ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پرونده الکترونیکی نظام سلامت در کشور آغاز به کار کرد

رئیس‌جمهور امروز با حضور در رصدخانه اطلاعات نظام سلامت کشور مستقر در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دستور آغاز استقرار «پرونده الکترونیک نظام سلامت» در کشور را صادر کرد. «حسن روحانی» پرونده الکترونیک نظام ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۴ تیر ۱۳۹۸ | ۱۶:۴۰

رئیس‌جمهور امروز با حضور در رصدخانه اطلاعات نظام سلامت کشور مستقر در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دستور آغاز استقرار «پرونده الکترونیک نظام سلامت» در کشور را صادر کرد.

«حسن روحانی» پرونده الکترونیک نظام سلامت را یکی از وعده‌های دولت در زمینه حقوق شهروندی و دولت الکترونیکی خواند و تاکید کرد که این پرونده می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های درمان شود:

«این موضوع آغاز گام دوم تحول نظام سلامت در کشور است و  اقدامی ارزشمند هم برای پزشکان خواهد بود و هم برای انجام تحقیقات در آینده  و پیشگیری از مواردی خواهد بود که موجب بروز بحران در حوزه سلامت می‌شود.»

پرونده الکترونیک سلامت، مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعات مربوط به رخدادهای سلامت مردم از پیش از تولد تا هنگام مرگ است که در بستر الکترونیکی امن ذخیره می‌شود. دسترسی به بخشی از این اطلاعات در هر مکان و زمان منحصراً در اختیار و مالکیت صاحب پرونده و تنها در صورت اجازه فرد و با رعایت قواعد محرمانه و حریم خصوصی در اختیار نظام سلامت به صورت تجمیعی و اشخاص مجاز قرار خواهد گرفت.

پرونده الکترونیک نظام سلامت

وزیر ارتباطات کشورمان نیز پس از مراسم امروز در توییتی تاکید کرد که سلامت الکترونیکی بناست که زندگی مردم را تسهیل کند و سلامت کشور را بهبود ببخشد: «با تبریک به وزیر محترم بهداشت و همکارانشان که باید اطمینان داشته باشند از امروز تحت برخی فشارها قرار می‌گیرند و باید استقامت کنند.»

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات «رضا باقری اصل» نیز در همین راستا تاکید کرده که حوزه سلامت فقط مربوط به وزارت بهداشت و فقط محدود به بحث درمان نیست. او اعلام کرده که این موضوع یکی از پرهزینه‌ترین بخش‌های دولت الکترونیک بوده است:

«ما در دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات، نظام سلامت الکترونیک را در تحقق چند پروژه کلیدی می‌بینیم. ریل‌گذاری که در این حوزه انجام‌گرفته معطوف می‌شود به چهار پروژه بزرگ شامل «پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان»، «استحقاق سنجی»، «نسخه الکترونیک» و «رسیدگی الکترونیکی به اسناد پزشکی». البته در کنار آن نظام ارجاع و حذف دفترچه بیمه و چند پروژه دیگر هم تعریف‌ شده است و دبیرخانه تلاش می‌کند موضوع مهم صیانت از داده‌های افراد را نیز در این طرح در نظر گرفته و با همکاری نهادهای مسئول، نظام سلامت الکترونیکی، ناقض حفظ حریم خصوصی و داده‌های حساس سلامت نشود.»

باقری اصل با بیان اینکه مراکز خدمت دهنده حوزه سلامت در پرونده الکترونیک سلامت دارای سه سطح است افزود: «سطح یک را در روستاها به‌عنوان خانه بهداشت و در شهرها به‌عنوان مراکز بهداشت می‌شناسیم. سطح دو کلینیک‌ها، پاراکلینیک‌ها، مطب‌ها، پزشکان متخصص، داروخانه‌ها و مراکز تصویربرداری هستند و سطح سه هم به بخش بستری در بیمارستان‌ها مربوط می‌شود. در پرونده الکترونیک سلامت داده‌های این سه سطح به یکدیگر متصل می‌شوند.»

باقری اصل باور دارد که پروژه‌ سلامت الکترونیک باید برون سپاری شود: «بنابراین پیشنهاد ما این است که در تمامی حوزه‌های چهار پروژه سلامت الکترونیک شامل «پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان»، «استحقاق سنجی»، «نسخه الکترونیک» و «رسیدگی الکترونیکی به اسناد پزشکی» وزارت بهداشت گامی فراتر از حوزه مقررات گذاری نگذارد و وارد حوزه تصدی‌گری نشود.»

در حال حاضر ۴۴ دانشگاه کشور (با پوشش جمعیتی ۸۵ درصد جمعیت کشور) نظام ارجاع الکترونیک مرحله آزمایشی عبور کرده است. بدین معنا که زنجیره خدمات استعلام هویت استحقاق سنجی و شناسایی همپوشانی بیمه‌ای ارجاع الکترونیک از سطح یک به سطوح دو و سه ،نوبت گیری الکترونیک، نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک کامل شده و همه اطلاعات سلامت شهروندان در نظام پرونده الکترونیک سلامت شهروندان ذخیره می‌شود.

سامانه‌های پایه پرونده الکترونیک سلامت در همه مراکز بهداشتی کشور پیاده و نزدیک به ۹۰ درصد جمعیت کشور تحت پوشش این خدمات هستند.

پرونده الکترونیک نظام سلامت

پرونده الکترونیک سلامت دو حوزه کارکرد دارد. حوزه اول افزایش کیفیت خدمات سلامت و حوزه دوم به بحث نظارتی و سیاست‌گذاری حوزه بهداشت، درمان و سلامت کشور بازمی‌گردد که متولیان این حوزه می‌توانند با جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل و ارزیابی آن نسبت به روندهای معالجه و درمان اشراف بهتری پیدا کنند.

برقراری امکان نوبت دهی الکترونیک و صرفه جویی قابل توجه در در وقت و هزینه، شناسایی همپوشانی های بیمه‌ای پیش از دریافت خدمت در سطح کل کشور،جلوگیری از هدر رفت منابع، کاهش خطا در نسخه نویسی، کاهش خطا در تفسیر نتایج آزمایش ها و تصاویر تشخیصی، کاهش نسخه‌ها و آزمایش‌های تکراری، جمع آوری داده‌های سلامت، یکپارچه سازی و تجمیع اطلاعات امکان رصد شاخص‌های کلان سلامت و ارزیابی عملکرد هر یک از حوزه‌های متنوع اجرایی در قالب داشبوردهای مدیریتی و بهبود نظارت بر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی از جمله نتایج و دستاوردهای این طرح است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی