ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مالیات شرکت های تکنولوژی
تکنولوژی

فرار مالیاتی شرکت های بزرگ تکنولوژی سخت تر می شود

غول های تکنولوژی همین حالا هم در اروپا با قوانین مالیاتی درگیر هستند، اما به نظر حرکت هماهنگی در جریان است تا مالیات شرکت های تکنولوژی افزایش یابد. به گزارش رویترز، گروه G20 درصدد تدوین ...

پویا حامدی
نوشته شده توسط پویا حامدی | ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۰

غول های تکنولوژی همین حالا هم در اروپا با قوانین مالیاتی درگیر هستند، اما به نظر حرکت هماهنگی در جریان است تا مالیات شرکت های تکنولوژی افزایش یابد. به گزارش رویترز، گروه G20 درصدد تدوین قوانینی عمومی است که از طریق آن ها راه های فرار مالیاتی شرکت هایی چون اپل، گوگل، فیسبوک و آمازون بسته شود.

احتمالا یک سطح جهانی حداقلی برای مالیات شرکت های تکنولوژی در نظر گرفته شود

از جمله این اتفاقات می توان به از متهم شدن کمپانی هایی چون اپل به فرار مالیاتی گسترده و بدهی 5.4 میلیارد دلاری گوگل و فیسبوک به اتحادیه اروپا اشاره کرد. همین چند ماه پیش هم بود که اپل حاضر شد مالیات های 15 میلیارد دلاری و نیم میلیارد یورویی خود به ایرلند و فرانسه را پرداخت کند.

انتقادات بسیاری متوجه این شرکت ها و برخی کمپانی های دیگر است، زیرا سودشان را به سمت کشورهایی هدایت می کنند که نرخ مالیات بسیار پایینی دارند؛ این اقدام از نظر بسیاری افراد ناعادلانه است. البته اعمال این قانون ها کار را برای کشورهایی چون ایرلند برای جذب سرمایه چنین شرکت هایی سخت می کند. ایرلند مدت هاست به علت ضریب مالیات ناچیزش بهشت کمپانی های تکنولوژی محسوب می شود.

با وجود اینکه جزییات این قوانین هنوز منتشر نشده به نظر با راهکاری متشکل از دو ستون اصلی روبرو هستیم. به گفته وزیر اقتصاد ژاپن که ریاست این دیدارها را بر عهده داشت هر دو این ستون ها باید هم زمان اجرایی شوند تا قوانین جدید کارامد واقع شوند.

مالیات شرکت های تکنولوژی

ستون اول جدا کردن حق مالیات یک شرکت در مکان هایی که در آن ها حضور دارد و در آن ها محصولاتش را به فروش می رساند است؛ و اگر شرکت ها باز هم موفق به پیدا کردن راهی برای انتقال سودهایشان به مکان هایی با مالیات بسیار کم بشوند، یک مالیات جهانی حداقلی بر آن ها اعمال خواهد شد.

البته تصویب این سطح حداقلی هم می تواند منجر به پرداخت های مالیاتی بسیار سنگین تری از سوی این شرکت ها شود. اگرچه ممکن است مانند گذشته شاهد اعتراضاتی از سمت غول های تکنولوژی باشیم، اما بعید است چنین اقداماتی به جایی برسند. بسیاری جوامع از اینکه کمپانی های بزرگ تکنولوژی در حال درآمد زایی از شهروندانشان بدون بازپرداخت هزینه اند گلایه دارند؛ و احتمالا بدون بالا رفتن تعرفه های مالیاتی راضی نخواهند شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی