ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سوپر کامپیوتر
تکنولوژی

سوپر کامپیوترهای چین آخرین قربانی تحریم‌های آمریکا

دولت ترامپ با اعمال تحریم های جدید روند توسعه سوپر کامپیوترهای چینی با کاربرد احتمالی در صنایع نظامی را مختل کرده است. طی چند سال گذشته چین و آمریکا درگیر رقابت شدید در حوزه توسعه ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱ تیر ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰

دولت ترامپ با اعمال تحریم های جدید روند توسعه سوپر کامپیوترهای چینی با کاربرد احتمالی در صنایع نظامی را مختل کرده است.

طی چند سال گذشته چین و آمریکا درگیر رقابت شدید در حوزه توسعه ابررایانه های قدرتمند بوده اند. اژدهای زرد به لطف Sunway TaihuLight با ظرفیت ۹۳ پتافلاپس تا مدتی صدرنشین این رقابت بود اما آمریکایی ها سال گذشته غول سامیت با ظرفیت ۲۰۰ پتافلاپس یا ۲۰۰ کوادریلیون محاسبه در ثانیه آن را پشت سر گذاشت.

احتمال استفاده از سوپر کامپیوتر چینی در صنایع نظامی و موشکی وجود دارد

یانکی ها به همین جا بسنده نکرده و با تکیه بر بازوی تحریم در پی زمین‌گیر کردن کمپانی های توسعه دهنده سوپر کامپیوتر بعدی این کشور هستند. وزارت بازرگانی آمریکا با صدور تحریم های تازه پنج توسعه دهنده اصلی ابررایانه چینی را از دسترسی به فناوری های آمریکایی منع کرده است.

قوانین جدید حاکی از این است که فعالیت شرکت Sugon، سه کمپانی وابسته به آن و موسسه فناوری محاسباتی Wuxi Jiangnan بر خلاف امنیت ملی یا منافع سیاست خارجی ایالات متحده است و برای خرید قطعات و فناوری از شرکت های آمریکایی باید صلاحیت خود را اثبات کنند.

این شرکت ها در حال کار روی نسل بعدی سوپر کامپیوتر چینی هستند که ظاهرا ۵ برابر سامیت آمریکایی ها (۱۰۰۰ کوادریلیون یا یک کوینتیلیون محاسبه در ثانیه) سرعت دارد. بر اساس گزارش وال استریت ژورنال این توان محاسباتی برای توسعه سلاح های هسته ای، رمزنگاری، دفاع موشکی و غیره کاربرد دارد و همین مساله آمریکایی را نگران کرده است. سوپر کامپیوتر

تحریم های وزارت بازرگانی آمریکا هرچند کمپانی های چینی را با مشکل مواجه می کند اما شرکت های آمریکایی از جمله انویدیا و اینتل هم به واسطه داد و ستد گسترده با شرکت Sugon از اثرات آن در امان نمی ماند.

بر اساس جدیدترین رده بندی دو سوپر کامپیوتر آمریکایی به نام های سامیت با ۲.۴ میلیون هسته پردازشی و سیرا با ۱.۶ میلیون هسته پردازشی، پردازنده های IBM Power9 و چیپ های شتاب دهنده انویدیا تسلا V100 صدرنشین جدول ۵۰۰ گانه قدرتمندترین ابرکامپیوترهای دنیا هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱ تیر ۱۳۹۸

    ایول? ?

مطالب پیشنهادی