ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آنتی‌بیوتیک
علمی

رودخانه‌های آسیا و آفریقا حاوی مقادیر خطرناکی از آنتی‌بیوتیک‌ها هستند

در یک تحقیق گسترده جهانی که به رهبری محققان دانشگاه یورک انجام شده است، صدها رودخانه در دنیا به منظور بررسی مقدار آنتی‌بیوتیک موجود در آن‌ها نمونه‌برداری شدند. نتیجه تحقیق نشان داد که در 65 ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۹ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۹

در یک تحقیق گسترده جهانی که به رهبری محققان دانشگاه یورک انجام شده است، صدها رودخانه در دنیا به منظور بررسی مقدار آنتی‌بیوتیک موجود در آن‌ها نمونه‌برداری شدند. نتیجه تحقیق نشان داد که در 65 درصد نمونه‌ها مقادیری آنتی‌بیوتیک وجود داشته و در بدترین حالت این مقدار به 300 برابر بیشتر از حد مجاز هم رسیده است.

اولین بار است که در یک تحقیق چنین آزمایش وسیعی در سطح جهانی روی رودخانه‌ها انجام می‌شود و مقدار موجود از 14 آنتی‌بیوتیک در 711 رودخانه‌ی 72 کشور جهان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

یکی از رهبران تحقیق، «John Wilkinson» در این باره گفته است:

تا به امروز عمده تحقیقات مرتبط با سنجش مقدار آنتی‌بیوتیک‌ها در محیط، در کشورهای اروپایی، آمریکا و جنوب چین انجام شده و تعداد محدودی آنتی‌بیوتیک را شامل می‌شد. بنابراین اطلاعات اندکی از مقدار این مواد در سایر دنیا در دست داشتیم.

از 711 نمونه‌ای که مورد بررسی قرار گرفت، 111 نمونه مقدار آنتی‌بیوتیک بیش از حد مجاز را نشان می‌دادند. این نمونه‌ها عمدتا از مناطق آسیا و آفریقا گرفته شده بودند. البته 8 درصد نمونه‌های اروپا و 15 درصد نمونه‌های آمریکای شمالی نیز مقادیری بیشتر از حد مجاز را نشان می‌دادند.

آنتی‌بیوتیک

«تری‌متوپریم» که برای درمان عفونت‌های مجاری ادرار برای بیماران تجویز می‌شود، در بیش از نیمی از نمونه‌ها پیدا شد. یکی از آلوده‌ترین نمونه‌ها از رودخانه‌ای در بنگلادش برداشته شد که مقدار آلودگی آنتی‌بیوتیکی آن بیش از 300 برابر حد مجاز این مواد مشاهده شد.

به گفته یکی از محققان انستیتوی پایداری محیط زیست یورک، این نتایج بسیار نگران‌کننده هستند و باید باعث هوشیار شدن انسان‌ها شوند. مهم‌ترین نگرانی که نتایج این تحقیق به وجود می‌آورد در ارتباط با پیشرفت تکامل باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک است.

به عقیده محققان، باید نقش محیط طبیعی در مشکل باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک جدی گرفته شود. حل این مشکل یک چالش عظیم پیش روی انسان می‌گذارد و نیاز به سرمایه‌گذاری و ایجاد زیرساخت‌های مناسب در زمینه دفع ضایعات و فاضلاب خواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی