ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چهار فراخوان جدید پست برای همکاری با استارت‌آپ‌ها و بخش خصوصی

«محمدرضا قادری»، عضو هیات مدیره شرکت ملی پست در گفتگو با دیجیاتو از علاقه شدید این شرکت برای همکاری با شرکت‌های خصوصی یا استارت‌آپ‌های بالغ خبر می‌دهد و می‌گوید اکنون پست در چهار حوزه فراخوان ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۱۰:۱۵

«محمدرضا قادری»، عضو هیات مدیره شرکت ملی پست در گفتگو با دیجیاتو از علاقه شدید این شرکت برای همکاری با شرکت‌های خصوصی یا استارت‌آپ‌های بالغ خبر می‌دهد و می‌گوید اکنون پست در چهار حوزه فراخوان داده است تا شرکت‌های مختلف که درخواست همکاری دارند را مورد بررسی قرار دهد.

به گفته او تنوع بالای سرویس‌هایی که پست ارائه می‌دهد باعث شده تا این شرکت ملی تصمیم بگیرد دست همکاری را به سوی شرکت‌های خصوصی دراز کند: «تنوع سرویس‌ها بسیار زیاد است و به فراخور نیاز و رفتار مشتری ما، قاعدتا یک مجموعه نمی‌تواند همه این خدمات را بدهد. بهتر است لبه‌های کار ما که با مردم ارتباط دارد به شرکت‌های چابک خصوصی سپرده شود.»

فراخوان اول شرکت ملی پست در رابطه با درگاه فروش اینترنتی یا Gateway تجارت الکترونیک است که به گفته قادری، این امکان را فراهم می‌کند تا شرکت‌هایی که وب سایت و پورتال‌هایی برای فروش اینترنتی مستقل دارند، از طریق این Gateway به شرکت پست متصل شوند و از خدمات سکوی تجارت الکترونیک استفاده کنند که این خدمات پایه و اولیه آن حمل مرسولات آنهاست. به علاوه از سایر خدمات موجود در سکوی الکترونیک مانند تماس با مشتری، پرداخت، مرجوعی و ... می‌توانند استفاده کنند.

فراخوان بعدی شرکت ملی پست جهت همکاری در تولید سامانه مرکز ارتباط با مشتری است. قادری در این رابطه می‌گوید:

«پست مرکز تماس خود را دارد اما زمانی که کاربران به Gateway متصل شوند، همه آنها می‌توانند از آن طریق در سکوی تجارت الکترونیک با یکدیگر داد و ستد کنند، بنابراین دیگر لازم نیست تا همه آنها به شکل مستقل مرکز تماس ایجاد کنند. قاعدتا پست باید مرکز تماسی داشته باشد تا هرکسی که خواست بتواند از آن استفاده کند و مشتری هم بتواند با آن ارتباط داشته باشد. در همین راستا ما قصد داریم با کمک بخش خصوصی مرکز تماس خود را در سرتاسر کشور گسترش دهیم تا تمامی مشترکان سکوی تجارت الکترونیک (ستاپ) بتوانند از آن استفاده کنند.»

شرکت ملی پست همچنین قصد دارد در رابطه با «مدیریت و یکپارچه‌سازی نرم افزارها و سخت افزارهای شبکه‌ پستی»، با شرکت‌های خصوصی همکاری کند. قادری می‌گوید در حال حاضر شرکت پست ۷۰ سامانه نرم افزاری، ۱۱۰۰ نود شبکه و سرور روم در تمامی استان‌ها و یک مرکز داده در تهران دارد که کل این مجموعه به یکدیگر متصل هستند: «بنابراین ما برای آنکه بتوانیم کیفیت سرویس خود را روی نرم‌افزار پایه‌ای خود ارتقا دهیم، قصد داریم تا کل این کار را برون سپاری کنیم. البته الان نیز موارد گفته شده به ۱۰۰ مجموعه برون سپاری شده‌اند اما ما قصد داریم آنها را به یک شرکت بسپاریم تا یکپارچه‌سازی انجام دهد.»

در فراخوان چهارم، شرکت ملی پست به دنبال همکاری با شرکت‌هایی است که بتوانند مرسولات پستی را از مقر مشتری جمع‌آوری کنند. مشابه با سرویس «الو پست» که در همکاری با استارت‌آپ «الوپیک» رونمایی شد و حالا قادری می‌گوید که انحصاری در این رابطه وجود ندارد و دیگر شرکت‌های فعال در این حوزه نیز می‌توانند به آن ورود کنند:

«در حال حاضر پست مرسولات مشتریانی که با آنها قرارداد را در محل دریافت می‌کند، اما سرویسی وجود ندارد که فرد از پست بخواهد نامه او را از محل دفترش تحویل بگیرد و به مقصد ارسال کند. بنابراین ما در این فراخوان از شرکت‌های پیک اینترنتی سراسر کشور درخواست می‌کنیم تا بخش تحویل گرفتن بسته از فرستنده را برعهده بگیرند.»

عضو هیات مدیره شرکت پست در پاسخ به این سوال که چه الزامات و فرآیندی برای انتخاب شرکت‌ها جهت همکاری در نظر گرفته شده است، به دیجیاتو می‌گوید که شرکت ملی پست در سال جاری و سال آینده به دنبال ارائه ۷۰ فراخوان همکاری است که در اصل برای شناسایی شرکت‌ها هست. قادری در همین رابطه می‌گوید:

«ما می‌خواهیم در ابتدا مخاطب خود را شناسایی کنیم که چه گروه‌هایی هستند و چقدر ظرفیت دارند. به علاوه اینکه مدل‌های مشارکتی که آنها پیشنهاد می‌دهند را بررسی کنیم و بهترین مدل را در مرحله بعدی به مناقصه ببریم. بسیاری تصور می‌کنند که این فراخوان یک مناقصه دو مرحله‌ای است که اگر الان حضور پیدا نکنند، دفعه بعدی نمی‌توانند شرکت کنند. ولی شرکت‌هایی که الان حضور پیدا می‌کنند این امتیاز را دارند که بتوانند مذاکره کنند. در گام بعدی مناقصه، مدل نهایی شده است و شرکت کنندگان فقط می‌توانند در آن مدل پیشنهاد دهند.»

او همچنین می‌گوید که در مرحله فعلی، فیلترینگ خاصی وجود ندارد: «البته برای اینکه در وقت و انرژی صرفه‌جویی شود ما مخاطب خاص همان فراخوان مطلع می‌کنیم. برای مثال در فراخوان Gateway، مجموعه‌هایی که در این حوزه تجارت الکترونیک فعالیت دارند و بستر لازم را دارند شرکت داده می‌شود و کسانی که بخواهند از ابتدا پلتفرمی را بنویسند و شرکت کنند، موضوعیت ندارند.»

قادری می‌گوید در مرحله بعدی که مناقصه اتفاق می‌افتد، ارزیابی کیفی و فنی روی شرکت‌ها صورت می‌گیرد تا بتوانند شرکت‌های مناسب با شرایط مناقصه را انتخاب کنند و قطعا در این مناقصات فقط یک شرکت برنده نمی‌شود: «ممکن است در یک موضوع ما سه الی چهار شرکت را انتخاب کنیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی