ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نحوه حمایت از استارت آپ‌ها توسط صندوق نوآوری و شکوفایی تشریح شد

معاون توسعه «صندوق نوآوری و‌ شکوفایی» امروز در یک نشست خبری اعلام کرد که این صندوق در سال جاری قصد حمایت گسترده از استارت‌آپ‌ها را دارد. به گزارش دیجیاتو «سیاوش ملکی‌فر» در این نشست اعلام ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۱۷

معاون توسعه «صندوق نوآوری و‌ شکوفایی» امروز در یک نشست خبری اعلام کرد که این صندوق در سال جاری قصد حمایت گسترده از استارت‌آپ‌ها را دارد.

به گزارش دیجیاتو «سیاوش ملکی‌فر» در این نشست اعلام کرد که در سال ۹۸، مبلغ ۲۶۹ میلیارد تومان تسهیلات از طریق ۱۸ صندوق پژوهش فناوری برای اعطای به استارت‌آپ‌ها در نظر گرفته شده است. به گفته او صندوق نوآوری و شکوفایی بر اعطای این تسهیلات نظارت دارد و به زودی گزارش کاملی در این رابطه منتشر خواهد شد تا مشخص شود که مبالغ چطور و به چه شکل به این مجموعه ها داده شده است.

بسته حمایتی از شتابدهنده های دانش بنیان

ملکی فر از بسته حمایتی از شتابدهنده های دانش بنیان نیز رونمایی کرد؛ بسته‌ای که در آن مواردی چون تامین استقرار، تامین تجهیزات فنی، خدمات توانمند سازی و مسائلی از این دست وجود دارد:

«به عنوان مثال ۷۰درصد هزینه راه‌اندازی یا بازسازی محل استقرار آنها را چه در خرید محل و یا رهن محل تا ۵ سال را تقبل می‌کنیم آن هم بدون وثیقه. همانطور که می‌دانید بسیاری از این مجموعه‌ها در کارخانه‌های قدیمی و یا سوله‌های قدیمی استقرار پیدا کرده‌اند که نیازمند بازسازی و یا تامین تجهیزات فنی هستند که در این مورد هم تسهیلات با بهره کم و نرخ ترجیحی به آنها اعطا خواهد شد.»

به گفته ملکی‌فر، صندوق نوآوری و شکوفایی با شهرداری‌های تهران و یزد هم صحبت‌هایی کرده تا بتواند از پتانسیل مکان‌هایی بلااستفاده که در اختیار آنهاست، استفاده کند.

بسته حمایتی از شتابدهنده های دانش بنیان

او همچنین رویکردهای صندوق نوآوری در توسعه اکوسیستم استارت‌آپی و وارد کردن بازیگران بزرگ صنعتی به این اکوسیستم اشاره کرد و گفت:

«بازسازی و کمک به شکل گیری بازار داخلی، توسعه صادرات دانش بنیان، توسعه ذخیره ارزش و شبکه تامین دانش بنیان، مشارکت شرکت‌های بزرگ و فعال در توسعه فناوری از جمله این موارد هستند. مثلا در نظر داریم شرکت‌های خودروسازی یا فولاد مبارکه و شرکت‌هایی از این قبیل که در ابعاد بسیار بزرگی در کشور فعال هستند را به جامعه استارت آپی وصل کنیم و آنها را وارد اکوسیستم کنیم.»

از سوی دیگر موضوع خدمات توانمندسازی که زیرمجموعه‌های مختلفی مانند مشاوره، آموزش، پیش شتبادهی، تامین فضای رویداد شتابدهنده نیز دارد نیز مورد بحث قرار گرفت. ملکی فر در پاسخ به دیجیاتو مبنی بر اینکه آیا این بخش از تسهیلات در حقیقت همان منتورینگ است و این موضوع بر عهده چه کسی است، گفت:

«در حقیقت همان منتورینگ را انجام می‌دهیم. تیم‌ها می‌توانند هم به طبقه سوم سازمان ما مراجعه کنند و از گروه‌های مشاوره قوی و برتر کشور که در اینجا مستقر هستند این خدمات را بگیرند و هم اینکه در برخی مواقع ما کمک هزینه کلاس‌ها و ورکشاپ‌های کاربردی را برای تیم‌ها مهیا می‌سازیم.»

معاون توسعه صندوق نوآوری و‌ شکوفایی ضمن اشاره به تحریم‌ها تاکید کرد که تیم‌های دانش بنیان می‌توانند در خلال این تحریم‌ها راهکارهای خوبی برای صادرات پیدا کنند و در این راه صندوق نیز کنار آنهاست. ملکی فر اذعان دارد تقویت پایگاه‌های صادراتی از جمله اقداماتی است که آنها در این راه انجام داده‌اند و تاکنون در کشورهایی مثل ترکیه، آذربایجان و چین این کار را انجام داده‌اند.

او همچنین اعلام کرد که اعطای وام‌ بلاعوض ۶۰ میلیون تومانی برای شرکت در نمایشگاه های خارجی، ۱۰ میلیون تومانی برای بازدید از نمایشگاه های بین المللی و ۴۰ میلیون تومانی برای تقویت پایگاه‌های صادرات از جمله این تسهیلات هستند.

چگونه از صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات دریافت کنیم؟

بسته حمایتی از شتابدهنده های دانش بنیان

معاون توسعه صندوق نوآوری و‌ شکوفایی درباره نحوه چگونگی دریافت این خدمات و تسهیلات از صندوق نیز به دیجیاتو گفت:

«هر شرکت دانش بنیان یک کد شناسه دارد که توسط آن می‌تواند در سامانه غزال وارد شود. البته این کد در صورتی در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌گیرد که پیش‌تر توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری احراز هویت شده باشند. تمامی درخواست‌ها اعم از مالی (وام و تسهیلات) و غیرمالی (توانمندسازی) از این پورتال ثبت شده و به دست ما می‌رسد. پس از آن مراحل قانونی باید طی شود که معمولا به دو صورت است: دریافت خدمات از کارگزار یا به شکل مستقیم. در مسیر کارگزاری، شرکت بعد از تایید می‌رود پیش کارگزاری که ما معرفی کردیم و خدمت مربوطه را از آن کارگزار دریافت می‌کند. در صورت دریافت مستقیم هم شرکت می‌تواند خودش از هرجا که خواست این خدمات را دریافت کند و در پروسه پرداخت هزینه‌ها قرار بگیرد.»

ملکی فر باور دارد که شرکت‌های دانش بنیان بسته به اندازه خودشان تسهیلات مختلفی می‌خواهند. او تاکید دارد که شرکت‌های کوچک تسهیلات بلاعوض لازم دارند و شرکت‌های کمی بزرگتر نیازمند سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر (VC) هستند و شرکت‌های در ابعاد بزرگ نیز وام را دوست دارند: «نباید اینگونه باشد که همه شرکت‌ها را به سمت سرمایه‌گذاری خطر پذیر سوق دهیم.»

روند اعطای تسهیلات سریع‌تر شده است

ملکی فر همچنین با پذیرش انتقاداتی که نسبت به دیر پرداخت شدن برخی تسهیلات می‌شود توضیح داد:

«ما تدابیری برای این کار اندیشیده‌ایم و مساله تا حد زیادی حل شده است. پیش‌تر اینگونه بود که شرکت‌های دانش بنیان با نیازهای مختلف و درخواست‌های گوناگون وارد یک فرآیند می‌شدند. در حال حاضر اما درخواست‌ها و شرکت‌ها را به سه سطح تقسیم کردیم: درخواست‌های کوچک که از طریق خط اعتباری در درست ۱۸ صندوق پژوهش و فناوری رسیدگی خواهد شد و ۹۰۱ میلیارد تومان برای این کار اختصاص داده شده است. بسیاری از این صندوق‌ها در شهرستان‌ها مستقر هستند و جنبه تخصصی دارند.»

ملکی فر در ادامه به دو نوع درخواست دیگر اشاره می‌کند: «درخواست‌های بزرگ که تسهیلات بانکی دریافت می‌کنند؛ از بانک‌هایی که با ما تفاهمنامه دارند مانند بانک آینده، سینا و تجارت و غیره که در طبقه پنجم سازمان مستقر هستند و زودتر پاسخ شرکت‌ها را می‌دهند. در نهایت سطح سوم است که از سوی خود صندوق نوآوری و شکوفایی صورت می‌گیرد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی