ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پردازنده های گرافیکی AMD
تکنولوژی

با تکنولوژی پردازش عصبی جدید سامسونگ محاسبات هوش مصنوعی روی موبایل‌ بهینه‌تر می‌شود

سامسونگ از تکنولوژی واحد پردازش عصبی جدیدی رونمایی کرده که موجب سریع تر و بهینه تر شدن مصرف انرژی محاسبات هوش مصنوعی روی دستگاه ها می شود. علاوه بر این به لطف تکنولوژی جدید، این ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۳ تیر ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰

سامسونگ از تکنولوژی واحد پردازش عصبی جدیدی رونمایی کرده که موجب سریع تر و بهینه تر شدن مصرف انرژی محاسبات هوش مصنوعی روی دستگاه ها می شود. علاوه بر این به لطف تکنولوژی جدید، این بخش محاسباتی جای کمتری را روی چیپ ها می گیرد.

امروزه هوش مصنوعی در دستگاه های مختلفی از لوازم خانگی تا گوشی های هوشمند کاربرد دارند. بسیاری از پردازش های هوش مصنوعی بر سرویس های ابری مبتنی هستند که نگرانی های امنیتی، حریم شخصی و کارایی ضعیف را به همراه دارند. در صنعت موبایل، تولید کنندگان متعدد در تلاش هستند تا به سوی پردازش هوش مصنوعی روی دستگاه ها حرکت کنند. تکنولوژی واحد پردازش عصبی (NPU) جدید سامسونگ هم بر همین پردازش روی دستگاه ها متمرکز است.

سامسونگ در این باره توضیح می دهد که داده های مرتبط با یادگیری عمیق (شاخه ای از یادگیری ماشینی) به صورت 32 بیتی دسته بندی می شوند. این موضوع موجب می شود نیاز به سخت افزارهای بیشتر یا به عبارتی تعداد ترانزیستورهای بالاتر باشد. در نتیجه مصرف انرژی هم افزایش می یابد. برای گوشی های هوشمند بزرگ با باتری های قدرتمند چنین مسئله ای چندان مشکل ساز نمی شود اما برای سایر گوشی ها مهم است. علاوه بر این در هر گوشی بهره مند از این تکنولوژی می توان از انرژی ذخیره شده اضافی در جای دیگری بهره برد.

واحد پردازش عصبی

محققان سامسونگ برای حل این مسئله تصمیم گرفتند داده ها را در گروه های 4 بیتی دسته بندی کنند و در عین حال دقت داده ها هم حفظ شود. با این روش، انرژی و نیز سخت افزارهای مورد نیاز برای یادگیری عمیق کاهش پیدا می کند. حتی با استفاده از این شبکه های عصبی 4 بیتی «Quantization Interval Learning» گاهی دقت بالاتر از حالت مرسومی است که داده ها برای پردازش به سرور ارسال شوند. به گفته سامسونگ تمامی این قابلیت ها حتی در کنار کاهش 40 تا 120 برابری تعداد ترازیستورها ممکن می شود.

به این ترتیب با استفاده از فناوری واحد پردازش عصبی سامسونگ امکان تولید گوشی ها یا گجت هایی با قابلیت پردازش بهینه تر هوش مصنوعی روی دستگاه (به جای ارسال به سرورها) ممکن می شود و علاوه بر کاهش ریسک شنود غیر مجاز اطلاعات، تأخیر محاسبات نیز به حداقل می رسد.

سامسونگ هنوز محصولی مبتنی بر این تکنولوژی را معرفی نکرده. احتمال می رود چیپست های اگزینوس سال 2020 از این فناوری بهره مند باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Masuod Enayati
    Masuod Enayati | ۱۳ تیر ۱۳۹۸

    واحد پردازش عصبی همونی نیست که رو یه سری از پردازنده های خوده سامسونگ هست؟
    چون پردازنده ی گوشیم 9610 هست قراره بود این قابلیت کیفیت عکس ها رو بهتر کنه ولی تغییری نکرده? ?

مطالب پیشنهادی