ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

زنبورهای فضایی ناسا برای پرواز آماده می‌شوند [تماشا کنید]

اولین گروه سه تایی از ربات‌های فضایی پرنده با نام Astrobee قرار است در ایستگاه فضایی بین‌المللی به پرواز دربیایند. دو ربات از این گروه چند ماه قبل به ایستگاه فضایی فرستاده شدند و حالا با ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۳ تیر ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۹

اولین گروه سه تایی از ربات‌های فضایی پرنده با نام Astrobee قرار است در ایستگاه فضایی بین‌المللی به پرواز دربیایند. دو ربات از این گروه چند ماه قبل به ایستگاه فضایی فرستاده شدند و حالا با رسیدن سومین ربات، قرار است در کارهایی مثل آزمایشات علمی و خانه‌داری به فضانوردان ایستگاه کمک کنند.

اولین Astrobee که قرار است از این گروه به پرواز دربیاید Bumble نام دارد و دوتای دیگر با نام‌های Honey و Queen بعدا پرواز خواهند کرد. در حال حاضر فضانوردان مشغول آزمایش قابلیت‌های مسیریابی این ربات‌ها هستند تا در نهایت بتوانند از آن‌ها برای انجام کارها استفاده کنند.

از آنجایی که GPS در فضا کاربرد چندانی ندارد، این ربات‌ها از یک سیستم موقعیت‌یابی بر پایه دوربین استفاده می‌کنند. در واقع با نگاه به اطراف و مقایسه آن با یک نقشه مرجع از داخل ایستگاه فضایی قادر خواهند بود مسیر درست را تشخیص دهند. با توجه به اینکه در ایستگاه فضایی جاذبه وجود ندارد، Astrobee می‌تواند در هر جهتی حرکت کرده، سر جای خود بچرخد و با استفاده از پروانه‌های تعبیه شده مانور بدهد.

با این اوصاف تست‌های اولیه به منظور بررسی عملکرد درست سیستم مسیریابی دوربینی این ربات بود که در آن یکی از فضانوردان ربات را به صورت فیزیکی در ایستگاه حرکت می‌داد. آزمایش‌های بعدی شامل بررسی قابلیت پاسخگویی ربات به دستورهای حرکتی می‌شد. مثلا به ربات دستور داده می‌شد تا چند سانتی‌متر به جلو حرکت کند یا 45 درجه به راست بچرخد. به گفته ناسا آزمایشات حرکتی پیچیده بعدی هم در راه هستند.

در نهایت وقتی از عملکرد حرکتی درست این ربات‌ها اطمینان حاصل شد کارهایی مثل بررسی تجهیزات و رسیدگی به اقلام و وسایل به عهده این ربات گذاشته می‌شود. علاوه بر این وظایف، کنترل این ربات از روی زمین هم امکان‌پذیر است تا Astrobee  بتواند در انجام آزمایش‌های علمی کمک کرده و برای بررسی سیستم‌های ایستگاه فضایی مورد استفاده قرار بگیرد.

ربات‌های فضایی

طراحی ربات‌های پرنده با درنظر داشتن اصل انعطاف‌پذیری انجام شده است. سه مخزن روی آن‌ها قرار گرفته تا ابزار و تجهیزات مختلف برای استفاده ربات در آن قرار بگیرد. مثلا این مخزن‌ها می‌توانند محلی برای قرارگیری یک بازوی رباتیک باشند تا Astrobee برای برداشتن وسایل و کارهای مختلف دیگر از آن استفاده کند.

طراحی نرم‌افزاری ربات‌های فضایی ناسا هم به صورت متن باز انجام شده تا متخصصان رباتیک بتوانند در این پروژه مشارکت کرده و قابلیت‌‌های جدیدی برای آن توسعه دهند.

در محموع به نظر می‌رسد پروژه ربات‌های فضایی ناسا بتواند تجربه خوبی برای ماموریت سفر به ماه و مریخ باشد. در چنین ماموریت‌هایی ربات‌های پرنده می‌توانند وظایف زیادی را به عهده گرفته و بازدهی کارها را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی