ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

حذف ساعت
علمی

جزیره ای در نروژ به نخستین شهر بدون ساعت جهان بدل می شود

ساکنان جزیره ای در نروژ، جایی که خورشید در ۶۹ روز از سال غروب نمی کند، قصد دارند زمان را کنار بگذارند و با حذف ساعت ضمن منعطف کردن تحصیل و کار، بیشترین بهره را ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

ساکنان جزیره ای در نروژ، جایی که خورشید در ۶۹ روز از سال غروب نمی کند، قصد دارند زمان را کنار بگذارند و با حذف ساعت ضمن منعطف کردن تحصیل و کار، بیشترین بهره را از روزهای طولانی تابستان ببرند.

مردمان جزیره Sommaroey جنبشی را برای خلاص شدن از ساعات سنتی کار و اندازه گیری قراردادی زمان راه اندازی کرده اند تا در بازه زمانی ۲۸ اردیبهشت (۱۸ می) تا ۴ مرداد (۲۶ جولای) که خورشید در آن غروب نمی کند دیگر در بند جداول زمانی از پیش تعریف شده برای مناسبات خود نباشند.

تابستان ها خورشید در این جزیره غروب نمی کند و زمستان ها شهر در تاریکی مطلق قرار دارد

Kjell Ove Hveding یکی از ساکنان این جزیره برای عملیاتی کردن این طرح در ماهی که گذشت با یکی از قانونگذاران نروژ دیدار کرد و درخواست خود برای حذف زمان در این منطقه که به امضای ده ها نفر از ساکنان جزیره رسیده بود را با وی در میان گذاشت. او اظهار داشت که همه تلاشش را برای از میان برداشتن موانع قانونی این کار انجام می دهد.

Sommaroey در شمال مدار شمالگان زمین قرار دارد و از ماه نوامبر (حدودا آبان ماه) تا ژانویه (اوایل بهمن ماه) در تاریکی مطلق فرو می رود. حالا ساکنان آن تلاش دارند با ایجاد یک منطقه بدون زمان زندگی در تابستان ها و زمستان ها را خصوصا برای کارمندان و دانش آموزان راحت تر کنند و فرصتی را برای آنها فراهم کنند تا بیشترین استفاده را از فصل تابستان ببرند.

حذف ساعت

Hveding در توضیحاتش پیرامون این طرح چنین گفت:

اینکه ساعتی وجود نداشته باشد راهکاری فوق العاده است اما احتمالا جزیره ما کاملا هم بدون زمان نمی شود چراکه در این صورت شرایط پیچیده ای به وجود می آید. با این حال عامل زمان را در دستور کار خود قرار داده ایم و احتمالا انعطاف پذیری بیشتری در این زمینه برایمان به وجود می آید تا خود را با روشنایی روز وفق دهیم.

هدف دیگر ما ایجاد آرامش برای مردم است. خود من افرادی را دیده ام که از نظر زمانی تحت فشار قرار داشته اند و دچار استرس شدید شده اند.

این جزیره که در غرب ترومسوی قرار گرفته ۳۵۰ نفر جمعیت دارد و ماهیگری و توریسم اصلی ترین صنایع آن را تشکیل می دهند. سال گذشته و بعد از آنکه طرح مشابه پیشنهادی یکی از شهروندان فنلاندی توانست ۷۰ هزار امضا به دست بیاورد، مقامات این کشور درخواست خود برای خروج از معاهده اروپا در رابطه با جلو کشیدن ساعت ها در تابستان را تسلیم اتحادیه اروپا کردند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی