ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Jaguar Land Rover’s Sensory Steering Wheel (2)
خودرو

آپشن جدید جگوار؛ فرمان حساس گرم شونده برای کمک به راننده در مسیریابی [تماشا کنید]

گرمکن فرمان یا فرمان گرم شونده یکی از آپشن هایی است که در خودروهای مدرن امروزی دیده می شود. این آپشن همانگونه که از نامش نیز مشخص است، وظیفه دارد با گرم کردن فرمان استفاده ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰

گرمکن فرمان یا فرمان گرم شونده یکی از آپشن هایی است که در خودروهای مدرن امروزی دیده می شود. این آپشن همانگونه که از نامش نیز مشخص است، وظیفه دارد با گرم کردن فرمان استفاده از آن را در روزهای سرد سال راحت تر کند. اما گروه جگوار لندرور اخیرا کاربرد دیگری را برای گرمکن فرمان متصور شده و قصد دارد با کمک این آپشن از میزان حواس پرتی رانندگان حین تردد در خیابان ها و مسیرهای پرترافیک بکاهد.

Jaguar Land Rover’s Sensory Steering Wheel

در این ایده که با مشارکت دانشگاه گلاسکو شکل گرفته، گرم شدن قسمت های خاصی از فرمان می تواند پیام های مختلفی را به راننده منتقل کند. برای مثال گرم شدن قسمت راست فرمان حاوی پیام گردش به سمت متناظر است.

ایده انگلیسی ها "فرمان حساس" (sensory steering wheel) نامگذاری شده و از طریق المان هایی که در دو طرف فرمان قرار دارند، پیاده سازی می شود. این المان ها قادر هستند به صورت آنی دمای فرمان را تا 6 درجه سانتی گراد کاهش یا افزایش دهند. البته دامنه تغییرات دمایی بر اساس سلیقه راننده قابل تنظیم است.

Jaguar Land Rover’s Sensory Steering Wheel (1)

جگوار لندرور معتقد است در صورت فراگیر شدن "فرمان حساس" رانندگان دیگر مجبور نخواهند بود هنگام استفاده از مسیریاب چشم از مسیر برداشته و به نمایشگر دیجیتال نگاه کنند. از این رو از تعداد حوادث و تصادفاتی که ناشی از حواس پرتی راننده هستند، کاسته خواهد شد.

بد نیست اشاره کنیم در کشوری مثل ایالات متحده 10 درصد از تصادفات مرگبار به دلیل حواس پرتی راننده رخ می دهد. طبق آمار 3,166 نفر از شهروندان آمریکایی در سال 2017 به این خاطر جان خود را از دست داده اند.

در کنار کمک به مسیریابی، فرمان حساس جگوار لندرور قادر است پیام های دیگری را به راننده منتقل کند. ایده پردازان بر این باور هستند که اعلان های مبتنی بر تغییرات دمایی فرمان، نسبت به اخطارهای صوتی یا لرزش ها کمتر باعث حواس پرتی راننده می شوند.

الکساندروس موزاکیتیس (Alexandros Mouzakitis) مدیر ارشد بخش تحقیقات الکتریکی جگوار لندرور توسعه فرمان حساس را نتیجه در اولویت قرار داشتن فاکتور ایمنی دانسته و افزوده مهندسین این گروه در راستای دستیابی به آخرین تکنولوژی ها و زمینه سازی ورود به عصر اتومبیل های خودران به طور مداوم در تلاش خواهند بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • AtMan
    AtMan | ۱۱ خرداد ۱۳۹۸

    خیلی شرکت جگوار رو دوست دارم واقعا ماشین های خوبی داره و این اپشن هم به نظرم خیلی میتونه خوب باشه امید به روزی که ماهام بتونیم ماشین های با کیفیت و بروز رو سوار بشیم

مطالب پیشنهادی