ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بای پس عروق کرونری
علمی

تغییر لوگوی گوگل به مناسبت زادروز پدر عمل بای پس قلب

گرفتگی عروق کرونری یا رگ های تغذیه کننده قلب از شایع ترین بیماری های رایج در سراسر دنیا و از جمله ایران خودمان است، اما آنطور که رئیس انجمن جراحان قلب کشورمان گفته، برخلاف سایر ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۱ تیر ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۰

گرفتگی عروق کرونری یا رگ های تغذیه کننده قلب از شایع ترین بیماری های رایج در سراسر دنیا و از جمله ایران خودمان است، اما آنطور که رئیس انجمن جراحان قلب کشورمان گفته، برخلاف سایر کشورها که در آنها عموما افراد بالای ۷۰ سال درگیر این بیماری می شوند در ایران، گرفتگی عروق کرونری قلب چندی است که در جوانان شایع شده است.

در این بیماری رگ هایی که خون را به عضلات قلب می رسانند به خاطر تجمع پلاک دچار گرفتگی می شوند. گرفتگی رگ های قلب همه ساله مرگ میلیون ها نفر از مردم دنیا را رقم می زد تا اینکه یک جراح قلب آرژانتینی به نام Rene Favaloro با ابداع روشی منحصربفرد درمان آن را ممکن کرد و ناجی جان میلیون ها انسان روی زمین شد. امروز لوگوی گوگل به بهانه ۹۶امین سالگرد تولد Favaloro تغییر کرد است.

بای پس عروق کرونری

در دهه ۱۹۶۰ میلادی Favaloro شروع به کشف مزایای جراحی بای پس عروق کرونری قلب کرد تا برای همیشه به گرفتگی این رگ ها پایان دهد. در این عمل، جراح رگ هایی را از دیگر نوای بدن می گیرد و با کمک آنها جریان خون را مجددا حول یک رگ گرفته قلبی برقرار میکند.

Favaloro در تحقیقات خود روی رگ سافینز تمرکز داشت که در پا قرار دارد و طولانی ترین رگ در بدن انسان است. او در سال ۱۹۶۷ میلادی اولین جراحی بای پس عروق کرونری قلب را با موفقیت روی یک زن ۵۱ ساله به انجام رساند.

Favaloro در سال ۱۹۲۳ میلادی در لا پلاتا آرژانتین متولد شد و ۱۲ سال از دوران حرفه ایش را در نواحی دور افتاده آرژانتین به طبابت پرداخت و تلاش نمود که سلامت را در کل سرزمین مادری اش بهبود بدهد. او پرستاران را آموزش می داد، بانک خون آرژانتین را ایجاد کرد و یک اتاق جراحی در شهر زادگاهش درست کرد.

بای پس عروق کرونری

اما کارهای علمی او در سال ۱۹۶۲ و بعد از سفرش به آمریکا شروع شد؛ یعنی زمانی که به عنوان پزشک در کلینیک کلیولند شروع به کار کرد. او در کلینیک جذب تلاش های میسون سانز شد؛ یک پزشک آمریکایی که کارهای فوق العاده ای در کاتتریزاسیون قلب (تستی برای بررسی سلامت قلب) انجام داده بود. Favaloro بعد از بررسی صدها تصویر آنژیو قلب که پیشتر توسط میسون تهیه شده بود و در زیرزمین بیمارستان نگهداری می شد به این نتیجه رسید که بای پس عروق کرونری می تواند بهترین روش برای درمان گرفتگی رگ های تغذیه رسان قلب باشد.

حق با او بود و حالا عمل بای پس سالانه روی ۵۰۰ هزار نفر انجام می شود تا خطر بروز حملات قلبی و درد قفسه سینه در افراد کاهش پیدا کند. نکته مهم در مورد این پزشک آرژانتینی تاکید او روی کار تیمی و همچنین دوری گزیدن از هرگونه شخصی سازی تلاش هایش برای ابداع این روش درمانی بود.

من همیشه به کار تیمی ایمان داشتم. «ما» مهم تر از «من» است. در پزشکی پیشرفت ها همیشه نتیجه تلاش جمعی افراد در طی سالیان است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی