH» نام گرفته (Longitudinally ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۰

یک ربات نرم که با استفاه از شلنگ دوش حمام و دو فنجان مکنده ساخته شده می‌تواند مثل یک زالو با چسبیدن به سطوح خود را جابجا کند.

این ربات که «LEeCH» نام گرفته (Longitudinally Extensible Continuum-robot inspired by Hirudinea) توسط محققانی از دانشکده مکانیک دانشگاه تویوهاشی ژاپن و دانشگاه کمبریج ساخته شده و نمونه‌ای از صنعت رو به رشد ربات‌ نرم منعطف و وفق پذیر است.

LEeCH نه تنها می‌تواند از دیوار بالا برود بلکه قادر است به سطوح افقی نیز تغییر موقعیت دهد. چنین قابلیتی LEeCH را به عنوان اولین ربات نرم با قابلیت حرکت آزادانه روی سطح دیوار تبدیل می‌کند.

چنین رباتی می‌تواند برای انجام وظایفی مثل معاینه ساختمان و تعمیر و نگهداری آن و همچنین انجام عملیات جستجو و نجات پس از حوادث مورد استفاده قرار بگیرد.

برای طراحی این ربات نرم دانشمندان توجه خود را معطوف به طبیعت کرده و به حرکت نرم‌تنانی مثل کرم، اختاپوس و آمیب‌ها نگاه کردند. به گفته سازندگان این ربات، حرکت چنین جاندارانی امن و وفق‌پذیر است و برای استفاده در محیط‌های مرکب مناسب است. آن‌ها عقیده دارند که این موجودات از تمام پتانسیلی که ساختار نرم بدنشان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد بهره‌برداری می‌کنند و این موضوع توانسته برای پیاده سازی چنین طرحی راه‌گشای آن‌ها باشد.

از طرفی پیاده‌سازی عملی لوله هایی که ساختار LEeCH را تشکیل می‌دهند از حمام کردن الهام گرفته شده است. یکی از محققان می‌گوید که در هنگام حمام کردن این ایده به ذهنش خطور کرد که با به دست گرفتن کنترل شلنگ دوش، قادر به ساخت رباتی خواهد بود که مثل یک موجود زنده حرکت کرده و جابجایی پویا داشته باشد.

چالش بعدی تیم سازنده ربات این خواهد بود که برای حرکت آن در سه بعد مکانیزمی بیابند، چرا که LEeCH  فعلا فقط قادر به حرکت در دو بعد است. همچنین باید به دنبال راه حلی برای کنترل پایداری ربات در زمان کشش بیشینه آن باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی