ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

چرخ های بزرگ یا کوچک؛ بررسی تاثیرات استفاده از رینگ و لاستیک بزرگ بر عملکرد خودرو

در سال های اخیر شاهد بزرگ تر شدن چرخ و لاستیک خودروها بودیم و این مسئله به خصوص در کراس اورها بیش از هر کلاس خودروی دیگری فراگیر شده است. شاید مهم ترین دلیل حرکت ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۱۷ تیر ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

در سال های اخیر شاهد بزرگ تر شدن چرخ و لاستیک خودروها بودیم و این مسئله به خصوص در کراس اورها بیش از هر کلاس خودروی دیگری فراگیر شده است. شاید مهم ترین دلیل حرکت به سمت چرخ های بزرگ تر جلوه بهتر آن ها به نسبت چرخ ها با سایز کوچک تر باشد و طراحان بر روی این مسئله تاکید بسیار زیادی دارند.

به همین منظور تصمیم گرفتیم تا مقاله ای از مجله خودرویی autocar در خصوص مقایسه بین دو خودرو از دو کلاس متفاوت را به شما ارائه دهیم.

مینی کوپر هاچبک در برابر DS 7 کراس بک خودروهای مورد بحث امروز ما خواهند بود که به چرخ و لاستیک مخصوص به کلاس خود مجهز اند. DS به چرخ 20 اینچی با لاستیک به ابعاد 235/45 مدل کانتیننتال ContiSportContact 5s مجهز است.

مینی نیز یکی از کوچک ترین چرخ و لاستیک ها بین تمامی محصولات بازار را دارد. مینی به چرخ 15 اینچی با لاستیک میشلن Energy Savers به ابعاد 175/65 مجهز است.

چرخ و لاستیک

بر روی کاغذ مقایسه این دو چندان عادلانه نخواهد بود زیرا مینی یک هاچبک کوچک با تنظیمات فنی اسپرت تر بوده در حالی که دی اس یک کراس اور با تاکید بر روی سواری راحت تر است. اما در عمل وضعیت به کلی فرق دارد و سواری مینی، نرم تر، دقیق تر و حتی راحت تر است.

ما مینی را در سطح خیابان و جاده ها تست کردیم تا ببینیم عکس العمل آن نسبت به وضعیت های مختلف به چه صورتی است. به طور کلی شما در حین سواری با مینی از سطح کیفیت جاده آگاه خواهید شد اما این به معنای راحت نبودن سواری آن نیست.

بدنه خودرو همیشه در شرایط آرمانی قرار دارد و حتی بدترین ضربه های وارده پس از گذر از چاله ها را رفع و رجوع می کند. گرچه نقش چرخ و لاستیک در این زمینه همیشه جای بحث خواهد بود. اما ما مینی را با چرخ و لاستیک بزرگ تر نیز تست کردیم که کیفیت سواری به شکل محسوسی کاهش پیدا کرد و ضربات پس از گذر از روی چاله ها به راحتی به اتاق خودرو منتقل می شد.

در مقابل دی اس 7 در زمینه بی ثباتی استاد است. تنظیمات فنربندی باعث شده تا بدنه خودرو در حین گذر از سرعت گیرها حالت شناوری پیدا کند و تنها وهم راحتی برای شما باقی بماند. بر روی سطوح ناهموار هم عملا سیستم فنربندی کنترل 100 درصدی بر روی چرخ ها را ندارد و نمی تواند تحرکات چرخ ها را کنترل کند.

در حین عبور از روی سرعت گیر های بزرگ تر نیز به راحتی ضربه به شاسی خودرو وارد شده و در حین گذر از میانه پیچ در صورت وجود چاله ای، فرمان دی اس 7 به راحتی از مسیر خود خارج می شود. ما برای ارتقای تعادل چرخ های 19 اینچی را امتحان کردیم که به شکل محسوسی در این زمینه عملکرد بهتری به نسبت رینگ 20 اینچی دارد.

اما دلیل این سطح از اختلاف عملکرد در چیست؟ دیوید پوک مدیر سابق بخش دینامیک شرکت جگوار لندرور در این زمینه توضیحات بیشتری به ما می دهد.

به طور کلی تغییر وزن نکته کلیدی است. در نظر بگیرید که یک چرخ 22 اینچی و لاستیک آن می تواند تا 40 کیلوگرم وزن بیشتری در این بخش اضافه کند. حال این 40 کیلوگرم بر سر چاله ها و دست اندازها انرژی بسیار بیشتری را به شاسی و در نهایت اتاق وارد می کنند و سیستم تعلیق توانایی جذب و کنترل این انرژی اضافی را ندارد.

ما وزن نامنظم چرخ و لاستیک را بر روی یک ترازو معمولی و نه چندان دقیق وزن کردیم. وزن چرخ و لاستیک مینی در حدود 14 کیلوگرم است اما چرخ و لاستیک دی اس 7 در حدود دو برابر وزن بیشتری دارد و ترازو رقم 26 کیلوگرم را نشان می دهد. وزن کلی دی اس 7 نیز در حدود 235 کیلوگرم بیشتر است. در نتیجه به نظر می رسد وزن بیشتر این SUV در کنار سیستم فنربندی نه چندان مناسب برای دفع و جذب این انرژی بیشترین تاثیر را بر روی کیفیت سواری دارد.

پوک در ادامه می گوید، نمی توان تنها چرخ های بزرگ را عامل اصلی کاهش کیفیت سواری دانست و این مسئله ترکیبی از عوامل مختلف است. لاستیک ها در کنار سیستم جرم و فنر یک سیستم پیچیده را تشکیل می دهند و تحرکات این سیستم به صورت واحد میزان کیفیت سواری را مشخص می کند. همه این تغییرات به میزان جرم چرخ و لاستیک ها و میزان فشار داخلی لاستیک باز می گردد. سیستم های تعلیق پیشرفته به گونه ای طراحی شده اند که می توانند تاثیر وزن اضافی چرخ و لاستیک بر روی کیفیت سواری را به شکل محسوسی کاهش دهند.

اما مسئله چرخ و لاستیک های بزرگ تنها به میزان کیفیت سواری آن ها باز نمی گردد بلکه چرخ های سنگین تر، مصرف سوخت را افزایش می دهند و قیمت لاستیک این چرخ ها نیز بیشتر است. به طور مثال برای خرید یک جفت لاستیک 20 اینچی برای دی اس 7 باید در حدود 200 پوند هزینه بیشتری به نسبت قیمت لاستیک استاندارد 18 اینچی آن با قیمت 128 پوند هزینه کنید.

یک جفت لاستیک مینی تنها 67 پوند قیمت دارد. در نهایت چرخ های بزرگ تر برای ظاهر بهتر نمای جانبی خودرو تاثیر بسزایی دارند اما از نظر تئوری لاستیک های با سایز کوچک تر کیفیت سواری و هندلینگ بالاتری به خصوص بر سر پیچ ها عرضه می کنند.

گرچه در این میان مثال های موفقی در زمینه استفاده از چرخ و لاستیک بزرگ تر در عین سواری و کیفیت رانندگی بالا وجود دارد. به طور مثال پورشه ماکان توربو، جگوار F-Type SVR و حتی فولکس واگن گلف R با چرخ و لاستیک بزرگ راحتی بسیار زیادی را عرضه می کنند با این که هر سه آن ها محصولات اسپرت با توانایی های حرکتی بسیار زیاد هستند. این مسئله با استفاده از سیستم تعلیق پیشرفته، فن آوری جدید لاستیک ها و تنظیم بسیار زمان بر سیستم تعلیق توسط مهندسین ممکن شده است.

پورشه ماکان مدل پیش از فیس لیفت، بدون سیستم تعلیق مجهز به تطبیق بادی به مقدار محسوسی کیفیت و پویایی سواری خود را از دست داده بود.

گلف R تلفیقی از فن آوری سیستم تعلیق و تنظیمات عالی برای رسیدن به بالاترین کیفیت رانندگی در تمامی شرایط است. اما کلید ماجرا انتخاب بسته انتخابی سیستم تعلیق با قابلیت تطبیق است.

جگوار نیز به کلی تنظیمات و طراحی کاملا جدید را برای سیستم تعلیق F-Type SVR به کار برد تا نه تنها به نسبت دیگر رقبای خود عملکرد بهتری داشته باشد بلکه بر روی مسیرهای آزمایشی نیز عملکرد بهتری از خود نشان دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی