ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ماموریت فضایی هندوستان
علمی

هزینه ماموریت فضایی هندوستان به ماه نصف بودجه Avengers: Endgame است

در حالی که تنها چهار روز دیگر تا ماموریت فضانورد چانداریان ۲ هندوستان و پرتاب آن از مرکز فضایی Satish Dhawan در ساحل شرقی این کشور به آسمان باقی مانده است، اطلاعات تازه ای در رابطه ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۰ تیر ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

در حالی که تنها چهار روز دیگر تا ماموریت فضانورد چانداریان ۲ هندوستان و پرتاب آن از مرکز فضایی Satish Dhawan در ساحل شرقی این کشور به آسمان باقی مانده است، اطلاعات تازه ای در رابطه با بودجه پروژه فضایی هندوستان به بیرون درز کرده.

این ماموریت که متولی اش هم سازمان تحقیقات فضایی هندوستان است شامل یک فرودگر، مدارگرد و کاوشگر می شود و اگر همه چیز طبق برنامه ریزی های صورت گرفته انجام شود و فرودگر آن با موفقیت به سطح ماه بنشیند هند نامش را به عنوان چهارمین کشوری به ثبت می رساند که بعد از نام هایی نظیر آمریکا، شوروی و چین یک فرود نرم و کنترل شده روی قمر زمین داشته است.

نکته جالب در مورد پروژه فضایی هند این است که کل بودجه آن برابر با ۱۴۳ میلیون دلار عنوان شده که از این مقدار ۸۸ میلیون دلار صرف ساخت مدارگرد، فرودگر و کاوشگر و پشتیبانی زمین شده و ۵۴ میلیون دلار زیر هزینه پرتاب آن شده است. اما مجموع این ارقام کمتر از هزینه صرف شده برای برخی بلاک باسترهای هالیوودی نظیر فیلم علمی و تخیلی پرطرفدار اینتراستلار ساخته کریستوفر نولان با بودجه ۱۶۵ میلیون دلار یا Avengers: Endgame با هزینه تولید ۳۵۶ میلیون دلار است.

ماموریت فضایی هندوستان
پوستری تبلیغاتی Avengers: Endgame

در صورت مساعد بودن شرایط جوی، پرتاب چانداریان ۲ طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار است راس ساعت ۵:۲۱ بعد از ظهر به وقت محلی انجام شود. فضاپیمای چانداریان ۲ قرار است که از طریق راکت سه مرحله ای GSLV-MK3  متعلق به سازمان تحقیقات فضایی هندوستان عازم این ماموریت شود.

در ابتدا این راکت مدارگرد را به موقعیت مورد نظر پرتاب خواهد کرد که آن نیز از دو بخش مجزا تشکیل می شود و بعد اپراتورهای مستقر روی زمین مدار گردش آن را بالا می برند تا زمانی که در محدوده جاذبه ماه قرار بگیرد.

بودجه ماموریت فضایی هند برابر با ۱۴۳ میلیون دلار اعلام شده

پس از آنکه مدارگرد در ارتفاع صد کیلومتری از ماه قرار گرفت فرودگر Vikram که حامل کاوشگر Pragyan است از آن جدا می شود و در تاریخ ششم سپتامبر روی سطح ماه می نشیند. بعد از انجام موفقیت آمیز این مرحله کاوشگر  کارش را آغاز خواهد کرد و در بازه زمانی ۱۴ روزه از حضور خود روی سطح ماه آزمایشات علمی برنامه ریزی شده ای را انجام خواهد داد. هدف از انجام این ماموریت طبق اعلام سازمان تحقیقات فضایی هندوستان جمع آوری اطلاعات از خصوصات سطح ماه است.

البته این نخستین ماموریت چاندرایان ۲ روی ماه نیست و در سال ۲۰۰۸ میلادی سازمان تحقیقات فضایی هندوستان چاندارایان ۱ را همراه با یک مدارگرد و کاوشگر کوچک به ماه فرستاد که قرار بود به سطح ماه برخورد کند (و در نتیجه یک فرود نرم محسوب نمی شود).

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • pop_0098
    pop_0098 | ۲۲ تیر ۱۳۹۸

    وا خوب با اتمی ایران مقایسه میکردی ۳۰۰ میلیارد دلار خرج اتمی کردیم تا حالا

  • CANOPUS
    CANOPUS | ۲۱ تیر ۱۳۹۸

    ضمن اینکه امیدوارم به سرنوشت برژیت (از کشوری که نباید اسمش رو برد) دچار نشه ، حدود 6 ماه دیگه چین با چانگه 5 یه ماموریت فوق العاده برای برگردوندن سمپل خاک ماه داره که امیدوارم کاور کنید.

    همچنین چاندریان 1 از سایت فرود آپلو 15 در سال 2008 تصویر برداری کرده بود (قابل توجه دوستانی که باور ندارن آمریکا 6 بار انسان روی ماه فرود آورد)

مطالب پیشنهادی