ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پروتکل FTP
تکنولوژی

مخالفت سازمان‌های مختلف انگلستان با پروتکل اینترنت امن در مرورگر فایرفاکس

یک گروه از سرویس‌دهنده‌های اینترنتی به خاطر پشتیبانی مرورگر فایرفاکس از استاندارد امنیتی DNS، به موزیلا لقب «تبهکار اینترنتی» داده‌اند. در واقع اتحادیه سرویس‌دهندگان اینترنتی انگلیس (ISPA) که گروه بازرگانی برای سرویس‌دهندگان اینترنت انگلستان است، اعتقاد ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۱۵ تیر ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰

یک گروه از سرویس‌دهنده‌های اینترنتی به خاطر پشتیبانی مرورگر فایرفاکس از استاندارد امنیتی DNS، به موزیلا لقب «تبهکار اینترنتی» داده‌اند.

در واقع اتحادیه سرویس‌دهندگان اینترنتی انگلیس (ISPA) که گروه بازرگانی برای سرویس‌دهندگان اینترنت انگلستان است، اعتقاد دارند که این استاندارد امنیتی به کاربران اجازه می‌دهد قوانین فیلترینگ انگلستان و کنترل والدین را دور زده و از قوانین امنیتی این کشور تخطی کنند.

بر اساس قوانین انگلستان، ISP ها می‌توانند به خاطر محتوای ناقض کپی رایت یا نشان تجاری، سایت‌ها را فیلتر کنند. همچنین اگر محتوای سایتی ترویج کننده تروریسم یا دربرگیرنده عناوین سو استفاده از کودکان باشد به لیست سایت‌های ممنوعه اضافه خواهد شد. گفته شده که با روش رمزگذاری DNS کار فیلتر کردن سایت‌ها برای ISP ها سخت‌تر می‌شود.

مرورگر فایرفاکس

در این موضوع البته فقط ISPA نیست که چنین عقیده‌ای دارد، بلکه آژانس جاسوسی انگلستان یعنی GCHQ و همچنین Internet Watch Foundation که وظیفه حفظ و نگهداری لیست بلاک اینترنت را برعهده دارد هم در این موضوع با آن هم عقیده هستند.

موزیلا سال گذشته اعلام کرده بود که قرار است پروتکل DNS روی HTTPS یا همان DoH را برای برخی از کاربران به صورت آزمایشی فعال کند. این شرکت در رابطه با بازخوردهایی که از این سازمان‌ها گرفته چنین اعلام کرد:

ما از اینکه یک اتحادیه مرتبط با ISP کارمان برای نوسازی و بهبود زیرساخت قدیمی اینترنت را به این شکل بد جلوه داده، ناامید و متاسف هستیم.

برخلاف نظراتی که در مورد کار ما وجود دارد، یک DNS اختصاصی‌تر کار فیلترینگ یا کنترل‌های والدین را در انگلستان با مشکل مواجه نمی‌کند. در حال حاضر ما پتانسیل‌های کار با شرکای اروپایی برای فراگیرتر کردن DoH را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

البته موزیلا اولین شرکتی نیست که تصمیم به راه‌اندازی DoH گرفته است. سال گذشته Cloudflare با انتشار یک نسخه موبایل از سرویس DNS 1.1.1.1 خود، پشتیبانی از DoH را ممکن ساخت.

موزیلا هنوز تاریخ راه‌اندازی نهایی سرویس DoH برای مرورگر فایرفاکس را اعلام نکرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱۶ تیر ۱۳۹۸

    انگلستانی ها چرا موافق فیلترینگ هستن؟

مطالب پیشنهادی