ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گرمایش زمین

حتی با متوقف کردن کامل ساخت تجهیزات انسانی، باز هم کره زمین گرم‌تر خواهد شد

روند گرمایش زمین به جایی رسیده که حتی اگر همین حالا انسان ساخت نیروگا‌ه‌های برق، کارخانه‌ها و خودروها را متوقف کند باز هم در آستانه افزایش 1.5 درجه‌ای دمای زمین خواهیم بود. پیش‌بینی می‌شود که ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۱۱ تیر ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

روند گرمایش زمین به جایی رسیده که حتی اگر همین حالا انسان ساخت نیروگا‌ه‌های برق، کارخانه‌ها و خودروها را متوقف کند باز هم در آستانه افزایش 1.5 درجه‌ای دمای زمین خواهیم بود.

پیش‌بینی می‌شود که تجهیزات فعلی ساخت انسان حدود 660 میلیارد تن گازهای گلخانه‌ای وارد جو کنند و این یعنی فقط 580 میلیارد تن دیگر برای افزایش 1.5 درجه‌ای دمای کره زمین کافی خواهد بود. علاوه بر این اگر انسان تمام نیروگاه‌های برق فعلی را برای تمام مدت عمر مفیدشان مورد استفاده قرار داده و نیروگاه‌های برنامه‌ریزی شده را احداث کند، مقدار گاز گلخانه‌ای که توسط همین تجهیزات منتشر می‌شود به تنهایی دو سوم مقدار لازم برای افزایش دمای 2 درجه‌ای زمین را فراهم می‌کند.

این یافته‌های بخشی از مقاله‌ای هستند که اخیرا در مجله نیچر چاپ شده و البته پیشتر هم محققان اخطارهای متعددی در این مورد داده بودند. رد سال 2010 محققان اعلام کرده بودند که انسان به اندازه کافی زیرساخت‌های تولید کننده دی اکسید کربن ساخته که باعث افزایش دمای 1.3 درجه‌ای زمین شود.

آن‌ها همچنین هشدار داده بودند که در صورت پیش نگرفتن راهکارهای جدی و موثر، وضعیت گرمایش زمین از این هم بدتر خواهد شد و حالا کمتر از یک دهه بعد مقاله جدید در ادامه پژوهش قبلی به همین مساله پرداخته است. از آنجایی که انسان تا به حال راه حل جایگزین و موثری پیدا نکرده همانطور که انتظار می‌رفت اوضاع وخیم‌تر شده است.

گرمایش زمین

به گفته وبسایت Technology Review این افزایش دمای 1.5 درجه‌ای می‌تواند منجر به آب شدن تقریبا 5 میلیون کیلومتر مربع از یخ‌های قطبی شده، 70 درصد از صخره‌های مرجانی دنیا را نابود کند و 14 درصد از جمعیت دنیا را در معرض گرمای شدید قرار دهد.

علاوه بر این در مقاله مذکور گفته شده برای اینکه بتوانیم میانگین دمای جهانی را به یک مقدار پایدار برسانیم باید تا سال 2050 به مقدار انتشار خالص 0 در تولید گازهای گلخانه‌ای برسیم، اما قطعا رسیدن به چنین هدفی به هیچ وجه ساده نخواهد بود. به این منظور محققان راه‌هایی را پیشنهاد داده‌اند من جمله: از رده خارج کردن زیرساخت‌های تولید انرژی پیش از سرآمدن زمان تخمینی عمر آن‌ها و تغییر و مجهزسازی نیروگاه‌های فعلی انرژی یا توسعه ابزارهای مرتبط به منظور خارج کردن دی اکسید کربن از جو زمین.

البته هیچکدام از این راه‌حل‌ها ارزان تمام نخواهند شد و با وجود تعدد نیروگاه‌های در حال کار، انجام آن‌ها نامحتمل به نظر می‌رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی