ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پلمب شدن دو واحد استخراج رمز ارز در یزد

اواخر خرداد ماه ابلاغیه ای از شرکت توانیر منتشر شد که خبر از درخواست قطع برق فارم های استخراج رمز ارز توسط شرکت های برق منطقه ای می داد. به تازگی استخراج ارزهای مجازی در ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۸ تیر ۱۳۹۸ | ۱۶:۱۵

اواخر خرداد ماه ابلاغیه ای از شرکت توانیر منتشر شد که خبر از درخواست قطع برق فارم های استخراج رمز ارز توسط شرکت های برق منطقه ای می داد. به تازگی استخراج ارزهای مجازی در مساجد خبر ساز شد و در روزهای اخیر هزار دستگاه تولید رمز ارز در یزد ضبط شدند.

نرخ ارزان برق در ایران توجه بسیاری از سرمایه گذاران داخلی و خارجی حوزه استخراج رمز ارزها را جلب کرده. همین موضوع موجب شده فشار مضاعفی بر شبکه برق رسانی کشور وارد شود و همزمان با افزایش مصرف برق در تابستان شرایط حاد تری رقم بخورد. برآورد می شود که استخراج هر واحد بیت کوین، برقی معادل با 24 واحد مسکونی در سال مصرف می کند.

اخیراً خبرهایی از استخراج رمز ارز در مساجد به گوشی می رسد و یک تصویر منتسب به یک مجموعه استخراج رمر ارز در یک مسجد هم منتشر شده است. حجت‌الاسلام ذاکر، سخنگو و معاون فرهنگی سازمان امور مساجد اما در گفت‌ و گو با «شهروند» این موضوع را تکذیب کرده:

«ما نظارت قوی بر روی وضع عملکرد مساجد داریم و در صورتی که این موضوع صحت داشت، حتما از آن مطلع می‌شدیم؛ البته این خیلی موضوع تازه‌ای است و نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.»

تصویری از یک فارم بیت کوین که در فضای مجازی دست به دست می شود. دیجیاتو صحت تصویر را تأیید یا رد نمی کند.

محسن ولیئی، معاون امور اجرایی مساجد هم در مورد تصویر منتشر شده به «شهروند» می‌گوید: «اصلا ما این عکس را ندیده‌ایم و خیلی هم بعید است که کسی از امکانات مسجد برای این کارها استفاده کند؛ چون این‌طور نیست که هر کس هر کاری دلش خواست بتواند در مساجد انجام دهد». ولیئی احتمال اتفاق افتادن چنین موضوعی را بسیار کم می داند و خبر از تحقیق در مورد آن می دهد:

«اگر حتی در حد یک مورد هم صحت داشته باشد، معاون حقوقی امور مساجد قطعا به آن ورود خواهد کرد؛ چون به هیچ‌وجه استفاده از امکانات مسجد برای درآمدزایی به این شکل حتی اگر قرار باشد این درآمد صرف امور خیریه یا اهداف و برنامه‌های مسجد شود، از نظر قانونی، شرعی و اخلاقی درست نیست. بنابراین ما این موضوع را حتما پیگیری قضائی می‌کنیم».

خبرگزاری صدا و سیما هم از کشف هزار دستگاه ماینر ارز دیجیتال در دو مزرعه تولید رمز ارز با مصرف کل یک مگاوات خبر داده است. به گفته «محمد حسین رحیمی زاده» معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد دستگاه هایی که به این منظور استفاده شده قاچاق بوده و متخلفان در پوشش دو کارخانه تعطیل شده و با تعرفه برق صنعتی اقدام به تولید رمز ارز می کردند.

استخرا ج رمز ارز
تصویری از مرکز استخراج رمز ارز در کارخانه ای متروکه در یزد

«همایون حائری» معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو در خرداد ماه اعلام کرده بود که با توجه به گسترش فارم‌های ماینینگ، «اگر رشد مصرف ادامه پیدا کند وزارت نیرو ناگزیر به ایجاد تعرفه صادراتی برق، برای استخراج کنندگان بیت کوین خواهد بود». حائری با اشاره به محدودیت در صنعت برق و قیمت ارزان آن افزوده بود که گروهی در حال سوءاستفاده از برق ارزان برای ماینینگ هستند.

«امیر ناظمی» رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران و معاون وزیر ارتباطات نیز در گفتگو با دیجیاتو با اشاره به اینکه ماینینگ صنعت است، استفاده برق ارزان برای آن را نوعی سوءاستفاده دانسته بود و اعتقاد داشت تعرفه برای ماینینگ باید تغییر کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • 4nti_mage
    4nti_mage | ۹ تیر ۱۳۹۸

    و بازم ایران قربانی احمق هایی که تو مجلس نشسته و بدون هیچ نظری و هیچ کاری پول می‌گیرند ، به جای کنترل و رشد این صنعت نو ظهور ، داریم تحریمش میکنیم ، اونم پولی رو که آینده ایی روشن داره ، اگر یه قانون گذاری درست بشه در مورد ماینر ها ، ما دیگه اینقدر عذاب نمی کشیم .
    کلا ایران همینه هر چیز نو ظهوری رو هیولا میدونه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی