ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

توقف خودرو برای کنترل مدارک رانندگان توسط پلیس راهور ممنوع است

حسین رجبی با اشاره به ماده 9 رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال 1389 مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مطابق این ماده رانندگان موظفند، هنگام رانندگی گواهی نامه، کارت خودرو و بیمه نامه معتبر شخص ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰

حسین رجبی با اشاره به ماده 9 رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال 1389 مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مطابق این ماده رانندگان موظفند، هنگام رانندگی گواهی نامه، کارت خودرو و بیمه نامه معتبر شخص ثالث و برای خودروهایی که بیش از 5 سال از تولید آنان می‌گذرد و برگه معاینه فنی را به همراه داشته باشند و در صورت مطالبه مأموران راهنمایی و رانندگی آن را ارائه کنند.
در صورتی که هیچ یک از مدارک ذکر به همراه راننده نباشد ماموران راهنمایی و رانندگی می توانند تا زمان ارائه مدارک، خودرو را متوقف نمایند و در صورتی که یکی از مدارک فوق یا شناسنامه یا کارت شناسایی معتبر به همراه راننده باشد ماموران مذکور موظفند با اخذ مدرک مذکور و ارائه رسید بدون توقف وسیله نقلیه راننده را ملزم به ارائه سایر مدارک و استرداد مدرک اخذ شده نمایند.
وی اضافه کرد: مأموران پلیس در صورتی می‌توانند نسبت به کنترل مدارک رانندگان اقدام کنند که شاهد تخلف از سوی راننده بوده یا تحت تعقیب قضائی یا انتظامی باشد.

کنترل مدارک

رجبی یادآور شد: با توجه به صراحت ماده یاد شده، چنانچه مأموران راهور نسبت به توقیف خودروها برای کنترل مدارک در حالی که خودرو دارای سرعت مطمئنه بوده و راننده و سرنشینان نیز کمربند ایمنی داشته‌اند، اقدام کنند تا تخلف احراز شود، این اقدام می‌تواند نقض حقوق شهروندی تلقی شود.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان تاکستان تصریح کرد: مطابق ماده 570 قانون مجازات اسلامی نقض حقوق شهروندی جرم تلقی می‌شود، لذا به منظور پیشگیری از وقوع جرم برای شهروندان و حتی مأمورین، انتظار داریم مأموران راهور مانند گذشته نسبت به رعایت دقیق قانون یاد شده اقدام کنند.
هر کس بدون گواهینامه رسمی اقدام به رانندگی و یا تصدی وسایل موتوری که مستلزم داشتن گواهینامه مخصوص است، بنماید و همچنین هر کس به موجب حکم دادگاه از رانندگی وسایل نقلیه موتوری ممنوع باشد به رانندگی وسایل مزبور مبادرت ورزد برای بار اول به حبس تعزیری تا 2 ماه یا جزای نقدی تا 1 میلیون ریال و یا هر دو مجازات و در صورت ارتکاب مجدد به 2 ماه تا 6 ماه حبس محکوم خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • aliresa
    aliresa | ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸

    دیدن مردم خیلی عصبی هستن ترسیدن

  • Armin Khani
    Armin Khani | ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸

    یعنی باید باور کنم که اینا به حقوق شهروندا احترام میذارن؟

  • moslemzare
    moslemzare | ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸

    ارزش خوندن متن رو نداشت ولی خوشحالم ک دیگه پلیس مث ببر نمیپره جلو ماشین و خطر تصادف کم میشه

  • herogame
    herogame | ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸

    قانون خنده دار ترین چیزیه که تو این کشوره

مطالب پیشنهادی